اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299198
تاریخ انتشار: 1398/09/27 17:13
یاداشت│لطف اله موسوی شهردار باشت
کاندیداها به عنوان بازیگران اصلی صحنه انتخابات می‌بایست پایبندی خود را به ارزش‌های اخلاقی چه در جریان تبلیغات نامزدها و چه در جریان شعارها و برنامه‌های انتخاباتی خود رعایت کنند.

عصرجهان؛ لطف اله موسوی شهردار باشت
هرگز نباید از یاد برد ما در کشوری روزگار می‌گذرانیم که بزرگترین حادثه سیاسی قرن بیستم در آن رخ داده و مزین به نام «جمهوری اسلامی» است. با این وصف انتخابات ما نیز باید تابعی از همین اخلاق الهی باشد. اگر رقابتی هم حادث می‌شود، این رقابت باید در محدوده «اخلاق اسلامی» سامان یابد و کاندیداها پایبند به این اخلاق باشند.
انتخابات مظهر تجلی حضور مردم درنظام جمهوری اسلامی وبستری است که در ان رقابت سیاسی باهدف خدمت به مردم درچارچوب قانون ودرپرتو اخلاق اسلامی معنا ومشروعیت می یابد
اما متاسفانه دیده شده است که برخی را چنان حب قدرت و مکنت و جاه ربوده که در هنگامه مبارزات انتخاباتی اخلاق را زیر پا می‌گذارند، همچنین گهگاهی شاهد انتخاب بدون آگاهی افرادی بوده‌ایم که جز پشیمانی و اندوه چیزی به همراه نداشته است. بدیهی است که این رویکردها، از منظر نظام اخلاقی اسلام محلی از اعراب ندارد و با فلسفه وجودی انقلاب اسلامی و نظام سر سازش و تطابقی ندارد.
از سوی دیگر «اخلاق انتخاباتی» فقط یک لفظ و واژه نیست که برخی چنان آن را به کار می‌برند که گویی به صرف سخن‌گفتن از آن همه چیز حل خواهد شد . کسی که قصد دارد در نظام اسلامی کاندیدای مجلس شورای اسلامی شود، باید به تعبیر قرآن واجد صفت اهلیت یا شایستگی باشد؛ در غیر اینصورت قطعا نقطه سیاهی در کارنامه‌اش به جای خواهد ماند که از چشمان تیزبین دلسوزان انقلاب و مردم دور نخواهد ماند و اگر افرادی هم با روش‌های ناصواب به این کرسی‌ها دست یابند، هیچ‌گاه از سوی مردم شریف ایران اسلامی مورد بخشش قرار نخواهند گرفت و بدون شک آنها شرمندگان واقعی تاریخ این مرز و بوم خواهند بود و به تعبیری زمانی که دست این افراد برای مردم رو می شود مورد انزجار فراوان مردم قرار می گیرد
با واردشدن انتخابات به مرحله تازه و با توجه به ثبت‌نام داوطلبان مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی و اجرایی در بررسی صلاحیت کاندیداها، با پیاده‌کردن اصول اخلاقی حساسیت شرایط کنونی را لحاظ کنند.
درباره انتخابات همواره گفتنی‌های بسیاری وجود دارد، اما آنچه اکنون مورد نظر است ارتباط آن با اخلاق است.
اخلاق و انتخابات را از سه منظر می‌توان بررسی کرد. نخست بررسی وظایف اخلاقی برگزارکنندگان انتخابات، دوم بررسی وظایف اخلاقی کاندیداها و هواداران آنها در برخورد با رقبا و آخر بررسی وظایف اخلاقی مردم در انتخاب کاندیدای اصلح.
برگزاری یک انتخابات اخلاقی به هر سه مولفه فوق در کنار هم نیازمند است و حتی اگر دو مولفه از موارد فوق به طور صددرصد رعایت شود و مولفه‌ای دیگر کمرنگ باشد، باز هم نمی‌توان ادعا کرد که شاهد یک انتخابات اخلاقی بوده‌ایم .
