اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299239
تاریخ انتشار: 1398/10/02 00:48
افشای سور یک شومن یا یک تسویه حساب با حلقه قدیمی صداوسیما؟
صداوسیما توقع دارد همه ارکان کشور به این مجموعه که خود را نماینده کل ملت می‌داند پاسخگو باشند؛ اما خود حاضر به شفافیت نیست، طبیعی است که نقدها رو به فزونی می‌گذارد و دور از انتظار نیست در ارتباط با مهران مدیری نیز یک تکذیبیه صادر و به شکل مبهمی همه چیز رد شود و مهران مدیری هم در مواجهه بعدی با رسانه‌ها و منتقدین با شوخی و خنده از کنار این داستان‌ها عبور می‌کند.

برنامه دورهمی در شرایطی همزمان با شب یلدا به آنتن شبکه نسیم بازگشت، که ارقام تکان دهنده‌ای از هزینه این برنامه منتشر شد که اگر درست باشد، هر شب بیش از نیم میلیارد تومان هزینه روی دست مردم می‌گذارد؛ رقمی که قطعاً با ژست‌های مردم‌داری مدیری و عوامل این برنامه نمی‌تواند تطابق داشته باشد و حالا افشایش نیز با گمانه‌زنی‌هایی درباره یک تسویه حساب درون سازمانی همراه است.

«مصطفی احمدی، تهیه‌کننده دورهمی ابتدا برای ساخت این سری از برنامه مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان برای هر قسمت را پیشنهاد داد؛ که با موافقت مرتضی میرباقری، معاون سیما همراه بود. پس از آن مسئولان رده‌بالاتر سازمان صداوسیما نسبت به بالا رفتن نرخ برنامه‌سازی در این مجموعه، متعاقب عقد چنین قراردادی، حساسیت نشان دادند و قرار شد این مبلغ یا حتی مبلغی بالاتر از آن به شکلی دیگر در اختیار سازندگان دورهمی قرار بگیرد... قرارداد ساخت سری تازه دورهمی در معاونت سیما به شکلی تنظیم شده؛ که برای هر قسمت حدودا ۳۵۰ میلیون تومان به تهیه‌کننده پرداخت شود و علاوه بر آن، ۳۰ درصد از درآمد تبلیغات بازرگانی قبل، حین و بعد برنامه هم به آن‌ها تعلق بگیرد»؛ این بخشی از گزارشی است که به تازگی از سوی یکی از رسانه‌ها منتشر شده است.

ادعای مطرح اینقدر قابل توجه است که اسباب شگفتی را فراهم آورد، چون اگر قرار باشد رقم آگهی را نیز در نظر گرفت، این برنامه هر شب بیش از نیم میلیارد تومان روی دست مردم هزینه می‌گذارد. در دور پیشین برنامه دورهمی این موضوع طرح شد که مهران مدیری برای هر شب اجرا، سی میلیون دستمزد می‌گیرد که مهران مدیری نیز با شوخی و خنده هیچ‌گاه حاضر نشد دقیقاً اعلام کند چه میزان دستمزد دریافت کرده و تهیه کننده نیز همچون دیگر برنامه‌های تلویزیون حاضر به ارائه جزئیات مالی برنامه نشد.

«دورهمی» مهران مدیری شبی نیم میلیارد تومان!

این وضعیت از قضا جزو نقاط ضعف و شائبه برانگیز رسانه ملی است. در دیگر کشورها، رسانه‌های متصل به بودجه‌های دولتی نظیر بی بی سی، لیست حقوق پرسنل و به خصوص مدیران و مجریان مشهورشان را منتشر می‌کنند که همین شفافیت بعضاً باعث اعتراضاتی در بدنه این مجموعه‌ها و وادار شدن به تعدیل و بازنگری در دستمزدها شده است. مدیران صداوسیما با توجه به آنکه می‌دانند انتشار این اطلاعات می‌تواند چه موجی را در پی داشته باشد، هیچ گاه در این زمینه شفاف عمل نکرده‌اند و قاعدتاً برنامه سازان نیز علاقه‌ای به شفافیت داوطلبانه ندارند و بدین ترتیب، همیشه این ابهامات صرفاً با یک تکذیب یا پاسخ کلی و مبهم رفع می‌شود.

نمونه دیگر این مسائل درباره برنامه شب یلدا شبکه سه با اجرای رضا رشیدپور بود که ادعا شده رشیدپور برای تولید یک برنامه یک میلیارد تومان دریافت کرده و در نهایت از سوی یکی از عناصر دست‌چندم این شبکه این موضوع رد و تاکید شد رشیدپور هنوز برای برنامه‌ای که ساخته و پخش شده، قرار امضاء نکرده و بنابراین رقم صحت ندارد! با این حال اعلام نشد رقم چقدر بوده است؟ درباره سریال پایتخت نیز ارقامی منتشر شد که از سوی مجموعه اوج تکذیب شد اما این مجموعه یا صداوسیما حاضر به ارائه شفاف اطلاعات مالی نشد.

اینکه صداوسیما توقع دارد همه ارکان کشور به این مجموعه که خود را نماینده کل ملت می‌داند پاسخگو باشند اما خود حاضر به شفافیت نیست، طبیعی است که نقدها رو به فزونی می‌گذارد و دور از انتظار نیست در ارتباط با مهران مدیری نیز یک تکذیبیه صادر و به شکل مبهمی همه چیز رد شود و مهران مدیری هم در مواجهه بعدی با رسانه‌ها و منتقدین با شوخی و خنده از کنار این داستان‌ها عبور می‌کند و البته استفاده از اسانس مردم‌داری در ارائه محصول فراموش نخواهد کرد. این ساده‌ترین روش ممکن است که می‌توان در پیش گرفت و از کنار ماجرا تا حاشیه بعدی عبور کرد.

در این میان سوای اینکه این اطلاعات به شکل بعید تایید یا طبق معمول تکذیب شود، این شائبه نیز مطرح است که هدف از انتشار این اطلاعات چه بوده است؛ افشای سور یک شومن یا یک تسویه حساب با حلقه قدیمی صداوسیما؟ آیا پروژه زدن مدیران قدیمی تلویزیون که پیش از این با ماجرای سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌های گروهی رخ داد، این بار به شکل دیگری در حال وقوع است یا این اطلاعات با نیت اصلاح وضعیت صداوسیما و جلوگیری از ویژه خواری افشا شده است؟!

منبع:تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*