اخبار عمومی
اعلام وصول 2
301731
تاریخ انتشار: 1399/08/16 23:54
همشهری آنلاین نوشت: همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا انتخابات برای کرسی‌های مجلس نمایندگان و یک سوم نمایندگان مجلس سنا برگزار شد.

حزب دموکرات که اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را به دست دارد، انتظار داشت در انتخابات سال ۲۰۲۰ به جز حفظ اکثریتش در مجلس نمایندگان، هم در انتخابات رئیس‌جمهوری برنده شود و هم اکثریت مجلس سنا را که در دست حزب جمهوری خواه است، باز پس بگیرد و به اصلاح «موج آبی» ایجاد کند. (رنگ آبی معمولا برای حزب دموکرات و رنگ قرمز برای حزب جمهوریخواه به کار می‌رود).

اما ظاهرا دموکرات‌ها نتوانسته‌اند به این هدف برسند. گرچه ظاهرا جو بایدن نامزد حزب دموکرات، برنده انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود و به نظر می‌رسد با وجود تمام نشدن شمارش همه آرا، اکثریت مجلس نمایندگان با وجود از دست دادن دست کم ۵ کرسی در دست حزب دموکرات باقی بماند اما به دست آوردن در اکثریت مجلس سنا برای حزب دموکرات کار بسیار مشکل‌تری است.

هر ایالت آمریکا صرف نظر از جمعیت ۲ سناتور دارد، بنابراین مجلس سنای آمریکا ۱۰۰ نماینده دارد. نمایندگان سنا به سه رده یا کلاس شامل ۳۳ تا ۳۴ نماینده تقسیم می‌شوند و هر دو سال یک بار نمایندگان یکی از این کلاس‌ها در معرض انتخاب دوباره قرار می‌گیرند. در انتخابات فعلی در ۳۳ کرسی مجلس سنا مربوط به کلاس ۲ در معرض انتخاب مردم بود.

قبل از انتخابات جمهوریخواهان ۵۳ به ۴۷ اکثریت مجلس سنا را در دست داشتند. امسال ۳۵ کرسی (۳۴ کرسی کلاس دوم و یک کرسی برای انتخابات ویژه در ایالت جورجیا به علت بازنشسته شدن سناتور قبلی) به رای گذاشته شدند.

تا به حال دموکرات ها توانسته‌اند یک کرسی مجلس سنا در ایالت آریزونا از جمهوریخواهان پس بگیرند و در مقابل یک کرسی را در ایالت آلباما به جمهوریخواهان باخته‌اند. در حال حاضر ۴۸ کرسی مجلس سنا در دست جمهوریخواهان و ۴۸ کرسی دیگر در دست دموکرات‌ها (شامل دو نماینده مستقل) است و نتیجه انتخابات ۴ کرسی دیگر هنوز مشخص نیست.

دو کرسی از این ۴ کرسی مربوط به ایالت جورجیا است. در انتخابات ویژه برای کرسی مجلس سنا در ایالت جورجیا گرچه نامزد دموکرات از نامزد جمهوریخواه پیش افتاده است، اما چون آرای این نامزد به ۵۰ درصد آرای کل نرسیده است، بر اساس قوانین ایالت جورجیا انتخابات به دور دوم می‌کشد. در انتخابات عادی برای کرسی دیگر سنای ایالت جورجیا نامزد جمهوریخواهان از نامزد دموکرات‌های جلوتر است، اما باز هم به علت اینکه آرای این نامزد به ۵۰ درصد آرای کل نرسیده است، بر اساس قوانین این ایالت انتخابات به دور دوم می‌کشد. دور دوم انتخابات در ۵ ژانویه برگزار خواهد شد.

دو کرسی دیگر باقیمانده یکی مربوط به ایالت کارولینای شمالی می‌شود که با شمارش تقریبا همه آرا نامزد حزب جمهوریخواه با فاصله اندکی درآن جلوتر از نامزد حزب دموکرات است.شمارش آرا برای کرسی ایالت آلاسکا هم ادامه دارد، اما نامزد حزب جمهوریخواه با فاصله زیادی جلوتر از نامزد حزب دموکرات است.

بنابراین حزب دموکرات باید دست کم هر دو کرسی ایالت جورجیا را در دور دوم انتخابات به دست آورد تا به عدد ۵۰ کرسی برسد. در این صورت چون معاون رئیس‌جمهور ریاست مجلس سنا را به عهده می‌گیرد، با توجه به پیروزی بسیار محتمل جو بایدن معاون او، کاملا هریس رئیس مجلس سنا می‌شود و با یک رای خود می‌تواند اکثریت ۵۱ عددی را برای حزب دموکرات ایجاد کند.

در دست داشتن اکثریت دو مجلس به رئیس جمهور دست بازتری برای اجرای برنامه‌های خود می‌دهد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*