اخبار عمومی
اعلام وصول 2
301253
تاریخ انتشار: 1399/06/01 03:32
دخالت کردن، به عنوان یکی از موضوع‌های بسیار مهم دنیای امروز، باعث گلایه اغلب افراد جامعه شده است.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان، قطعا شما هم جزء افرادی هستید که نگاه‌های سنگین و دخالت‌های اطرافیان باعث رنجش خاطر مداوم شما شده و بار منفی آن, زندگی تان را تحت تأثیر خود قرار داده است. دخالت‌هایی که اغلب، شما را از اهدافتان در زندگی دور کرده و باعث شده‌اند که به خاطر جلب رضایت اطرافیان، از علایق خود دست کشیده و تمام عمر، حسرت نرسیدن و نداشتن‌ها را به دوش بکشید.
دخالت کردن، یکی از موضوع‌هایی است که اغلب جوانان از آن گلایه دارند، چرا که اذعان می‌کنند دخالت‌های دیگران برای آن‌ها محدودیت‌های زیادی به وجود آورده است که در این میان باید بین دخالت و همراهی و کمک کردن اطرافیان به ویژه والدین تفکیک قائل شد، زیرا اگر کمک کردن و نگرانی‌ها به صورت افراطی باشد، سوءظن دخالت را در ذهن جوانان به وجود می‌آورد.
مهرداد ثابت، روانشناس در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص دخالت اطرافیان و علل آن اظهار کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که در اغلب اوقات، خانواده قصد مراقبت و خوشبختی فرد را دارند و برای همین موضوع سعی می‌کنند از کم و کیف کار فرزند خود مطلع شوند، چرا که رابطه‌ای که برای اعضای خانواده سود دو جانبه‌ای داشته باشد، منجر به همیاری و همزیستی آن‌ها می‌شود.
وی بیان کرد: اغلب اعضای خانواده چیز‌های زیادی برای عرضه دارند و می‌توانند مهارت‌های متفاوتی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و باید این عقیده بنیادی را بپذیریم که هر یک از ما یک واحد همزیست هستیم و با هم بودن شامل منافع دو جانبه‌ای است که باعث رشد و بالندگی فرد می‌شود البته به شرط آن که خروجی و برداشت مثمرثمری داشته باشد.
این روانشناس تصریح کرد: اگرچه حساسیت‌ها و نگرانی‌های خانواده می‌تواند تا حد زیادی باعث کنترل و موفقیت فرد شود، اما اگر به صورت افراطی پیش رود, می‌تواند به شکل ناخوشایند دخالت درآید و آسیب‌های جدی را برای دو طرف به همراه داشته باشد.
ثابت گفت: اگر هشدار دهندگی اطرافیان به شکل‌های گوناگون و به صورت مستمر صورت گیرد، می‌تواند با دخالت در امور، به منافع خودخواهانه‌ای برسد، به طوری که اطرافیان و دیگرانی که نسبت نزدیک با هم ندارند با تصور خیرخواهی، به راحتی به خود اجازه تعرض در تمامی امور زندگی را دهند.
وی با اشاره به افرادی که تمامی فعالیت‌های خود را برای جلب رضایت دیگران انجام می‌دهند، ادامه داد: افرادی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند، به طور مداوم به دنبال تأیید و رضایت دیگران هستند و این را می‌توان به وضوح، در رفتار آن‌ها مشاهده کرد، چرا که به گونه‌ای رفتار می‌کنند و اقداماتی انجام می‌دهند که مورد رضایت و تأیید دیگران است.
این روانشناس افزود: نکته حائز اهمیت در خصوص چنین افرادی این است که آن‌ها کار‌هایی انجام می‌دهند که هرگز مورد رضایت درونی شان نیست و صرفا برای اینکه دیگران، آن‌ها را فردی خوب و موجه تلقی کرده و اعمال و رفتار آن‌ها را تأیید کنند، دست به چنین کار‌هایی می‌زنند.
ثابت با ذکر یک مثال، بیان کرد: چنین افرادی, برای انتخاب شریک زندگی خود, تا حدّی به اظهارنظر و انتقاد دیگران اهمیت می‌دهند که مخالفت هر فردی باعث می‌شود که نظر آن‌ها در مورد فرد انتخاب شونده تغییر کند و در حقیقت, ملاک انتخاب‌های آن‌ها دیگران هستند.
وی تصریح کرد: باور چنین افرادی این است که برای شاد بودن و موفق شدن, به تأیید دیگران نیاز دارند و اگر بدون جلب رضایت دیگران رفتار کنند مثل یک پرنده تنها و جدا افتاده‌ای هستند که عضوی از موج پرندگان نیست و عقاب‌ها هم همیشه به دنبال کبوتر تک افتاده هستند.
این روانشناس گفت: هرگز نمی‌توان مانع دخالت افرادی شد که نقاط اشتراک آن‌ها کاملا متفاوت از ما است، امّا در این میان، باید بین خیرخواهی و نفرت یا خصومت تمایز قائل شد، زیرا فردی که خصومت دارد همیشه به دنبال یک ضعفی می‌گردد تا از آن برای سرزنش فردی استفاده کند و آسیب‌های جدی به او وارد کند، امّا در اغلب موارد خانواده همیشه خیرخواه فرزند است و برای موفق شدن فرد در تمامی زمنیه‌های زندگی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*