اخبار عمومی
اعلام وصول 2
298995
تاریخ انتشار: 1398/09/02 23:47
شکست در بازی جام حذفی مقابل نفت آبادان ـ که چندی پیش توسط استقلال گلباران شده بود ـ می‌تواند حکم عزل کالدرون را امضا و صادر کند.

مدیرعامل پرسپولیس، راه آسان یعنی بازگرداندن دلیل عصر طلایی قرمز‌ها را برمی‌گزیند و طبق خواسته سکو‌ها با برانکو وارد مذاکره می‌شود یا ترجیح می‌دهد برای اثبات مدیریت خودش هم که شده، از مسیر دشوارتر یعنی ابقای کالدرون و رفع موانع، پرسپولیس تازه و مختص خودش را بسازد؟ فعلا مرد آرژانتینی با طلب نیم میلیون دلاری، تا نیم فصل ابقاست مگر پرسپولیس از جام حذفی هم کنار برود...

عصرجهان-چهارمین شکست فصل جاری پرسپولیس در لیگ برتر نوزدهم، در حالی که هنوز مسابقات باشگاهی به نیم فصل نرسیده، حدنصابی باورنکردنی از ناکامی برای سرخ‌های پایتخت ثبت کرده است و سرانجام طاقت هواداران اندک حاضر در ورزشگاه آزادی را به طاق رساند تا علیه مرد آرژانتینی و تک مهاجم تیم بخروشند.

 محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل فعلی پرسپولیس که هیچ یک از مدیران یک دهه اخیر باشگاه از لحاظ تخصص و سابقه حضور در فوتبال، به گرد پای او هم نمی‌رسند، اکنون خود را در موقعیت بسیاری خطرناکی می‌بیند و کارنامه مدیریتی اش در همین ابتدای ورود به پرسپولیس به شدت با تردید مواجه است.

انصاری‌فرد از تکرار رویای بایرن مونیخ تا سکته مقابل مسجدسلیمان

مدیرعامل پرسپولیس دیشب روی صندلی سرد جایگاه ویژه ورزشگاه آزادی، همچنین متوجه شد که فعلا پرونده برنامه‌های بلندپروازانه دیگرش نظیر برگزاری بازی دوستانه با غول‌های اروپایی در ورزشگاه آزادی شبیه میزبانی از بایرن مونیخ و یا ساختن یک پرسپولیس مقتدر برای فتح آسیا و به اتمام رساندن راه نیمه کاره برانکو ایوانکوویچ را باید بسته و در کشوی میزش بگذارد و به بحرانی که مربی بغل دستی اش خلق کرده، بچسبد چرا که تیم بسته شده توسط ایرج عرب ناشی‌ترین مدیرعامل تاریخ پرسپولیس، به شدت می‌لنگد و با گذشت چندماه، گابریل کالدرون نتوانسته به سبک مربی پیشین، وضع موجود را تا ترمیم خط حمله عاجر تیم در پنجره زمستانی، آبرومند نگه دارد.

باشگاه رقیب یعنی استقلال بعد از ۱۲۰۰ روز فرصت نگاه کردن به پرسپولیس از رتبه بالاتر جدول را در صورت شکست نساجی قائمشهر پیدا کرده است و با ادامه این روند و تکرار نتایج طوفانی آبی ها، به زودی اختلاف امتیاز دو باشگاه بیشتر نیز خواهد شد. همین می‌تواند فشار هیأت مدیره بر محمدحسن را افزایش دهد و معادله حمایت طرفداران از مدیرعامل جدید را دشوار‌تر کند؛ حمایتی که انصاری‌فرد برای پیاده سازی اصلاحات مالی در باشگاه به آن نیاز مبرم دارد، اما فعلا همه نقشه‌ها مخدوش شده است. معدل باخت‌های پرسپولیس در دوران مدیریت انصاری فرد می‌گوید که او در اداره شرایط فعلی ناموفق بوده و تیم روی نمودار ناکامی همچنان سیر نزولی دارد.  

نقشه‌های شخصی انصاری‌فرد؛ در گرو بازگرداندن پرسپولیس به ریل قهرمانی

باخت‌های متوالی به رغم برتری مقابل استقلال در دربی، چیزی نیست که انصاری‌فرد در بازگشت به ساختمان پرسپولیس دنبالش بود.  او که پس از یک مقطع نسبتا طولانی جدایی از فوتبال، دوره کوتاهی در فدراسیون و مدیریت لیگ فوتسال را بر عهده گرفته بود و از این دریچه بار دیگر وارد چرخه مدیریت فوتبال ایران شد، حالا می‌داند برای تصاحب جایگاه مورد علاقه اش نیاز مبرمی به گرفتن نتیجه در باشگاه محبوبش دارد.

