اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299897
تاریخ انتشار: 1398/12/16 17:09
این بیماری در اطراف یک پروژه گاز طبیعی در حال توسعه چین تحت عنوان حوزه "اوگادِن" در شرق اتیوپی شیوع یافته است.

در روستاهای مناطق شرقی اتیوپی یک بیماری مرموز در حال شیوع است که هنوز علت این بیماری مرگبار و منشاء آن به طور دقیق مشخص نشده است.

به گزارش عصرایران، طی هفته های گذشته گزارش‌هایی درباره شیوع یک بیماری ناشناخته و مرموز در روستاهای شرق اتیوپی در برخی رسانه‌های جهانی منتشر شده است؛ که به دلیل بمب خبری شیوع ویروس کرونا در اخبار رسانه‌ها، این مساله در حاشیه توجه قرار گرفته است.

نشریه گاردین بریتانیا 2 هفته پیش گزارشی درباره شیوع یک بیماری ناشناخته در شرق اتیوپی منتشر کرد. بر اساس این گزارش این بیماری در اطراف یک پروژه گاز طبیعی در حال توسعه چین تحت عنوان حوزه "اوگادِن" در شرق اتیوپی شیوع یافته و این فرضیه را مطرح کرده که احتمالا منشا این بیماری به دلیل نشت مواد سمی ناشی از این پروژه گازی چینی‌ها در شرق اتیوپی باشد.

منطقه حوزه "اوگادن" در شرق اتیوپی

شیوع یک بیماری مرموز در اتیوپی: خونریزی از دهان و بینی و مرگ

چینی‌ها از سال 2014توسعه و بهره برداری از حوزه گازی "اوگادِن" را در شرق اتیوپی در دست دارند و از همان زمان گزارش‌هایی از وجود یک بیماری مرموز ناشناخته در این منطقه وجود داشته است.

بدن فرد مبتلا در این بیماری وَرَم کرده و داخل چشم و کف دست او به رنگ زرد درمی‌آید و سپس به خونریزی از بینی و دهان دچار شده و می‌میرد.

طبق گفته مردم محلی تقریبا تمامی مبتلایان به این بیماری ناشناخته این علایم  را پیدا می‌کنند: وَرَم، تب، بی خوابی، زرد شدن چشم و کف دست و عدم اشتها و در نهایت در مراحل پیشرفته بیماری خونریزی از دهان و بینی و مرگ.

یکی از مقامات محلی شرق اتیوپی به گاردین گفته است این بیماری کاملا مرموز و پیش از حضور شرکت چینی  در این منطقه دیده نشده است. او افزوده کاملا واضح است که شرکت دولتی چینی که در منطقه فعال است  مواد شیمیایی را در طبیعت رها می‌کند که برای سلامتی انسان مضر است.

روزنامه گاردین بریتانیا از شرکت " پُلی جی سی ال" چینی که در منطقه فعال است درباره این بیماری و ارتباط احتمالی آن با فعالیت‌های این شرکت نفتی سوال پرسیده، اما مسئولان این شرکت حاضر به اظهار نظر نشده‌اند.

اما مسئول صدور مجوز در وزارت معادن و نفت اتیوپی  با رد فرضیه ارتباط این بیماری به فعالیت شرکت چینی گفته است:" همه چاه‌های گاز موجود در این منطقه مطابق با استانداردهای بین‌المللی و ایمن هستند.

این در حالی است که "حسن علی" پزشک یک کلینیک بهداشتی در "هارکاد" معتقد است  بین تعداد موارد گزارش شده در هر روستا و نزدیکی آن روستا با چاه‌های گازی چینی‌ها ارتباط مستقیمی وجود دارد.

"حسین شیخ سیراد" بخشدار منطقه " دوبایِن" در نزدیکی پروژه گازی چینی‌ها نیز تخمین زده از سال 2014 و از زمانی که چینی‌ها فعالیت خود را در حوزه گازی " اوگادِن" آغاز کرده‌اند حدود 2 هزار نفر از مردم محلی بر اثر این بیماری مرموز ناشناخته جان باخته‌اند.

تاسیسات حوزه نفتی و گازی "اوگادن" که توسط چینی ها در منطقه ایجاد شده است.

شیوع یک بیماری مرموز در اتیوپی: خونریزی از دهان و بینی و مرگ

چینی‌ها قصد دارند تا سال 2021 با تکمیل یک خط لوله 760 کیلومتری، گاز استخراجی از حوزه اوگادن اتیوپی را به "جیبوتی" انتقال داده و از آنجا به چین ببرند. دولت چین طی 2 دهه گذشته حضور و سرمایه گذاری گسترده‌ای در قاره آفریقا داشته و این قاره کانون توجه دولت پکن به ویژه از منظر سرمایه گذاری‌های اقتصادی است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*