اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299544
تاریخ انتشار: 1398/11/08 17:23
در ساعات گذشته، خبری مبنی بر کشته شدن مایک دی آندرا ملقب به «آیت الله مایک» مسئول عملیات‌ سازمان سیا در هواپیمای ساقط شده آمریکا در افغانستان منتشر شد؛ خبری که شواهد و مدارک متقنی در مورد آن وجود ندارد و رسانه های خبری معتبر هم تا کنون خبری در این ارتباط منتشر نکرده اند.

در ساعات گذشته، خبری مبنی بر کشته شدن مایک دی آندرا ملقب به «آیت الله مایک» مسئول عملیات‌ سازمان سیا در هواپیمای ساقط شده آمریکا در افغانستان منتشر شد؛ خبری که در حال بازتاب در رسانه‌ها و محافل بین المللی است.
 روز گذشته سقوط هواپیمای نوع E-11A در افغانستان خبرساز و در ابتدا گزارش شد که هواپیمای ساقط شده یک هواپیمای "مسافربری" است و بعد از آن با عنوان هواپیمای "ناشناس خارجی" نام برده شد.


اهمیت خبر
سرنگونی هواپیمای آمریکایی در افغانستان، شاید به خودی خود اهمیت چندانی نداشته باشد. اما وقتی خبرهای ضد و نقیضی از کشته شدن یک مقام ارشد سازمان سیا ـ که مرتبط یا اقدامات و فعالیت های مخفی علیه ایران است ـ  منتشر شده، توجهات را به خود جلب کرده است. دی آندرا مایک، ملقب به آیت الله مایک یا شاهزاده تاریکی، یکی از مقامات ارشد سازمان سیا در امور خاورمیانه و ایران است که کشته شدن احتمالی او، می تواند از چند جهت اهمیت داشته باشد: نخست، علت حضور او در افغانستان، دوم: کشته شدن او بعد از ترور سردار سلیمانی از سوی آمریکا، سوم: چگونگی اطلاع از حضور او در هواپیما و ساقط کردن آن. علی رغم این فرض ها و گمانه زنی ها هنوز در مورد صحت این خبر تردیدهایی وجود دارد!

در نهایت سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان تایید کرد که یک هواپیمای نظامی متعلق به این نیروها در ولایت غزنی در جنوب افغانستان سقوط کرده است.
سانی لگت، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان در توییتی گفته است تحقیق در مورد دلیل سانحه هواپیما E-11A در جریان است ولی هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد این هواپیما توسط "آتش دشمن" ساقط شده باشد.
در همین راستا، پایگاه خبری تحلیلی «وترنز تودی» به نقل از منابع اطلاعاتی روسیه نوشت: مایک دی آندرا که مسئول پرونده ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی بود در حادثه سقوط هواپیمای آمریکایی در افغانستان کشته شده است.البته این رسانه،رسانه معتبری نیست واخبار آن قابل اعتنا نمی باشد.
آندرا شاخص‌ترین چهره سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود. وی مسئول عملیات‌های سیا علیه عراق، ایران و افغانستان بوده است.
گروه طالبان روز دوشنبه در بیانیه‌ای رسما اعلام کرد که یک فروند هواپیمای آمریکایی را در ولایت غزنی افغانستان سرنگون و ویدیویی از لاشه این هواپیما پس از سرنگونی منتشر کرد.
نیویورک تایمز در مقاله‌ای به تاریخ ژوئن سال ۲۰۱۷، (۱۲ خرداد ۱۳۹۶) از «مایکل دی آندریا» اسم به میان آورد. در CIA به او لقب «شاهزاده تاریکی» و «آیت الله مایک» داده‌اند.
بعدازظهر دوشنبه در پی سقوط یک فروند هواپیما در ولایت غزنی افغانستان، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که بعدازظهر امروز در منطقه «سدوخیل» شهرستان «ده‌یک» ولایت غزنی یک فروند هواپیمای آمریکایی که مأموریت اطلاعاتی داشت ساقط شده است.
 
نوع و کاربرد هواپیمای ساقط شده

بر اساس اعلام نیروهای آمریکایی، هواپیمای سقوط کرده در ولایت غزنی، در فرودگاه ولایت قندهار درجنوب افغانستان مستقر بود. این هواپیما با پرواز در فضای افغانستان به عنوان نقطه‌ای در ایجاد ارتباطات هوایی در زمان نبرد عمل می‌کرد.

این هواپیما قادر است ارتباط رادیویی را میان نیروهای هوایی و زمینی برقرار کند و عملا به عنوان یک وای فای فضایی عمل کرده و تجهیزات ویژه‌ای نیز دارد که خلأ ارتباطی را در فضا پر می‌کند.
بر اساس نوشته مجله نیروی هوایی، نیاز به این هواپیما در سال ۲۰۰۵ میلادی در زمان انجام عملیاتی بنام "بالهای سرخ" در افغانستان احساس شد.
این هواپیما از سال ۲۰۰۹ تاکنون در افغانستان مستقر شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
جاناتان مارکوس، خبرنگار بخش دفاعی بی‌بی‌سی درباره کار و ماموریت این هواپیما نوشته است، که هواپیمای سقوط کرده یکی از چهار هواپیما از این نوع بود که در اختیار ارتش آمریکا قرار داشت.
به گفته او، در اصل این هواپیما جت اختصاصی از نوع "بمباردیر" است که جهت مصاف نظامی بازسازی شده و توانایی پرواز در ارتفاع بالا و با برد وسیع را دارد.
به گفته او این هواپیما به وسایل الکترونیکی مجهز بوده و وظیفه آن ایجاد ارتباط میان نیروی هوایی و زمینی است. او افزوده که علاوه بر این کارکرد، برقراری ارتباط میان انواع هواپیما ـ که در شرایط دشوار در پروازند و یا سیستم ارتباطی نامناسب دارند ـ  وظیفه دیگر این هواپیماست.
او افزود: این هواپیما حدودا شبیه یک وای‌فای عمل می‌کند که شما در اتاقی که اینترنت خوب کار نمی‌کند، نصب می‌کنید.
به گفته او این هواپیما با داشتن سیستم الکترونیکی خودکار، نقش مهمی در جنگ افغانستان ایفا می‌کند زیرا افغانستان کشوری کوهستانی است و به نوشته خبرنگار بی‌بی‌سی این وضعیت جغرافیایی، مشکل بزرگی برای ارتباطات در عملیات نظامی مدرن به حساب می‌آید.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*