اخبار عمومی
اعلام وصول 2
303006
تاریخ انتشار: 1400/03/18 21:37
عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: از مردم خواهش می‌کنیم به صحنه بیایید. هر یک نفر به ۱۰ نفر زنگ بزند و همه به صحنه بیایند و می‌خواهیم این روش و شیوه که که با متلک و طعنه همراه است را عوض کنیم.

به گزارش تسنیم، عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی که عصر امروز با موضوع مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در صدا و سیما برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره افزایش نرخ بیکاری و متناسب‌سازی نظام آموزشی با نیازهای واقعی کشور گفت: من لازم می‌دانم ابتدا انتقادی به شیوه مناظره صداوسیما داشته باشم که این شیوه مانند مسابقه هفتگی شده است. اگر می‌خواستیم مردم و ملت شریف ایران مواضع ما را بدانند سوال‌های بهتری هم می‌شد مطرح کرد.

وی افزود: واقعیت این است که این هم نوعی انحصار است. من مخالف انحصار هستم. مخالف انحصار در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و رسانه هستم و آن را عامل اصلی ناکارآمدی و فساد می‌دانم.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مردم عزیز بدانید که  انتخاب شما بین بد و بدتر  و خوب و خوب‌تر نیست. انتخاب بین افرادی است که نمی‌خواهند دری به روی کنش‌گران بسته شود و نفس جامعه گرفته نشود. مهمترین وظیفه ما و مردم این است که درباره این موضوع تصمیم بگیرند. من قبلاً هم گفتم من صدای بی‌صداها و قدرت بی‌قدرتان هستم.

همتی خاطرنشان کرد: دولت من حامی آسیب‌پذیرترین افراد جامعه خواهد بود. اعتقاد دارم موفق‌ترین و بهترین کاری که می‌شود کرد این است که برنامه منسجمی برای قشرهای آسیب‌پذیر داشته باشیم، از جمله کوله‌برها، بی‌شناسنامه‌ها، افراد دارای معلولیت، مهاجران و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست که باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد. متاسفانه آنقدر درگیر مسایل کوچک در جامعه شدیم که از مسائل اصلی فاصله گرفته‌ایم.

وی درباره سوال نیز گفت:  آموزش مسئله مهمی است و نقش مهمی در توسعه کشور دارد و حتما باید ورود جدی به آن داشته باشیم. درباره آموزش از پایه مدارس باید کار کنیم. ما نقش مدارس دولتی را کم‌اهمیت کردیم. من برنامه دارم تا نقش محوری مدارس دولتی را تقویت کنم.

 

** آقای رضایی رقم 137 میلیارد دلار یارانه پنهان از کجا آمده است؟/ آقای جلیلی شما FATF را زندانی کردید

همتی در بخش دوم سخنان خود که نقد صحبت‌های دیگر کاندیداها بود، ابتدا در پاسخ به سوالی که در بخش قبل از وی پرسیده شد، بیان داشت: اینکه جوانان بیکار هستند، بخشی از آن به خاطر رشد منفی و کاهش اشتغال است. البته کرونا هم تاثیر داشته و امیدوارم کرونا را در دولت آینده حل کنیم و بتوانیم بخش خدمات بخصوص گردشگری را به سرانجام برسانیم. 

وی در ادامه در نقد مواضع سایر کاندیداها گفت: جناب آقای جلیلی گفتند که ما نباید کاری را طول بدهیم. شما دو سال FATF را زندانی کردید. چرا سریع تصمیم نگرفتید؟ یا رد می‌کردید و به مردم می‌گفتید که رد کردیم یا می‌پذیرفتید و اجازه می‌دادید ما کارهای اساسی انجام می‌دادیم تا وارد لیست سیاه نشویم. 

همتی افزود: جناب آقای رئیسی فرمودند که ارز 4 هزار و 200 تومانی و تسهیلات باعث فاصله طبقاتی شده است، من عرض می‌کنم آقای رئیسی شما دو سال عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی هستید و آنجا دیدید که من مخالف این ارز هستم. پس چرا جلویش را نگرفتید؟ می‌توانستید محکم بایستید و اجازه ندهید تا ادامه پیدا کند. 

