اخبار عمومی
اعلام وصول 2
302441
تاریخ انتشار: 1399/12/11 20:42
مهندس شراره بخت‌جو، رئيس امور توسعه دولت الكترونيك سازمان اداري و استخدامي كشور صبح امروز در برنامۀ روي خط بازار راديو اقتصاد به تشريح بخشنامۀ ممنوعيت دريافت كپي مدارك هويتي توسط دستگاه‌هاي اجرايي از خدمت‌گيرندگان پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری عصر جهان به نقل از سازمان امور اداری و استخادمی،  رئيس امور توسعه دولت الكترونيك سازمان اداري و استخدامي كشور اظهار داشت: موضوع حذف دريافت كپي كارت ملي و شناسنامه مدتي است كه در دستور كار دولت قرار گرفته و در سه استان خوزستان، قم و سمنان به صورت پايلوت اين امر اجرايي شده است.

وي ادامه داد: سازمان اداري و استخدامي كشور بخشنامه‌اي را در سال ۹۶ درخصوص الزام فراهم‌كردن زيرساخت‌ها و رفع موانع حقوقي و قانوني توسط دستگاه‌هاي اجرايي براي اين موضوع ابلاغ كرد. ضمن اينكه ماده (۴۰) قانون مديريت خدمات كشوري سازمان ثبت احوال را ملزم كرده است تا سرويس استعلام احراز هويت برخط را به دستگاه‌هاي اجرايي ارائه دهد.

مهندس بخت‌جو گفت: سازمان اداري و استخدامي كشور در شهريورماه ۹۹ پيرو بخشنامه‌ قبلي، بخشنامه‌اي براي فراگيرسازي موضوع ابلاغ كرد كه در آن اصالت هويت برخط و حذف كپي مدارك هويتي را مبنا قرار داد و دستگاه‌ها را ملزم به انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان ثبت احوال كشور مبني بر دريافت استعلام به صورت برخط كرد و خدمت «استعلام هويت» احصا و كد يكتا به آن اختصاص داده شد.

وي ادامه داد: ضمن اينكه ۲۳ پروژۀ اولويت‌دار دولت الكترونيك هم در دستور كار دولت است كه تا خرداد ۱۴۰۰ بسياري از اين پروژه‌ها بايد عملياتي شوند. يكي از اين پروژه‌ها «استقرار هويت هوشمند اشخاص حقيقي» است كه البته بخشي از آن مربوط به استعلام هويتي برخط است.

مهندس بخت‌جو با اشاره به اينكه وضعيت دستگاه‌ها در اجراي اين بخشنامه بر اساس ارزيابي عملكرد دستگاه‌ها و نظرسنجي‌هاي مردمي بررسي شد، گفت: نتايج اين ارزيابي نشان مي‌داد هنوز موانع حقوقي و قانوني‌اي كه دستگاه‌ها بر مبناي آن‌ها كپي مدارك را دريافت مي‌كنند، وجود دارد و فرهنگ استعلام برخط در بسياري از دستگاه‌ها نهادينه نشده است.

وي بر فراهم‌بودن زيرساخت استعلام برخط از سوي سازمان ثبت احوال تأكيد كرد و گفت: با وجود اينكه بسياري از دستگاه‌ها به صورت برخط اين سرويس را دريافت مي‌كنند، اما همچنان از مردم كپي مدارك نيز دريافت مي‌كنند.

رئيس امور توسعه دولت الكترونيك سازمان اداري و استخدامي كشور ادامه داد: به همين منظور در بخشنامه‌اي كه ۹ اسفندماه ۱۳۹۹ با امضاي معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور ابلاغ شد، دستگاه‌ها مكلف شدند چنانچه به دليل موانع قانوني يا قطع‌بودن مقطعي سيستم نمي‌توانند استعلام برخط را انجام دهند، به هيچ وجه كپي مدارك از مردم دريافت نكنند و در صورت لزوم، وظيفۀ خودشان است كه به صورت رايگان اين كار را انجام دهند و هيچ زحمتي به ارباب رجوع تحميل نكنند.

مهندس بخت‌جو با اشاره به اينكه يكي از شاخص‌هاي ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي در سال‌هاي گذشته و امسال، دريافت‌نكردن كپي مدارك از خدمت‌گيرندگان بوده است، تأكيد كرد: اجرايي‌شدن اين بخشنامه در دستگاه‌هاي اجرايي بررسي و امتياز دستگاه‌ها بر اين اساس داده مي‌شود.

وي ادامه داد: دستگاه‌هايي كه مشكلي در استعلام اطلاعات از ثبت احوال دارند، با سازمان اداري و استخدامي كشور مكاتبه مي‌كند و ما جلسات مشتركي با ثبت احوال و آن دستگاه براي رفع چالش‌ها و مشكلات موردي برگزار مي‌كنيم تا مشكلي براي استعلام برخط وجود نداشته باشد.

رئيس امور توسعه دولت الكترونيك سازمان اداري و استخدامي كشور با بيان اينكه بسياري از دستگاه‌هاي اجرايي نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان ثبت احوال اقدام كرده‌اند، گفت: دستگاه‌هاي اجرايي سرويسي كه با انعقاد تفاهم‌نامه از سازمان ثبت احوال دريافت مي‌كنند را در اختيار واحدهاي تابعه خود در استان‌ها قرار مي‌دهند و اين موضوع در كل نظام اداري اجرا مي‌شود.

مهندس بخت‌جو در پاسخ به اين سوال كه اگر از خدمت‌گيرندگان درخواست كپي مدارك هويتي شود، آيا مي‌توانند اين موضوع را گزارش كنند، تأكيد كرد: خدمت‌گيرندگان ضمن اينكه مي‌توانند نظرات خود را به همان دستگاه و همچنين سازمان ثبت احوال اعلام كنند، براي اينكه سازمان اداري و استخدامي كشور بتواند ارزيابي جامعي از عملكرد دستگاه‌ها داشته باشد، مي‌توانند از طريق سامانۀ مديريت خدمات دولت (ويژه مردم) به آدرس  service.gov.irدر «نظرسنجي مردمي در خصوص كيفيت خدمت‌رساني دستگاه‌هاي اجرايي در زمان شيوع ويروس كرونا» شركت كنند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*