اخبار عمومی
اعلام وصول 2
301415
تاریخ انتشار: 1399/06/24 00:59
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به دشواری تشخیص علائم کرونا، آنفلوآنزا و سرماخوردگی، توضیحاتی برای تمیز این بیماری‌ها از یکدیگر ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان، داود پیام طبرسی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی ضمن ابراز نگرانی از فرا رسیدن فصل گسترش ویروس آنفلوآنزا در کشور، اظهار کرد: هر ساله با آغاز فصل پاییز، کشور حدود چهارماه درگیر شیوع ویروس تنفسی آنفلوآنزا می‌شود که ممکن است گاهی منجر به فوت فرد مبتلا شود.
او ادامه داد: از همان ابتدای پاندمی کووید-۱۹، دغدغه مردم و نظام سلامت همزمانی شیوع این دو ویروس بود، چرا که افتراق این دو بیماری از روی علائم بالینی بسیار دشوار است.
 طبرسی با اشاره به اینکه ویروس تنفسی آنفلوآنزا یکی از قدیمی‌ترین ویروس‌های شناخته شده است، گفت: روز‌های اخیر بسیار در مورد پاندمی آنفلوآنزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ شنیده‌ایم، بعد از آن هم ویروس‌های آنفلوآنزای مختلفی شناخته شد و در حال حاضر آنفلوآنزای A با سویه H ۱ N ۱، H ۳ N ۲ و آنفلوآنزای B در حال چرخش است.
به گفته رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، آنفلوآنزای B شدت کمتری دارد و محدودتر است، اما آنفلوآنزای A ممکن است باعث درگیری شدید و حتی فوت بیمار شود.
طبرسی در خصوص علائم ویروس آنفلوآنزا و کووید-۱۹ بیان کرد: علائم در هر دو بیماری مشابه است، اما تفاوت‌هایی هم دارد. در اکثر مواقع آنفلوآنزا با علائم تب و لرز شدید و سردرد، به صورت ناگهانی ظاهر می‌شود. تب علامت شاخصی در این بیماری است و بعد از دو یا سه روز سرفه نیز به علائم افزوده می‌شود.
او افزود: در کرونا، تب ممکن است اولین علامت بروز بیماری نباشد یا حتی اصلا بروز نکند. همچنین دوره معمول بیماری آنفلوآنزا پنج روز است، البته در مواردی که عارضه دار می‌شود ممکن است دو تا سه هفته نیز طول بکشد، اما دوره بیماری کووید-۱۹، در اکثر مواقع کمتر از دو تا سه هفته نیست.
علائم متفاوت آنفلوآنزا، سرماخوردگی و ویروس کرونا
عضو هیئت علمی دانشگاه، سرماخوردگی را نیز در این فصل بسیار شایع دانست و تمیز علائم آن از کرونا ویروس جدید را دشوار اعلام کرد و گفت: در سرماخوردگی آبریزش بینی و عطسه از علائم غالب است و تب نادر بوده و در صورت بروز، خفیف است؛ همچنین طول دوره این بیماری بیشتر از ۳، ۴ روز نخواهد بود.
طبرسی در ادامه تصریح کرد: برخی علائم در این میان می‌تواند کمک کننده باشد، به عنوان مثال از دست رفتن حس بویای و چشایی در کرونا بیشتر دیده می‌شود. در چند ماه اخیر اسهال نیز جزء علائم کرونا اعلام شده است که در بیماران مبتلا به آنفلوآنزا به ندرت بروز می‌کند.
فوق تخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر دشواری افتراق بین این سه بیماری در فصل سرما از روی علائم بالینی، گفت: اگر فردی با هر کدام از این علائم مراجعه کند، حتی اگر مبتلا به سرماخوردگی باشد، مجبور هستیم هر سه بیماری را در نظر بگیریم.
طبرسی بیان کرد: یکی از راه‌هایی که تا حدی می‌تواند از بار این بیماری‌ها بکاهد، تزریق واکسن آنفلوآنزاست. این واکسن‌ها اثرات نسبی خوبی دارند و تزریق آن برای گروه‌های آسیب پذیر به طور اکید توصیه می‌شود، افراد بالای ۶۵ و زیر پنج سال، افراد مبتلا به دیابت، فشارخون، سرطان، بیماری قلبی، ریوی، کلیوی و کبدی مزمن و افراد دارای نقص ایمنی و زنان باردار در گروه‌های در معرض خطر قرار دادند.
او در پایان بر لزوم رعایت نکات بهداشتی بیش از گذشته تاکید کرد و گفت: در این شش ماه پیش رو مردم حتما باید بیش از گذشته به دستورالعمل‌های محافظتی از جمله زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات و محیط‌های سربسته توجه کنند./باشگاه خبرنگاران



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*