بیشتر بخوانید
  • انتخابات 1400| دومین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری با موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه مگر حضرتعالی و بقیه اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی نبودید که بنده را مجبور کردند 5/5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ارز مسدود شده را تبدیل به ریال کنم و نقدینگی ایجاد کنم که الان همراهتان آقای زاکانی آن را اینجا به سر من بزند، تصریح کرد: بانک مرکزی چه تقصیری دارد؟ دوستان باید نامه‌ای به ترامپ بنویسند که آقای ترامپ خوشحال باش آن بلاهایی که سر مردم آوردید ما الان داریم سر همتی و بانک مرکزی خراب می‌کنیم. 

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دوستانی که از کاسبان تحریم حمایت می‌کنند، همان‌هایی که پول‌های هنگفت برای تخریب من خرج می‌کنند اشاره نمی‌کنید یا را از یاد برده‌اید. آقا زاکانی می‌فرمایند که شما نیامدی با من مناظره کنی. امروز فهمیدم که ایشان به جای یار پوششی به پلیس خوب و پلیس بد تبدیل شدند. اینطوری نمی‌شود مناظره کرد. دوستان برنامه‌هایشان را بگویند. من دو سال بانک مرکزی بودم و برای آن همه زندگیم را گذاشتم و همه گفتند نرو و شخصیتت خراب می‌شود اما من گفتم برای کشورم و مردمم عیبی ندارد. حالا شما این حرف‌ها را می‌زنید؟ مگر آقای رییسی 40 سال قوه قضاییه نبودند؟ خرابکاری‌های این مدت را ایشان باید پاسخگو باشند؟ اگر من برای دو سال در دولت باید پاسخگوی اقدامات دولت روحانی باشم ایشان که اولی‌تر هستند پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: آقای رضایی می‌گویند 137 میلیارد. کل درآمد نفتی و ارزی 5 میلیارد دلار بوده نمی‌فهمم این رقم از کجا آمده است؟! دوستان باید با انصاف بیشتری مسائل را مطرح کنند.  ظرف 20 سال رشد سرمایه ثابت 4/5 درصد بوده اما از وقتی تحریم‌ها شروع شد تا الان سرمایه‌گذاری و تولید در کشور منفی بوده اما من برنامه دارم که به موقع آن را اعلام خواهم کرد.

 

** مخالف زندانی کردن معتادان هستم

همتی در بخش سوم سخنانش گفت: بنده به اعطای مسئولیت بر اساس صلاحیت و شایستگی اعتقاد دارم. برخی فکر می‌کنند اقوام و مذاهب تهدید هستند. نه من معتقدم اقوام و مذاهب برای کشور می‌توانند مولفه قدرت باشند. بنابراین در انتصابات به شایستگی فارغ از اینکه از اهل تسنن باشند یا از اهل تشیع، استفاده خواهم کرد.

وی ادامه داد: در خصوص استفاده از خواهران و برادران شایسته بگویم که حداقل سه برابر آن چیزی که الان هست, در مدیریت ارشد استفاده خواهم کرد. الان مشاور ارشدم تا چند روز پیش که در بانک مرکزی بودم از برادران خوب اهل تسنن، آقای دکتر رحمانی بودند و باز هم در مناصب کلیدی دولت از این ظرفیت‌ها استفاده خواهم کرد.

همتی در ادامه با بیان اینکه من مخالف زندانی کردن معتادان هستم، تصریح کرد: باید معتادان را به شغل و جامعه برگردانیم. با داغ و درفش نمی‌شود با معتادان برخورد کرد. این‌ها حجم عظیمی از مردم هستند که باید به آن‌ها توجه کنیم. معتادی آن‌ها ناشی از سیاست‌های غلطی بوده که در کشور اجرا شده است. 

وی درباره توجه دولت به  معلولین گفت: باید به زندگی اجتماعی و اقتصادی آن‌ها توجه کنیم، شما می‌بینید که پل می‌سازیم با آن عظمت اما معلولان ما نمی‌توانند در پیاده‌رو راه بروند و حجم عظیمی از مردم این مشکلات را دارند. همچنین بحث محیط زیست برای من بسیار مهم است و حتما محیط زیست در اجرای پروژه‌های اقتصاد حق وتو خواهد داشت و توجه جدی به بودجه در این زمینه خواهیم کرد. 

