اخبار عمومی
اعلام وصول 2
303008
تاریخ انتشار: 1400/03/18 22:33
وعده رئیسی به جوانان؛ مسکن و اشتغال از ما/
سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست‌‌جمهوری گفت: وقتی سخن از توسعه اقتصادی و تولید می‌گوییم، باید همه دستگاه‌ها پای‌کار بیایند و نقش وزارت خارجه در این زمینه مهم است تا از مناسبات خود برای فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی استفاده کند.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در اولین بخش از مناظره، در پاسخ به سوالی درخصوص فاصله طبقاتی و راه‌حل‌های خود برای جلوگیری از تشدید این مشکل، اظهار داشت: در جلسه‌ی قبلی برخی بداخلاقی‌ها صورت گرفت که به‌مثابه آن‌چه در قانون آمده، اجازه داده شد که چند دقیقه‌ای از خود دفاع کنم و من از این حقِ دفاع استفاده نمی‌کنم و دفاع را به مردم محوّل می‌کنم و خود مردم دفاع خواهند داشت.

وی افزود: آن‌چه در مناظره رخ می‌دهد باید بر اساس اخلاق و قانون باشد. آذری‌زبان‌های عزیز از استان‌های ترک‌نشین، بسیار بنده را مورد محبت قرار دادند و من مثل همیشه از لطف و عنایت آن‌ها مثل تشکر می‌کنم.

** فاصله طبقاتی محصول بی‌عدالتی  و سیاست‌های نادرست است

رئیسی با بیان اینکه فاصله‌ی طبقاتی یکی از مشکلات جامعه ماست و این نیز محصول بی‌عدالتی، محصول سیاست‌های نادرست اقتصادی و محصول نوع تصمیم‌گیری‌هاست که منجر به فاصله طبقاتی می‌شود، گفت: یک‌نفر حقوق نجومی می‌گیرد و یکی حقوق کمتری دارد و در برخی طرح‌ها مانند طرح سلامت، برخی 100 و 200 میلیون تومان دریافت می‌کردند و برخی پرستاران دریافت‌های ناچیزی دارند و هم‌چنین در برخی ادارات و سازمان‌ها می‌بینیم که گاهی کارکنان دریافت‌های مختلفی دارند. اگر رأی مردم به من تعلق گرفت، سعی می‌کنیم با سرو سامان دادن به برخی بخشنامه‌ها، چند برابر کردنِ حقوق برخی مدیران را به عدالت نزدیک کنیم.

 

این نامزد ریاست جمهوری تصریح کرد: ما معتقد به اجرای عدالت، عدالت در جذب، نگه‌داری، ارتقای نیروی انسانی و پرداخت حقوق‌ها هستیم. نه فقط حقوق، بلکه باید ظرفیت‌ها بر اساس عدالت توزیع شود و اگر این رخ بدهد، شاهد این فاصله طبقاتی نیستیم. مثلا پرداخت ناعادلانه‌ی تسهیلات در کشور موجب فاصله طبقاتی می‌شود و بسیاری از این فاصله‌ها نیز محصول تصمیم‌های ناعادلانه است؛ به‌عنوان مثال اگر ارز 4200 تومانی بدون نظارت تعلق گرفت، افرادی آن را می‌برند و به آلاف و الوف می‌رسند و زندگی برخی نیز از بین می‌رود. وجود اشکال در نظام قیمت‌گذاری، نظارت بر تأمین، توزیع و مصرف می‌تواند منجر به فاصله‌گذاری شود.

** استقلال سیاسی داریم اما استقلال اقتصادی نداریم!

سید ابراهیم رئیسی در بخش سوم اظهارات خود، بیان داشت: درباره آسیب‌هایی که جامعه ما دیده باید دید واقعی داشت و باید نگاه کرد که چه شرایطی داریم؛ وضعیت معیشت مردم و کسب‌وکار آن‌ها آسیب دیده و میزان اعتماد به دولت شاید در پایین‌ترین سطح خود در سال‌های گذشته بوده است؛ ما همیشه نیازمند پشتوانه‌ی سرمایه اجتماعی هستیم.

