اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299346
تاریخ انتشار: 1398/10/21 09:37
خبرگزاری رسمی عمان اعلام کرد؛
دیوان پادشاهی بامداد شنبه اعلام کرد که سلطان قابوس، پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت. بر اساس گزارش روزنامه گاردین، پادشاه عمان بعد از وخامت وضعیت جسمی، مخفیانه نام جانشین خود را در نامه‌ای مهر و موم شده به شورای خاندان سلطنتی فرستاده است.

دیوان پادشاهی بامداد شنبه اعلام کرد که سلطان قابوس پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.
به گزارش پایگاه خبری عصرجهان؛ دیوان پادشاهی عمان درپی درگذشت سلطان قابوس سه روز عزای عمومی و تعطیلی رسمی اعلام کرد.
پرچم عمان نیز چهل روز برای ادای احترام به پادشاه فقید نیمه افراشته خواهد بود.
وی هیچ فرزندی ندارد و علنی جانشینی را برای خود انتخاب نکرده است؛ اما چندی پیش، مخفیانه جانشین خود را در نامه ای مهر و موم شده به شورای سلطنتی ارائه کرد.
طبق قانون اساسی عمان، پس از مرگ پادشاه شورای سلطنتی باید فرد جدیدی را در عرض سه روز انتخاب کند.
در صورت عدم توافق در این خصوص، شورای نظامی عمان رییس دادگاه عالی و سران دو اتاق شورای سلطنتی شخص انتخاب شده توسط سلطان قابوس را معرفی خواهند کرد.
سلطان قابوس ۷۹ ساله بعد از پدرش فضای این کشور را باز و اصلاحات اقتصادی را آغاز کرد. ۲۳ ژوئیه ۱۹۷۰ (یکم مرداد ۱۳۴۹) که مردم این کشور با عنوان "یوم النهضه" از آن یاد می‌کنند، روز به قدرت رسیدن سلطان قابوس است.

سلطان قابوس پادشاه عمان درگذشت

در سال‌های اخیر، عمان زیر نظر سلطان قابوس نقش دیپلماتیک پر رنگی در حل اختلافات منطقه ای و جهانی به عنوان میانجیگر ایفا کرده است.
بر اساس گزارش روزنامه گاردین، پادشاه عمان بعد از وخامت وضعیت جسمی، مخفیانه نام جانشین خود را در نامه‌ای مهر و موم شده به شورای خاندان سلطنتی فرستاده است.

روند تعیین جانشین

روند تعیین جانشین شامل باز کردن نامه‌های مهر و موم شده در دیوان پادشاهی در مسقط می‌شود که می‌تواند جانشین سلطان قابوس، که نزدیک به ۵۰ سال بر این کشور حکومت کرد را تعیین کند. این در صورتی خواهد بود که دیوان پادشاهی نتواند در خصوص تعیین جانشین به اتفاق نظر دست یابد.
روزنامه گاردین گزارش داد که سلطان قابوس یکی از سیاستمداران برجسته در خاورمیانه طی ۴ دهه گذشته به شمار می رود. وی یک هفته قبل از سفر درمانی خود از بلژیک بازگشته است.
پادشاه عمان از چهار سال قبل به بیماری سرطان مبتلا شده است. قرار بود سلطان قابوس تا پایان ژانویه در بلژیک بماند اما سفر خود را زودتر به پایان رساند.
این روزنامه نوشت که سلطان قابوس فرزندی ندارد و جانشین خود را علنی مشخص نمی کند، بلکه در نامه ای مهر و موم شده، نام جانشین را در اختیار شورای پادشاهی قرار می دهد.

پادشاه جدید عمان معرفی شد

هیثم بن طارق آل سعید به عنوان سلطان جدید عمان در پی درگذشت سلطان قابوس بن سعید تعیین شد.

به گزارش العالم، هیثم بن طارق، وزیر میراث و فرهنگ عمان، ۶۵ ساله پسرعموی سلطان قابوس است. او گهگاهی به عنوان فرستاده ویژه سلطان قابوس فعالیت داشته و پیشتر در وزارت خارجه عمان کار می‌کرده است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*