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما از قدرتی که میدان و دیپلماسی که حاج قاسم سلیمانی و محمدجواد ظریف ایجاد کردند پلی برای بهره‌برداری برای توسعه کشور خواهیم زد که منافع آن به جیب مردم برود و حرکت و قدرت ما در منطقه باید بر مبنای اقتصاد برای مردم عزیز باشد، گفت: در ارتباط با تحریم‌ها  یک کار فوری که رفع تحریم است را پیگیری خواهم کرد و این جزو ضروریات است.‌

 

** گروه‌های ذی‌نفع و رانت‌خوار بر اقتصاد چنبره زده‌اند

همتی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی درباره رفع آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی ناشی از یک ساختار غلط است که گروه‌های ذی‌نفع و رانت خوار بر اقتصاد جامعه چنبره زدند. ما اگر نتوانیم مشت اینها را باز کنیم و این فسادی که اینها ایجاد کردند را حل کنیم این عواقب که در جامعه می‌بینید قابل حل نیست. این‌ها ارتباطات وسیعی در صادرات و واردات دارند. ارتباطات زنجیره‌ای با کاسیان تحریم در سیاست خارجه دارند و ارتباطاتی با قاچاق و پولشویی هم دارند. این‌ها بر اقتصاد کشور چنبره زده‌اند. بدون حل این‌ها مشکل کشور حل نمی‌شود.

وی گفت: رقیبان من که اینجا هستند تقریبا همین حرف‌ها را می‌زنند. من می‌گویم باید مشت اینها را باز کنیم. من الان مقابل جریانی قرار دارم که اینها می‌گویند به جای توسعه بروند و کاخ سفید را حسینیه کنند. دوستانی که الان در جلسه هستند این را مطرح می‌کنند. شما ببیند چه کسانی به سفارت عربستان حمله کردند و ارزش پول ملی را ضعیف کردند و روابط ما با همسایگان را بهم زدند؟ چه کسانی پشت اینهاست. من فکر میکنم این‌ها مثل زنجیره است و اگر کشور نتواند این زنجیره را قطع کند موانع موجود قابل حل نیست. 

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من می‌گویم تحریم موجب مشکل و نقدینگی شده است اما دوستان قبول نمی‌کنند. 1500  هزار میلیارد تومان درآمد کشور رفته و اینها می‌گویند چرا نتوانستید کشور را اداره کنید. همین افرادی که بر اقتصاد کشور چنبره زدند از تحریم سود می‌برند و سالی 20 درصد هزینه معاملاتی ما را بالا بردند. پارسال 80 میلیارد حجم تجارت خارجی ما بوده است، 20 درصد این سالی می‌شود 16 میلیارد دلار که با آن چند کشور می‌توانند زندگی کنند. ما این را از دست دادیم بعد می‌گوییم چرا توسعه اتفاق نمی‌افتد؟ چرا مردم فقیر شدند؟ چرا شغل نیست و درآمد سرانه نداریم؟ ما باید در زندگی اجتماعی و اقتصادی تجدید نظر کنیم و من آمدم این روند را عوض کنم.

 

** در کابینه‌ام حداقل پنج وزیر زن خواهم داشت

عبدالناصر همتی در بخش پنجم این مناظره در پاسخ به پرسشی درباره بنیان خانواده، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم کشور خانواده است و الان شاهد گسست فرهنگی هستیم و می‌بینیم که بچه‌های دهه هفتاد و هشتاد مثل نسل‌های پیش خود فکر نمی‌کنند. آقای قاضی زاده به من می‌گوید چرا از پنج‌نفر حرف می‌زنی؟ دلیلش این است که هر پنج نفر شما یکجور فکر می‌کنید.

وی با طرح این پرسش از پنج کاندیدای رقیب خود که چه آزادی برای این جوانان گذاشته‌اید؟، تصریح کرد: چرا همه جوانان می‌خواهند از کشور بروند؟ این که مشخص است و همه می‌دانند حتی لازم نیست من بگویم. الان برای جوانان چه تفریحی داریم؟ ازدواج آنان سخت شده چه کاری برایشان کردیم؟ جوانان شغل ندارند و آسایش اجتماعی خود را از دست می‌دهند.

