اخبار عمومی
اعلام وصول 2
298956
تاریخ انتشار: 1398/08/27 17:22
صفر تا صد سهمیه بندی بنزین از بامداد امروز
بنزین سهمیه‌بندی شد ، در پی آن یارانه ۵۰ هزار تومان افزایش یافت، همچنین قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای به ۱۵۰۰تومان و هر لیتر غیرسهمیه‌ای به ۳۰۰۰ تومان رسید.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از خانه ملت، بامداد امروز 24 آبان ماه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از اصلاح قیمت و سهمیه‌بندی بنزین خبر داد،  بر این اساس قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و بهای بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان خواهد بود. همزمان محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد دولت به 18 میلیون خانوار کمک حمایتی جدید پرداخت خواهد کرد.

باز بودن باجه‌های پستی برای دریافت کارت سوخت در روز جمعه(امروز)،  بدون تغییر ماندن قیمت گازوئیل و CNG ، پاسخ به سوالات متداول برای دریافت کارت سوخت المثنی توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، توضیح نکات مهم سهمیه‌بندی بنزین و پرداخت یارانه‌ جدید در رسانه‌ها، عدم تغییر نرخ سوخت هواپیمای باری لیتری ۶۰۰۰ تومان، شرایط مطلوب جایگاه‌های کشور تا اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه سهمیه‌بندی به منع مردم است و مواردی دیگر از این دست تا این ساعت از روز جمعه 24 آبان به دنبال خبر فوق مطرح شده است.

البته اینکه افزایش قیمت بنزین تاثیر بسیاری بر روی تورم عمومی کشور نیز مورد تحلیل و بررسی رسانه ها قرار گرفته که عموما به این نتیجه رسیده‌اند که این سهمیه بندی تاثیری بر افزایش قیمت کالاها و افزایش تورم در کشور نــدارد.

بنابراین گزارش، در ذیل به نکات مهم مرتبط با سهمیه بندی بنزین می‌پردازیم؛

در پی سهمیه‌بندی بنزین؛ یارانه نقدی خانوارها حداقل ۵۵ هزار تومان افزایش می‌یابد

رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص بلافاصله پس از اعلام سهمیه‌بندی  بنزین کم و کیف پرداخت یارانه به مردم را اینگونه تشریح کرد؛ جامعه هدف بیش از ۱۸ میلیون خانوار (بیش از ۶۰ میلیون نفر) را تشکیل می‌دهد، سازمان برنامه و بودجه نیز موظف شد همه مبالغی که به حساب واریز می‌شود بین این خانوار‌ها که از یک نفر تا پنج نفر هستند به صورت ماهانه در قالب مبالغی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان پرداخت کند.

وی ادامه داد: حداکثر تا ۵ نفر از هر خانوار مشمول یارانه می‌شوند و یارانه جدید برای خانوار ۱ نفره، ۵۵ هزار تومان، خانوار ۲ نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانوار ۳ نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانوار ۴ نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوار ۵ نفره ۲۰۵ هزار تومان خواهد بود که به یارانه قبلی افزوده خواهد شد.

پرداخت نقدی یارانه ها

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: از این به بعد این سازمان هر ماه سه پرداختی خواهد داشت؛ یک حقوق و مزایا و پرداخت‌های مربوط به طرح‌های عمرانی که هر ماه از خزانه صورت می‌گیرد، دوم پرداخت یارانه‌ها که معمولاً ۲۶ هر ماه انجام می‌شود و از این به بعد پرداخت دیگری نیز صورت می‌گیرد که در قالب بسته‌های حمایت معیشتی خواهد بود. البته طوری برنامه ریزی کرده‌ایم که بلافاصله پس از اجرای طرح و حداکثر یک هفته تا 10 روز آینده همه وجوه به حساب سرپرست خانوار واریز شود.

نوبخت تصریح کرد: وزارت رفاه موظف شد مازاد بر این ۱۸ میلیون خانوار، هر کسی که خودش را متقاضی دریافت این رقم می‌داند با ساز و کار‌هایی که تدارک دیده تقاضای او را بررسی می‌کند و آن‌هایی را که مشمول پرداخت قرار می‌گیرند در فهرست پرداخت قرار دهد و این پرداخت از زمان شروع اجرای این طرح محاسبه و به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

باجه‌های پستی برای دریافت کارت سوخت جمعه باز است

طبق اعلام شرکت ملی پست همه باجه‌های معطله دفاتر پستی جمعه 24 آبان باز و آماده خدمت رسانی برای دریافت کارت سوخت هستند.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد طبق اعلام مدیرعامل شرکت ملی پست همه باجه‌های معطله دفاتر پستی جمعه 24 آبان باز و آماده خدمت رسانی برای دریافت کارت سوخت هستند.