مدیری که دیشب رویای احتمالی رسیدن به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال را هم در هیاهوی فریاد‌های اعتراضی هواداران پرسپولیس و پرسش‌های پیاپی رسانه‌ها از او درباره دلیل افت تیم فراموش کرد.  

فرق انصاری‌فرد با طاهری، گرشاسبی و عرب؛ فقط یک برانکو

انصاری‌فرد حالا یک قیاس تاریخی را هم در ذهن خود مرور می‌کند؛ او وارث پرسپولیسی شده که با مهره‌هایی به مراتب کمتر از این و تحت مدیریت مدیرانی بیگانه با فوتبال که حتی در سطح آماتوری هم تجربه کار در این حوزه را نداشتند و نیز با وجود محرومیت‌های سنگین بین المللی و تهدید بدهی‌های هنگفت که بخشی از آن به دوره مدیریت قبلی خود او بازمی‌گشت، سه بار پیاپی لیگ ایران و یک بار جام حذفی و دو بار سوپرجام را فتح کرده و توقع سکو‌ها از باشگاه در بالاترین نقطه تاریخ قرار دارد.

اما خود محمدحسن هم خوب می‌داند که اکسیر جادویی مدیران غیرفوتبالی موفق در پرسپولیس، چیزی نبود جز سرمربی کروات که به تنهایی روی همه ضعف‌ها و کاستی‌های باشگاه سرپوش گذاشته بود و با درایت و نتایج درخشانش یک تنه بار سنگین تیم را به دوش می‌کشید.

بازگشت پرهزینه پروفسور یا جنگیدن با بحران در کنار کالدرون؟

حالا پرسش اینجاست که مدیرعامل راه آسان یعنی بازگرداندن دلیل عصر طلایی قرمز‌ها را برمی گزیند و طبق خواسته سکو‌ها با برانکو وارد مذاکره می‌شود یا ترجیح می‌دهد برای اثبات مدیریت خودش هم که شده، از مسیر دشوارتر یعنی ابقای کالدرون و رفع موانع، پرسپولیس تازه و مختص خودش را بسازد؟ مسیر دوم قطعا راه ارزان تری است و نیازی به تسویه حساب یک و نیم میلیون دلاری فوری با برانکو و البته پرداخت پیش قرارداد دوران جدید به پروفسور نیست، اما در صورت شکست این تاکتیک، هزینه بزرگتری به نام «برکناری مدیرعامل» در کمین انصاری‌فرد نشسته است.

در این میان البته اولتیماتوم کالدرون برای دریافت حقوق معوقه اش هم مطرح است و طبق فرصتی که او به مدیرعامل داده، دسامبر ۲۰۱۹ یعنی یک ماه آینده، بیش از نیم میلیون دلار باید به حساب سرمربی واریز شود که درحال حاضر بعید است حتی درصدی از این مبلغ ارزی در گاوصندوق باشگاه باشد.

کالدرون کامبک می‌زند یا پایان دسامبر می‌رود؟

در لحظات پایانی دیدار با مسجدسلیمان، انصاری‌فرد بیش از هر زمان دیگری خود را مقابل یک دوراهی تصمیم گیری دید. او همان شب گذشته از طریق مدیر تیم (افشین پیروانی) به سرمربی آرژانتینی ابلاغ کرد که صبح زود در دفترکارش باشد. صبحانه کاری امروز انصاری‌فرد و کالدرون قرار نبود که منجر به تصمیمی انفجاری شود و گفت‌وگو‌های دو طرف از کنترل خارج نشد، اما بعد از استماع توضیحات فنی کالدرون، هشدار جدی برای دیدار‌های آتی به خصوص جام حذفی که پای یکی از دو جام باشگاه در میان است، به سرمربی داده شد.

هرچند چهار دیدار باقی مانده پرسپولیس تا نیم فصل بسیار بااهمیت هستند و می‌توانند تکلیف کالدرون را مشخص کنند،  شکست در بازی جام حذفی مقابل نفت آبادان ـ که چندی پیش توسط استقلال گلباران شده بود ـ می‌تواند حکم عزل کالدرون را امضا و صادر کند. اگر ترفند مدیرعامل جواب بدهد، پرسپولیس در نقل و انتقالات زمستانی پوست خواهد انداخت، ولی در صورت از دست رفتن نزدیک‌ترین شانس تصاحب جام یعنی جام حذفی، کالدرون با تصمیم قطع همکاری مواجه خواهد شد.

نویسنده: مجید کوهستانی/تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*