همتی با انتقاد از ایجاد محدودیت برای زنان در جامعه گفت: زنان را در جامعه چقدر محدود کردید؟ به من و آقای مهرعلیزاده تذکر دادند که چرا درباره دادن پیامک حجاب به زنان حرف زدید و از آن انتقاد کردید. این کار موجب ایجاد استرس برای آنان می‌شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وضعیت اقتصادی کشور خراب است و ما به دنبال پوشش زنان هستیم. من در کابینه‌ام حداقل پنج وزیر زن خواهم داشت و تبعیض جنسیتی را در محیط کار رفع می‌کنم.

** مردم به صحنه بیایید

همتی در بخش پایانی و جمع‌بندی سخنانش گفت: عملکرد همه مشخص است. نحوه نگاه دوستان به جامعه معلوم است و صحبت‌هایی که می‌کنند مشخص است.

وی افزود: ما چه حقی داریم برای جامعه اینگونه تصمیم بگیریم که مردم چگونه فکر کنند و راه بروند. بگذاریم مردم زندگی کنند. دوستان می‌گویند کدام جوانان؟ همان 60 درصد جوانانی که نمی‌خواهند رای بدهند. شما راجع به 40 درصد صحبت می‌کنید من درباره 60 درصد سخن می‌گویم. چرا به اینها اهمیت نمی‌دهید. دوستان می‌گویند ما تعامل می‌کنیم در همه چی! اما در برنامه‌های موسیقی برنامه رپ را حذف می‌کنید. 

همتی گفت: به مردم و جوانان نظرتان را بگویید که قبول دارید یا نه؟ چرا باید کلهر، شجریان و علیزاده را ایگنور (نادیده) کنیم اما وقتی موقع انتخابات می‌شود موسیقی پاپ و رپ را بگذاریم در برنامه تبلیغاتی! با خواننده ها بنشینیم عکس بگیریم. یا اینها را تایید کنید خیال مردم را راحت کنید یا شفاف نظرتان را اعلام کنید.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: من همه چیز را از زاویه اقتصاد حل خواهم کرد. اقتصاد نیاز به اصلاح دارد. اصلاح اقتصاد از تعارض منافع رد می‌شود. ما تا تعارض منافع، گروه‌های رانت خوار و گروه‌های ذی‌نفع را حل نکنیم اقتصاد سامان نمی‌گیرد. چندین بار رهبری فرمودند بروید بودجه را اصلاح کنید بینید الان 50 درصد GDP مالیات نمی‌دهد! در اقتصاد دلالی می‌کنند. در خارج کاسبی تحریم می‌کنند، در هنر و اجتماع هیولا می‌سازند و پول‌های کثیف رد و بدل می‌کنند.

همتی خاطرنشان کرد: دوستان می‌گویند کجا می‌خواستیم کاخ سفید کنیم، مگر شما سوار ترک این افراد نشدید و بر سرشان بوسه نزدید؟ جناب آقای رییسی می‌گویید شما در حد کارمندان کسانی هستید که علیه شما شکایت کرده! یعنی شما همینجا نشستید به ما که شورای نگهبان در حد شما تأیید کرده توهین می‌کنید وقتی جلوی مردم به ما می‌گویید کارمند. مگر کمتر از شما خدمت کردیم؟ 40 سال در مسئولیت‌های مختلف خدمت کردم، آقای مهرعلیزاده خدمت کردند، مگر چیکار کردیم که شما فکر میکنید ما در حد کارمند شما هستیم. ما می‌خواهیم این روش را عوض کنیم و از مردم خواهش  می‌کنیم به صحنه بیایید. هر یک نفر به 10 نفر زنگ بزند و همه به صحنه بیایند و می‌خواهیم  این روش و شیوه که که با متلک و طعنه همراه است را عوض کنیم. من مطمئن هستم مردم عزیز این فرصت را از دست نخواهند داد و باید به قطار توسعه برسیم.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*