قیمت گازوئیل و CNG بدون تغییر ماند

براساس اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قیمت گازوئیل و CNG تغییری نسبت به قبل نداشته است.

اما سهمیه بنزین خودروهای دوگانه‌سوز به میزان قابل توجهی کمتر از بقیه خودروها در نظر گرفت شده است.

همچنین قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، قیمت بنزین معمولی غیر سهمیه‌ای هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و بهای بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان خواهد بود.

کسانی که کارت سوخت ندارند چه کار کنند؟

با توجه به الزام استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت در تاریخ مقرر کسانی که در سایت دولت همراه ثبت نام نموده‌اند با استعلام در قسمت پیگیری می‌توانند از وضعیت تایید ثبت نام خود اطمینان حاصل کنند.

با توجه به اینکه بعضی هموطنان هنوز کارت سوخت خودروی خود را دریافت نکرده‌اند، پاسخ سوالات متداول برای دریافت کارت سوخت المثنی توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارائه شده است:

1- هموطنانی که درخواست المثنی را در سامانه دولت همراه ثبت کرده‌اند برای پیگیری چه اقدامی انجام دهد آیا امکان حذف ثبت نام وجود دارد، امکان پیگیری از سایت GSB وجود دارد؟

پاسخ: با توجه به الزام استفاده از کارت های هوشمند سوخت در تاریخ مقرر کسانی که در سایت دولت همراه ثبت نام کرده‌اند با استعلام در قسمت پیگیری می توانند از وضعیت تایید ثبت نام خود اطمینان حاصل کنند. لازم به ذکر است برای تمام کسانی که ثبت نام آنها تایید شده کارت هوشمند سوخت صادر و به نشانی آنها ارسال می‌شود، همچنین امکان حذف ثبت نام وجود ندارد.

2- درخصوص حذف رمز کارت هوشمند سوخت چه اقدامی می توان انجام داد؟

پاسخ: ابتدا با درج چهار رقم شماره ملی کسی که کارت سوخت به نام او صادر شده است به عنوان پیش فرض اقدام کنند در غیر اینصورت و عدم پذیرش رمز پیش فرض ، با مراجعه به یکی از نواحی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اقدام به حذف آن کنند.

کارت سوخت خودرو

3- نحوه درخواست المثنی کارت هوشمند سوخت چگونه است؟

پاسخ: با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ اقدام به درخواست المثنی کارت سوخت کرد.

4- اگر هنگام قراردادن کارت هوشمند سوخت در تلمبه جایگاه با پیغام (تاریخ ۱/۱۰/۹۳) مواجه شوند چه اقدامی می توان انجام داد؟

پاسخ: با مراجعه به یکی از نواحی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اقدام به حذف آن کنند.

نرخ سوخت هواپیمای باری لیتری ۶۰۰۰ تومان/ قیمت تغییر نکرد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه نرخ سوخت هواپیماهای باری و هلی‌کوپتر هر لیتر حدود ۶۰۰۰ تومان محاسبه می‌شود، گفت: حمل و نقل هوایی کالا در کشور ما برای صاحبان کالا توجیه ندارد و ۱۰ فروند هواپیمای باری کشور زمین‌گیر است.

نکات مهم سهمیه‌بندی بنزین و پرداخت یارانه‌ جدید

سهمیه کسانی که کارت سوخت ندارند محفوظ است،  قیمت سی‌ان‌جی تغییری نمی‌کند، قیمت گازوئیل تغییری نمی‌کند، سهمیه بنزین در کارت‌ها تا ۶ ماه قابل ذخیره است،  خودروهای دولتی سهمیه نمی‌گیرند،  تاکسی‌های اینترنتی به شرط قیمت‌گذاری بر طبق ضوابط وزارت کشور اعتبار معادل سهمیه دریافت می‌کنند، حداکثر تا ۵ نفر از هر خانوار مشمول یارانه می‌شوند، یارانه جدید برای هر خانواده حداقل ۵۵ هزار و حداکثر ۲۰۵ هزار تومان است،    یارانه جدید برای خانوار ۱ نفره، ۵۵ هزار تومان، خانوار ۲ نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانوار ۳ نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانوار ۴ نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوار ۵ نفره ۲۰۵ هزار تومان خواهد بود که به یارانه قبلی افزوده خواهد شد.

شرایط مطلوب در جایگاه های کشور

طبق اطلاعات واصله از سراسر کشور، با اجرا شدن طرح مدیریت مصرف سوخت و افزایش قیمت بنزین، شرایط مطلوب در جایگاه های عرضه سوخت کشور حاکم است و طرح سهمیه بندی در شرایط مناسب و بدون هیچ گونه حادثه‌ای به اجرا در آمد.