همانطور که علم اخلاق مبانی و اصول موضوعه خود را از علوم مابعدالطبیعه و برخی از علوم طبیعی می‌گیرد، علم سیاست نیز این اصول و مبانی خود را از علم اخلاق می‌گیرد و لذا علم سیاست می‌بایست در خدمت اخلاق باشد و برگزاری انتخابات اخلاقی نیز نشات‌گرفته از همین تفکر خواهد بود، اما متاسفانه در پاره ای موارد اخلاق در خدمت سیاست قرار می‌گیرد و به نوعی قربانی اقدامات خودکامه می‌شود.
التزام به اخلاق از سوی برگزارکنندگان انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که در هر انتخابات ما در ابتدا شاهد نقش‌آفرینی مجریان انتخابات هستیم و بعد از آن است که انتخابات به سطح کاندیداها و مردم کشانده می‌شود؛ هرچند که برای اخلاق چندان پشتوانه قانونی و اجرایی نمی‌توان مترتب شد، ولی پاسخگویی به وجدان در بررسی صلاحیت‌ها و حفظ حرمت افراد و التزام به قانون و اخلاق ضروری به نظر می‌رسد و به همان میزان که این اصل از سوی مجریان مورد عنایت قرار گیرد، بدون شک بازتاب آن‌ را در سایر مراحل انتخابات و نقش‌آفرینی کاندیداها و مردم در پایبندی به اخلاق در جهت اخلاقی‌تر برگزار شدن انتخابات خواهیم دید .
کاندیداها نیز به عنوان بازیگران اصلی صحنه انتخابات می‌بایست پایبندی خود را به ارزش‌های اخلاقی چه در جریان تبلیغات نامزدها و چه در جریان شعارها و برنامه‌های انتخاباتی خود رعایت کنند. در این میان به نظر می‌رسد "صداقت" به عنوان مهترین رکن به عنوان یک فضیلت اخلاقی می‌تواند نسخه‌ای شفابخش همواره مطرح باشد .
از نقش و اهمیت مردم نیز در جریان انتخابات و تاکید بر ارزش‌های اخلاقی نباید غافل بود. مردم نیز با بلوغ و رشد فکری و فرهنگی خود می‌بایست با رصد رفتار کاندیداها چه در زمان تصدی مسئولیت‌های گذشته و چه در جریان انتخابات به یک انتخاب اصلح دامن بزنند .
دامن‌زدن به قبیله‌گرایی، ترجیح منافع شخصی بر منافع ملی، تخریب هواداران دیگر نامزدها و بداخلاقی با آنها ، عدم توجه به سوابق اخلاقی و اجرایی و ... از جمله رذائل اخلاقی است که باید کنار گذاشته شوند تا به راحتی بتوان به یک انتخاب آگاهانه از نگاه اخلاقی دست یافت .
به نظر می‌رسد هم‌اکنون باید با دقت تمام رفتار و گفتار کاندیداهایی را که می‌خواهند سرنوشت آینده کشور و فرزندان ما را تعیین کنند در نظر بگیریم؛ زیرا افرادی که از هم‌اکنون به نوعی به رای ما نیازمند هستند اگر اخلاق را نادیده بگیرند، چگونه خواهند توانست پس از نشستن روی این کرسی‌ها و به دست گرفتن قدرت به اخلاق بیندیشند؟! یادمان باشد که انتخاب اخلاقی ما بدون شک اخلاق انتخاباتی را شکل خواهد داد
نامزدهای انتخاباتی عزیز هم نباید غافل شوند
(که هرچه از دل براید بردل می نشیند)
از مدیران عزیز وزحمتکش رسانه وسایتهای خبری گروهای مختلف در فضای مجاز انتظار میرود
که اجازه ندهید که استفاده از فضای مجازی به تاثیرات منفی تبدیل شودواین فضاها را به گونه ای مدیریت کنید که جلوی تخریبها واتهام های ناروا گرفته شود وهر گونه خبر یا کلیپ یا اطلاعات خبری شبه انگیز را تا زمانی از صحت ان اطمینان پیدا نکنید اجازه اطلاع رسانی ندهید چون دشمنان با اغراض سیاسی به مسائل دامن میزنند (شماها میتوانیدالگوی  خوب برای رعایت کردن اخلاق باشید)
عزیزان بیاید دست به دست هم دهیم تا انتخاباتی سالم ودرشان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برگزار کنیم انتخاباتی که هر هوادار نامزد حریم نامزد دیگر را حفظ کند
کوچک شما عزیزان لطف اله موسوی شهردار باشت



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*