اخبار عمومی
اعلام وصول 2
301028
تاریخ انتشار: 1399/04/28 22:31
یاداشت(قسمت اول)│حامد حیدری
والدین باید ضمن قبول تفاوتها و سعی در رفع آنها، بر ویژگیهای مشترک روانشناختی و رفتاری فرزند خود با دیگران تاکید کنند و زمینه رشد عزت نفس و خودپنداره مثبت آنها را فراهم‌کنند

پایگاه خبری عصرجهان؛ حامد حیدری🖋️

هر وقت که تاریخچه و زندگینامه نوابغ و مشاهیر جهان را مطالعه می کنیم در می یابیم که عده ای از آنها از معلولیت جسمی یا ذهنی و روانشناختی شدید رنج می برده اند. آنها نشان داده اند که نه تنها معلولیت، محدودیت نیست بلکه خود میتواند زمینه ساز کسب موفقیتهای مهم وبزرگ باشد، معلولیتهایی که در برابر اراده و عزم راسخ و تلاش مستمر صاحبانشان قامت خم نموده و تسلیم شوندوخود رمزی برای قهرمانی و پیروزی آنها در زندگی تبدیل گردند که هزاران انسان سالم وعادی از رسیدن به آن موفقیت ها عاجز می ماند. در زمان حاضر و به مدد شبکه های اجتماعی روزانه میتوان هزاران ویدیو و فیلم از توانایی های این نوابغ دارای معلولیت را مشاهده کرد. نکته قابل تامل اینجاست که اغلب آنها بعنوان قهرمان والگو، کار آموزش و ایجاد کنفرانسهای انگیزشی به مردم را سرلوحه کارخود قرار داده اند.

این نوشتار با هدف ارایه اطلاعات تخصصی در خصوص تعاریف ،علل وانواع اختلالات حوزه کودکان (افراد)با نیازهای ویژه وایجاد نگرش جدید در افراد جامعه خصوصا والدین و مربیان آموزشی، پرستاران و دست اندرکاران تعلیم وتربیت این دسته از کودکان می باشد.

از منظرتعلیم وتربیت، کودکان (افراد) با نیازهای ویژه، کسانی هستند که برای شکوفا کردن استعدادهای خود نیاز به آموزش وخدمات ویژه وابسته به آن دارند.

هرچند اغلب مردم، کودکان(افراد) با نیازهای ویژه (استثنایی) را همان کودکان عقب مانده ذهنی میدانند؛ اما در واقع کودکان استثنایی طیف وسیعی از گروهها را شامل میشود. اگر این طیف را در یک پیوستار تعریف کنیم ابتدای این پیوستار را کودکان دارای اختلالات رشدی عقلانی (عقب مانده ذهنی یا ناتوان ذهنی) و در انتهای پیوستار میتوان به کودکان دارای هوش سرآمد(تیزهوشان) اشاره کرد. دربین این دو گروه میتوان به:

- کودکان دارای اختلال یادگیری خاص

- کودکان دارای ناتوانی های جسمی وحسی حرکتی

- کودکان دارای اختلال کمبود توجه و اختلال بیش فعالی(ADHD )

- کودکان دارای اختلالات چندگانه و ناتوانی های نادر

- کودکان دارای اختلالات هیجانی- رفتاری و ارتباطی

- کودکان نابینا و کم بینا

- کودکان ناشنوا و کم شنوا

اشاره کرد که در قسمت های بعدی این نوشتار به تفصیل و تشریح جداگانه هرکدام از آنها می پردازیم .

به دلیل تنوع و گستردگی این طیف از کودکان ، میزان شیوع آنها هم در گروههای مختلف متفاوت است. منظور از میزان شیوع، درصد افرادی که به نسبت کل جمعیت دارای آن اختلال می باشند؛ که در برخی گروهها این رقم واضح ودر برخی دیگر مبهم است. ابهام در تعاریف و اصطلاحات و تغییرات پیاپی آنها و نقش مدارس در تعیین برخی صفات و ویژگیهای اسثنایی بودن ، از عواملی است که بر شدت ابهام و تفاوت میزان شیوع در گروههای مختلف اثر می گذارد.

در بحث علل اختلالات کودکان با نیاز های ویژه(استثنایی)، می توان به عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی ، علل محیطی و روانشناختی ، تغذیه نامناسب، عوامل مربوط به تاخیر در رشد سیستم دستگاه عصبی وهمچنین عوامل پیش وپس از تولداشاره کرد.

هرچند که ویژه بودن نیاز های این گروه از افراد،مستلزم توجه ویژه به تفاوتها و برنامه ریزی جهت برآورده کردن نیازهای غیرمعمول آنهامثل فراهم‌کردن تسهیلات یا تجهیزات آموزشی ویژه است و می بایست برنامه ها و مدارس خاص تدارک دیده شود؛ اما در دیدگاههای آموزشی جدید تاکید بر این است که تا آنجا که ممکن است کودکان یا افراد با نیازهای های ویژه در مدارس معمولی و عادی تحصیل نمایند و ایزوله کردن آنها زمانی صورت بگیرد که شدت اختلال بالاست بطوری که آموزش و سازگاری آنها را در مدارس عادی مختل کند. به عبارت دیگر با استفاده از روش تلفیقی تا آنجا که ممکن باشد آموزش این افراد در بطن جامعه و بین دانش آموزان عادی صورت گیرد ودر مسایل خاص میتوان آنها را در کلاسهای خاص آموزش ومدیریت کرد. روشهای آموزش تلفیقی به معنای نادیده گرفتن تفاوت این گروه از دانش آموزان نیست بلکه با توجه ویژه به تفاوتها و آموزش آنها توسط معلمان وبرنامه های ویژه ، به شباهتهای آنها با افراد عادی اهمیت قائل شده و در مسائل مشابه در کنار دیگر افراد عادی باشند. برای مثال دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص هرچند نیاز به توجه ویژه توسط معلمان و برنامه های ویژه در راستای مداخله وبهبود آن اختلال خاص دارند اما میتوانند بقیه دروس خود مثل تربیت بدنی یا موسیقی و هنر را در کلاسهای عمومی شرکت نمایند.

همچنین والدین باید ضمن قبول تفاوتها و سعی در رفع آنها، بر ویژگیهای مشترک روانشناختی و رفتاری فرزند خود با دیگران تاکید کنند وزمینه رشدعزت نفس و خودپنداره مثبت آنها را فراهم‌کنند. شهروندان هم در جوامع مختلف، با رعایت حقوق افراد با نیاز مندیهای ویژه میتوانند در ایجاد فرهنگ مثبت ،نقش پویا و جامعه پسندی داشته باشند ودر زمینه پذیرش بیش از پیش این افراد درجامعه سهیم شوند.

ادامه دارد...


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


زينب رضايي
|
Iran
|
1399/04/29 18:50
  +0

  -0
پاسخ
بسيار عااااالي👌
حسین علوانی
|
Iran
|
1399/04/29 22:17
  +0

  -1
پاسخ
درور و سپاس فراوان بر استاد اخلاق و شناخت روان.
بسیار ارزنده بود.
سینا
|
Iran
|
1399/04/29 23:35
  +0

  -0
پاسخ
محدودیت رو ذهن ایجاد میکنه وقتی به ذهن بال وپر بدی وپرواز کنه اونوقت هیچ محدودیتی براش وجود نداره وهیچ مانعی سر راهش نمیمونه ،،، گربگویم با خیالت به کجاها رفته ام

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*