وی خاطر نشان کرد: ملت ما به‌دنبال استقلال در همه حوزه‌ها بودند. امروز استقلال سیاسی داریم ولی درباره استقلال اقتصادی به دلیل نگاه‌های شخصی، فردی، گروهی و جناحی مشکل داریم و نگاهی از جایگاه انقلاب، امام، رهبری و مردم در این زمینه وجود ندارد. کشور باید به استقلال برسد و در جایگاهی که باید باشیم، قرار نداریم.

** لایحه‌ی صیانت از حقوق بانوان 400 روز است در دولت مانده

این نامزد ریاست جمهوری گفت: در باب پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که مردم از آن نگران هستند، شرایط می‌توانست بهتر باشد. در قانون اساسی بر آزادی‌های اجتماعی تأکید شده و دولت‌ها باید به‌دنبال تحقق آن باشد. ابتدای ورودم به قوه قضائیه لایحه‌ای به‌عنوان صیانت از حقوق بانوان را نوشتیم و 400 روز است که در دولت مانده و اخیرا تازه اقداماتی برای رفتن به مجلس صورت گرفته است. محوری‌ترین نکته عدالت است؛ عدالت در کشور آسیب دیده و مردم خواستار اجرای عدالت در تمام شئون جنسیتی، اقتصادی و اجتماعی هستند. اجرای عدالت اجرای قانون است و اگر قانون اجرا شود به عدالت نزدیک می‌شویم و باید حقوق مردم به‌درستی شناخته شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های خود برای تقویت دیپلماسی اقتصادی، توسعه صادرات و ارتقای جایگاه اقتصادی کشور، بیان کرد: درباره بحث رفع تحریم‌ها این نکته وجود دارد که از وظایف هر دولتی که کار را به‌دست می‌گیرد این است که به رفع تحریم‌ها بپردازد و در این نیز نباید تردید کرد. اما در کنار آن باید خنثی‌سازی تحریم‌ها هم دنبال شود و نباید اقتصاد کشور را شرطی کرد و بلکه باید تلاش شود تا اقتصاد روی پای خود بایستد و تکانه‌های تحریم، کرونا، سیل و حوادث طبیعی اقتصاد کشور را دچار مشکل نکند. در این سالنِ مناظره بودند کسانی که گفتند ما بلد هستیم با دنیا مذاکره کنیم و دانشجوی سال اول سیاست هم می‌داند که در حین مذاکره کسی نباید بگوید خزانه خالی است.

** دیپلماسی اقتصادی با حرف و سخن انجام نمی‌شود

وی عنوان کرد: دیپلماسی اقتصادی مهم است و وقتی سخن از توسعه اقتصادی و تولید می‌گوییم، باید همه دستگاه‌ها پای‌کار بیایند و نقش وزارت خارجه در این زمینه مهم است تا از مناسبات خود برای فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی استفاده کند. ما 15 همسایه داریم و این کشورها 1000 میلیارد دلار واردات دارند و سهم ما در این میزان نیز 2 درصد یعنی 20 میلیارد دلار است؛ در اینجا دیپلماسی برای تولیدکنندگان ما بازاریابی می‌کند و سهم ما در این زمینه می‌تواند دو برابر بشود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: دیپلماسی اقتصادی با حرف و سخن نیست و نباید این‌طور باشد که هرکس کارش تمام شد، به‌عنوان سفیر و رایزن به کشورها برود و البته بنده به سفرا و نمایندگان کشورمان احترام می‌گذارم. هر کشوری توسعه اقتصادی داشته، بر مسئله بازاریابی برای تولیدات خود برنامه‌ریزی کرده و کشورهای منطقه علاقه‌مند هستند که از تولیدات ما استفاده کنند.

