اخبار عمومی
اعلام وصول 2
300061
تاریخ انتشار: 1399/01/11 17:12
یاداشت│حامدحیدری
هدف نوشتار آسیب شناسی آموزش مجازی حاکم بر مدارس جامعه ماست که به دلیل تعطیلی اجباری مدارس بخاطر پیشگیری از انتشار ویروس کرونا نزدیک به ۴ هفته است که جایگزین آموزشهای واقعی شده است.بخصوص که این اولین تجربه تعطیلات هماهنک ملی درسایه گسترش عنصر رسانه می باشد.

پایگاه خبری عصر جهان؛ حامدحیدری🖋
بی شک ماشین های تدریس که غالبا با مواد آموزشی طرح ریزی شده وبه کار گرفته می شدند در حقیقت منسوخ شده اند اما آموزش به کمک رایانه همچنان حرکتی پرشتاب در زمینه تحقیق وتوسعه به شمار می آید  تدریس به کمک رایانه، آموزش طرح ریزی شده را آسانتر می کند که خود مزایا ومعایبی دارد که در حوصله این نوشتار نمی گنجد.صحبت از آموزش به کمک رایانه ها یا فضای مجازی حداقل از اوایل دهه ۸۰ میلادی شروع شد در سالهای ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ مدارس امریکایی دارای رایانه از ۱۸درصد به ۹۸ درصد رسیدوتعداد دانش آموز به ازای هر رایانه از ۱۲۵ نفر به ۱۸ نفر کاهش یافت.همچنین در بحث اتصال به اینترنت و استفاده از رسانه های تحت وب؛  کنکره ، در سال ۱۹۹۷ بودجه دوملیارددلاری جهت مهیاکردن زیرساختها به صندوق سواد فناوری آن کشور اختصاص داد که توانست کلاسهای درس متصل به اینترنت را از ۳ درصد در سال ۱۹۹۴ به ۷۷ درصد در سال ۲۰۰۰ برساند
پیشینه بالا وپیوند آموزش ورسانه این نوید را میدهندکه تغییرات در دنیای ما آنقدر سریع و سرنوشت ساز است که مدارس ما نمیتوانند بدون تغییر باقی بمانند یا حداقل ازاین تغییرات تاثیر نپذیرندو تغییرات سطحی انجام دهند واقعیت این است که اگر مدارس خود را با تغییرات حوزه فن آوری ورسانه وفق ندهد ممکن است نه تنها جوابگوی نیازجامعه نباشدو نتوانند اعتماد جامعه را جلب کند بلکه ممکن است  موسسات دیگری که همگام با تغییرات سازگارانه تغییر می کنند نقش آنها را به درستی ایفا کنند وگوی سبقت را از آنها بربایند.

هدف این نوشتار نقد و آسیب شناسی سودمندی تکنیک های آموزشی با ، یا  ، بدون کمک رایانه وعنصر رسانه نیست. در این زمینه به این نکته اکتفا می کنم که بدون شک یکی از مواردی که پژوهشگران موافق و مخالف  آموزش مجازی در مورد آن به توافق رسیده اند این است که برای مشخص کردن سودمندی روشهای آموزشی بالا پژوهش های بیشتری لازم هست.

هدف نوشتار آسیب شناسی آموزش مجازی حاکم بر مدارس جامعه ماست که به دلیل تعطیلی اجباری مدارس بخاطر پیشگیری از انتشار ویروس کرونا نزدیک به ۴ هفته است که جایگزین آموزشهای واقعی شده است.بخصوص که این اولین تجربه تعطیلات هماهنک ملی درسایه گسترش عنصر رسانه می باشد.

واقعیت این است که غالب مدارس ما فاقد زیرساختهای لازم برای ارایه آموزش های مجازی است هرچند که مدارس خاص ومشارکت محور کلاسهای خودرا به ویدیو پروژکتور یا LCD های تصویری مجهز کرده اند اما در درجه بندی هوشمند بودن مدارس نمیگنجد و میتوان گفت که مدارس فوق دارای امکانات نیمه الکترونیکی یا الکترونیک می باشد و با مدارس هوشمند به معنای واقعی فاصله بسیار دارند.

هرچند امکان پردازش سریع اطلاعات، سرعت پاسخگویی، تعمیم گستره آموزش وپوشش حداکثری ، وجود رسانه های مختلف وجذاب برای ارایه محتوا از مزایای آموزش های مجازی و تحت وب هستند اما محدودیت هایی هم دارد که باتوجه به واقعیت های سیستم آموزشی این جامعه باید آنها رابررسی و حتی الامکان مرتفع گردد تا بتوان  شیوه جدیدی از آموزش مجازی را در کنار آموزش واقعی وحضوری مدارس پایه ریزی کرد که نه تنها در مواقع اضطرار وفورس ماژور، بلکه در شرایط عادی، پایه گذاری وبهره برداری نمود.