روحانی: افزایش نرخ بنزین به نفع مردم است

بنابر این گزارش همچنین حسن روحانی رئیس جمهور روز جمعه در دیدار برخی اعضای دولت و مسوولان کشور به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع)، با اشاره به اقدام اخیر دولت در افزایش نرخ بنزین که از شب گذشته اجرا شده است، گفت: دولت مدت ها به دنبال آن بود تا از طریقی بتواند از  اقشار ضعیف کشور که به‌واسطه شرایط اقتصادی در فشار هستند، حمایت و به آنها کمک کند، اما به دلیل کمبود منابع درآمدی و بودجه توان اجرای آن وجود نداشت.

وی افزود: تلاش ما این است بتوانیم مبلغ حاصل از سهمیه بندی بنزین را ماهیانه به حساب خانوارها پرداخت کنیم و در اوایل آذر ماه اولین نوبت آن پرداخت شود این اقدام برای اقشار مستضعف جامعه کمک کوچکی به شمار می رود و در مجموع اصل این کار ضروری است.

روحانی بیان کرد: برخی معتقد بودند که قیمت انرژی در ایران با قیمت آن در کشورهای منطقه فاصله زیادی دارد که البته این موضوع موجب ایجاد مفاسدی ازجمله قاچاق خواهد بود و اگر بخواهیم این معضل را از بین ببریم باید به گونه‌ای قیمت را افزایش دهیم که تقریبا با قیمت انرژی در کشورهای همسایه برابری داشته باشد و ما با آن مخالفت کردیم، البته این اقدام از سوی دولت انجام نشد به دلیل این بود که معتقد بودیم این افزایش قیمت به نرخ هایی مانند 5 هزار تومان برای هر لیتر بر زندگی مردم تاثیر مستقیم داشته و موجب افزایش تورم خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به شدت مصرف انرژی در کشور و تاثیر آن بر آلودگی هوا، ادامه داد: انرژی که در ایران مصرف می شود با سایر کشورهای دنیا متفاوت و مقدار زیادی است که اصلاح این کار البته نیاز به فرهنگ سازی و تولید خودروی خوب دارد.

روحانی تصریح کرد: هدف اصلی از این اقدام این بود که از یک طرف فشار بسیار به مردم وارد نشود و ازسوی دیگر برای کسانی که مصرف روزانه معمول دارند نرخ بنزین گران نشود. به همین دلیل 60 لیتر را با یک نرخ و نرخ آزاد را به گونه دیگر تعیین کردیم.

وی از وزرا و مسوولان ذیربط خواست تا به طور شفاف اهمیت این اقدام را برای مردم به خوبی توضیح دهند و افزود: 4 سال است که دولت نسبت به تغییر نرخ بنزین اقدامی نکرده است و امروز بعد از 4 سال این اقدام انجام شده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باید این را برای مردم توضیح دهیم که این اقدام به نفع آنان خواهد بود و دولت علیرغم مشکلات اقتصادی که دارد هرگز قصد برداشت از این پول را نداشته و هر چه درآمد از این محل عاید شود به خانوارها بازخواهد گشت.

روحانی افزود: هیچ کس تصور نکند چون شرایط اقتصادی دولت سخت شده دست به این اقدام زده است تا بخواهد بودجه خود را جبران کند؛ هرگز اینطور نیست و ریالی از این پول به خزانه نخواهد رفت.این کار به نفع مردم و اقشار تحت فشار جامعه بوده و می تواند مفید و موثر باشد.

به گزارش خانه ملت، تاریخچه افزایش قیمت بنزین به این صورت است که  قبل از سال ۱۳۸۹ هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با نرخ ۱۰۰ تومان و بنزین آزاد ۴۰۰ تومان عرضه می‌شد. مرحله بعدی افزایش قیمت بنزین در ۲۸ آذر ۱۳۸۹ با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران کلید خورد و هر لیتر بنزین سهمیه‌ای به ۴۰۰ تومان و بنزین آزاد ۷۰۰ تومان افزایش یافت. افزایش بعدی قیمت بنزین در سال ۱۳۹۳ در دولت یازدهم عملیاتی شد، با اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران هر لیتر بنزین سهمیه‌ای را به ۷۰۰ تومان و بنزین آزاد ۱۰۰۰ تومان رساند؛ که با تک نرخی شدن بنزین در سال ۱۳۹۴ به قیمت ۱۰۰۰ تومان پرونده بنزین سهمیه‌ای بسته شد بنابر این دولت در اسرع وقت به بازگرداندن کارت سوخت در ۲۰ مرداد امسال کرد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*