 

** وعده رئیسی به جوانان؛ مسکن و اشتغال از ما، ازدواج از جوانان

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: اعتقاد داریم که با برنامه‌ریزی مسئله‌ی اشتغال و مسکن برای ازدواج جوانان حل شود که شدنی است. کسانی که می‌گویند نمی‌شود، نمی‌توانند در این عرصه حضور یابند. 40 درصد ظرفیت تولیدی کشور خالی بوده و 70 درصد ظرفیت اقتصادی نیز خالی است. اقتصاد فضای مجازی و اقتصاد دریا در کشور ما به میزانی که باید، فعال نیست و این موضوع می‌تواند اشتغال ایجاد کند و باید از این ظرفیت‌ها که کم و سخت نیست، استفاده کنیم.

رئیسی تصریح کرد: امکان حل مشکل مسکن جوانان را داریم و بیشترین هزینه‌ی مسکن متعلق به زمین آن است و در کشور زمین وجود دارد و برای این مسئله نیز برنامه داریم؛ مسکن و اشتغال از ما و ازدواج از جوانان.

 

رئیسی هم‌چنین در بخش پایانی مناظره و جمع‌بندی سخنان خود اظهار داشت: کاندیدای ریاست جمهوری باید مسائل کشور را نه فقط به‌صورت کلان و بلکه به صورت علمی بشناسد و معلوم شود که در هر مسئله‌ای چه مسائلی وجود دارد و اولویت‌ها را هم در راه‌حل‌ها  بتواند بشناسد و قدرت و توانی باشد تا مشکلات را حل کند.

وی افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب بودند افرادی که بیشترین بهره را آزادی در کشور بردند و حرف‌های ساختارشکنانه زدند و بیشترین اهانت را می‌کنند و تا حرفی زده می‌شد، می‌گفتند که آزادی نیست. برخی امروز در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری ظاهر می‌شوند و در همین جایگاه هم بیشترین حرف‌های ساختارشکنانه را در ناامید کردنِ مردم و ایجاد سوال و شبهه در ذهن آنان را می‌زنند و می‌گویند "ما آزادی نداریم و اگر چیزی بگوییم متعرض ما می‌شوند".

** دولت روحانی از بیش از 200 نفر شکایت کرد

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: مردم شعور و فهم دارند و من آماده‌ام با هر کدام از دولت‌مردان بدون اطلاع قبلی به هر پارک و مجمع و اجتماعی برویم تا نگاه و اقبال مردم به این آقایان و دولت و این طلبه‌ای که ادعایی ندارم، مشخص شود. در همین سالنِ مناظره در دوره قبل به من اهانت شد ولی از کسی شکایت نکردم و رقیبان سال‌های قبل ما که این آقایان کارمند آن‌ها محسوب می‌شوند از بیش از 200 نفر شکایت کردند و بنده با اینکه می‌توانستم اما از هیچ‌کس شکایت نکردم. آقایان ادعای آزادی دارند؛ چرا در عمل آن را نشان نمی‌دهید و این‌گونه با مردم حرف می‌زنید؟

 

رئیسی تصریح کرد: جمهور یعنی باید حقوق همه‌ی مردم از هر گویش و اقوامی در کشور تضمین قانونی بشود. ما معتقدیم فضای مجازی بهترین بستر برای نظارت مردم بر دولت‌مردان است؛ ما این را در دادگستری اجرا کرده‌ایم و مردم عملکرد را دیده‌اند. هر قاضی را با کمک مردم ارزیابی می‌کنیم. 35 سامانه را فعال کردیم و این‌ها اتفاق افتاده و در قوه قضائیه در ماجرای کرونا 120 هزار زندانی به مرخصی رفتند و این‌کار در هیچ نقطه از دنیا عمل نشده و ما به‌نام نظام جمهوری اسلامی عمل کرده‌ایم و مردم هم این را دیده‌اند. این‌ها افتخارآمیز است؛ ما گشت ارشاد خواهیم داشتیم ولی برای مدیران.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*