اولا) اصلی ترین مساله که مانع اساسی آموزش مجازی می باشد عدم وجود زیر ساختهای فنی و نرم افزاری وحتی فرهنگی اجتماعی این نوع آموزش هست غالب مدارس ما همانطور که اشاره کرده ایم جزو مدارس هوشمند به معنای واقعی نیستند و حتی بطور شبکه ای هم اداره نمیشوند. معلمان ، دانش آموزان و حتی والدین در این خصوص هیچ گونه آموزشی ندیده اند بعبارتی زیرساخت فرهنگی وفنی لازم برای این کارازقبل  تدارک نشده بود.

دوما) تنوع رسانه ها ارایه دهنده  آموزش مجازی از شبکه های صدا و سیما گرفته تا سایت های آموزشی و همچنین رسانه های افلاین تحت وب دیگر وهمچنین فعالیتهای خود مدارس در این خصوص حجم زیاد اطلاعات را ارایه می کنند که اثربخشی یا عدم اثربخشی آن نیاز به پژوهش دارد.

سوما) میزان دقیقی از همه گیری این آموزشها مبهم است چون آماری از  دانش آموزان مناطق محروم وروستایی که بتوانند به طور منظم این آموزشها را فرانگرفته اند یا به ابزار های هوشمند دسترسی داشته باشندوجود ندارد.

چهارم) عدم تسلط برخی معلمان   به سواد فنی رسانه و عدم امکان فراهم کردن فایلهای آموزشی و اصرار مدیران بر فعالیتهای مجازی باعث شده تا محتواهای اموزشی مناطق یا شهرهای دیگر کلاسها منتشر شود که اغلب به لحاظ توالی زمانی وبودجه بندی دروس یا حتی دشواری مطلب مغایرت دارند.

پنجم)هرچند در جهان پژوهشگران زیادی به صرفه بودن آموزش مجازی را به چالش کشیده اند اما قطعا فرایند تولید محتواهای صوتی وتصویری ونحوه استفاده از آنها برای معلمان  ما وقت گیرو هزینه بر هست.

ششم) تعدد رسانه های آموزشی باعث شده  کنترل کیفیت محتوای آموزشی خصوصا در رسانه های تحت وب سخت باشد روزانه هزاران فایل صوتی وتصویری و حتی نوشتاری به اشتراک گذاشته می شود.

هفتم) بمباران اطلاعاتی و ارسال حجم زیادی از فایل های اموزشی  در گروههای مدرسه برای دانش آموزان میتواند خسته کننده باشد و سردرگمی بدنبال داشته باشد.

هشتم ) بزرگترین ضعف آموزش مجازی عدم توجه وتشخیص هیجان فرد در زمان یادگیری است به عبارتی  معلمان با احتمال هیجان مثبت ومنفی صفر آموزش خود را به دانش آموزان ارایه میدهد درحالیکه ممکن است دانش آموز دارای بار هیجانی باشد که بی شک اهمالکاری انگیزشی وی را بالا رفته و اثربخشی تدریس به حداقل می رسد.

هشتم) با توجه به هشدار های اخیروزارت بهداشت مبنی بر قرنطینه های خانگی به جهت کنترل وکاهش انتشار ویروس کرونا، ونیاز به آرامش روحی وروانی به جهت تاثیرآن در تقویت سیستم ایمنی بدن؛ متاسفانه   فراوانی فایلهای آموزشی  ارسال شده در فضای مجازی  موجی از استرس و اضطراب  به دلیل نرسیدن به کلاسهای انلاین ویا تکالیف زیاد،دانش آموز ووالدین آن را نشانه رفته است. همچنین برخی از والدین  ودانش آموزان با ایجاد ازدحام در کافی نت ها به دنبال دانلود کردن فایلها یا حتی پرینت کردن جزوات درسی بوده اند که این امر در تعارض با مساله قرنطینه های خانگی است وسلامتی آنها ودیگران را به شدت به خطر می اندازد.

باتوجه به محدودیت های بالا نتیجه میگیریم که آموزش مجازی فرایند بسیار پیچیده و ظریفی دارد و بسان یک سیستم باید تمام اجزای آن باهم کارکردی هماهنگ داشته باشند.لذا دست اندرکاران امر، باید طرحی را مبنی بر ارایه آموزش مکمل مجازی بصورت پایدار و نه فقط در مواقع اضطراری ارائه دهد که در آن برای  تمام دستگاههای مربوط تعریف نقش شود وهماهنگ با هم بتوانند به آموزش مجازی بعنوان یک ظرفیت خوب نگریسته شود وچه بسا چالش های آموزش واقعی را برطرف یا  به حداقل برساند. همچنین دانشکده های علوم تربیتی و پژوهشکده های تعلیم وتربیت اولویت های پژوهشی خود را مبنی بر آسیب شناسی  یا بررسی اثربخشی اموزش مجازی تنظیم و یافته های پژوهشی خود را در اختیار مراکز تصمیم گیر وتصمیم ساز قراردهند.

برچسب ها:
حامدحیدری ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


هاشمی
|
Iran
|
1399/01/12 02:02
  +0

  -1
پاسخ
عالی

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*