اخبار عمومی
اعلام وصول 2
300508
تاریخ انتشار: 1399/02/24 14:40
.

اعتمادآنلاین نوشت: یک نماینده اصولگرای مجلس گفت: شانس قالیباف برای ریاست مجلس یازدهم بیش از سایر کاندیداهای ریاست مجلس است، اما همه چیز به لحظه رأی دادن نمایندگان برمی‌گردد. مشخص نیست که در نهایت نماینده‌ها چه تصمیمی می‌گیرند.

هرچه به روز تشکیل مجلس یازدهم نزدیک‌تر می‌شویم، لابی کاندیداهایریاست مجلس یازدهم نیز بیشتر می‌شود. هنوز مشخص نیست رقابت اصلی در انتخابات ریاست مجلس یازدهم میان کدام کاندیداها خواهد بود، اما محمدباقر قالیباف همچنان شانس بیشتری برای ریاست مجلس یازدهم دارد.

در همین راستا، محمدعلی پورمختار نماینده کبودرآهنگ و عضو فراکسیون ولایی در مجلس شورای اسلامی، گفت: تلاش مدعیان ریاست مجلس یازدهم جدی است. آنها جلسات مختلف و متعددی برگزار می‌کنند. مجلس محل لابی است و هر کاندیدایی بیشتر نمایندگان را ببیند، توجیه‌شان کند و برنامه‌هایش را ارائه دهد، شانس بیشتری برای ریاست مجلس یازدهم دارد.

نظر منتخبان مجلس یازدهم بیشتر به سمت قالیباف است

او تاکید کرد: منتخبان و نمایندگان فعلی که در مجلس یازدهم حضور دارند نظرشان بیشتر به سمت آقای قالیباف است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شانس قالیباف برای ریاست مجلس یازدهم بیش از سایر کاندیداهای ریاست مجلس است، اما همه چیز به لحظه رأی دادن نمایندگان برمی‌گردد. مشخص نیست که در نهایت نماینده‌ها چه تصمیمی می‌گیرند. انتخابات در میان نمایندگان مجلس نیز مانند انتخابات در بیرون از مجلس است؛ یعنی تابعی از معادلاتی است که مردم برای انتخاب اشخاص می‌گیرند. برای مثال یک جایی قول می‌دهند، اما در نهایت چیز دیگری از صندوق بیرون می‌آید. در مجلس هم همین اتفاقات می‌افتد.

وی افزود: برخی نمایندگان به دلیل رودربایستی‌ها و رفاقت‌ها در جلسات شرکت و اعلام هماهنگی می‌کنند، اما هنگام رأی دادن تصمیم دیگری می‌گیرند. این طبیعت کارهای سیاسی است.  فضا به سمت و سوی آقای قالیباف است، اما لابی کاندیداها همچنان ادامه دارد.

کاندیداتوری بیش از ۲ نفر برای ریاست مجلس، تاثیر مثبتی ندارد

او همچنین با اشاره به کاندیداهای متعدد برای ریاست مجلس اعلام کرد: کاندیداتوری بیش از ۲ نفر برای ریاست مجلس، تاثیر مثبتی ندارد. اگر تعداد کاندیداهای ریاست مجلس بیش از ۲ نفر باشد، آرا شکسته می‌شود و ممکن است در مرحله اول انتخابات، انتخاب رئیس مجلس ممکن نباشد. بنابراین با توجه به ضرورت تشکیل مجلس، بهتر است اجماعی در این خصوص صورت گیرد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه گفت: البته تجربه کاندیداتوری بیش از ۲ نفر برای ریاست مجلس را داشته‌ایم، اما احتمال کناره‌گیری سایر کاندیداها هم وجود دارد. حتی گاهی کاندیداها هنگام رأی‌گیری از رقابت خارج می‌شوند، مانند کناره‌گیری آقای حاجی‌بابایی به نفع آقای لاریجانی. یا حتی ممکن است قبل از برگزاری انتخابات مجلس، کاندیداها به این جمع‌بندی برسند و در صحن مجلس اجماعی صورت بگیرد.

مشخص نیست زاکانی به نفع کدام کاندیدا کنار رفت

پورمختار به انصراف زاکانی از کاندیداتوری برای ریاست مجلس اشاره کرد و گفت: مشخص نیست آقای زاکانی به نفع کدام کاندیدا کنار رفت و کدام کاندیدا مد نظرش است. کسانی که کاندیدا می‌شوند باید در رأی‌آوری و تعداد رأی‌شان ارزیابی داشته باشند و با ملاحظات حضور پیدا کنند.

این نماینده اصولگرای مجلس در پاسخ این سوال که چند فراکسیون سیاسی در مجلس یازدهم شکل می‌گیرد گفت: تعداد زیاد فراکسیون سیاسی در مجلس موضوع خوبی نیست و باعث چند دسته شدن نمایندگان می‌شود و آرا می‌شکند. در این شرایط اجماع بر سر قانون‌گذاری و رأی‌گیری‌های مختلف از بین می‌رود.

او در پایان گفت: احتمال می‌رود سه فراکسیون سیاسی در مجلس یازدهم تشکیل شود. یک فراکسیون مستقلین خواهند بود. اگر اصلاح‌طلبان هم بخواهند فراکسیون تشکیل دهند، بیش از سه فراکسیون در مجلس یازدهم خواهیم داشت. اصولگرایان حتماً ۲ فراکسیون سیاسی تشکیل می‌دهند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*