اخبار عمومی
اعلام وصول 2
303058
تاریخ انتشار: 1400/03/24 19:45
خادمی: ما الان نیاز داریم در ذیل گفتمان انقلاب اسلامی جریانی مستقل حاکم شود که نه بر اساس سلیقه شخصی رئیس دولت بلکه بر اساس گفتمان انقلاب در موضوع زن و خانواده عمل کند و بر اساس شاخص های انقلاب کارگزاران خود را تعریف و به آنها اجازه فعالیت بدهد.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان؛ دکتر عاطفه خادمی جامعه شناس و اولین دانش آموخته زنِ دکترای رشته سیاست گذاری فرهنگی کشور در  ویژه برنامه برای دختر که به همت کميته فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات ستاد مرکزی سید ابراهیم رئیسی در شهر تهران برگزار شد، بر لزوم ایجاد هویت و جایگاه مستقل بانوان در مدیریت های کلان کشوری و نقش آفرینی آنها در جامعه تاکید کرد.

مشروح سخنان مسئول تولید محتوای ستاد مرکزی بانوان در برنامه مثبت تحول منهای تَکرار
دکتر عاطفه خادمی تصریح کرد: امروز تردید انتخاب کردن یا نکردن یک تردید نابجاست، شائبه ای که در فضای اجتماعی شکل گرفته است که آیا رای دهیم یا ندهیم؟ من در پاسخ به این افراد ابتدا از آنها می پرسم که آیا شما حاضرید تربیت فرزندان را به دیگری واگذار کنید؟
وی گفت: نگاه ابزاری به زنان در این دور از انتخابات بیشتر شد. این نگاه در سه دوره گذشته دولت های حاکم بر کشور نگاه وجود داشت.
خادمی افزود: در اولین دوره که بعنوان دوره ثبات نظام را تجربه کردیم، با روی کارآمدن دولت سازندگی وقتی فاطمه هاشمی با خانم شهلا حبیبی تماس می گیرد و می گوید،پدرم می خواهد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند،او می خواهد مطالبات جامعه زنان را بداند.
وی ادامه داد: وقتی او مطالبات جدی جامعه زنان را به شکل متعالی در یک جامعه انقلابی مطرح می کند و رئیس جمهور روی کار می آید و با وعده دادن اینکه دفتری در حوزه زنان و خانواده خواهم زد و رای می گیرد ،تازه  بعد از دو سال از تاریخ رئیس جمهور شدن با هجمه ای که از طرف جامعه زنان بر او وارد می شود، دفتری را راه اندازی می کند و خانم شهلا حبیبی را بعنوان سرپرست، نه مسئول انتخاب می کند.
خادمی با بیان اینکه مطالبم آوردگاه علمی و تز دکترای بنده است و اینجور نیست که بخواهم براساس گرایش و سلیقه سیاسی اظهار نظر کنم، خاطرنشان کرد: نگاه ابزاری به زنان از آنجا در دولت شکل می گیرد.
نامزد مجلس یازدهم شورای اسلامی تهران تصریح کرد: جریان اصلاح طلب باید صراحت و صداقت داشته باشد. این جریان در حوزه زنان به خود اجازه داده نگاه ابزاری به زنان در حوزه حمکرانی جمهوری اسلامی ایران را کلید بزند و کار را به جایی برساند که توهین به جامعه زنان را به بیشترین حد خود برساند و نماینده اش بتواند در فضای مناظرات انتخابات ریاست جمهوری اعلام کند درد و مسئله زنان و دختران جامعه ما آب بازی کردن در پارکهاست و مطالبات این جامعه را تا این حد تنزل دهد.
خادمی گفت: این نگاه ابزاری بوده و هست و این نگاه نشان دهنده این است که یک طیف و گروه در کشور وجود دارد که بیگانه با هر نوع خوانش از مدیریت زن مسلمان هستند و فکر می کنند آنچه ایده آل محسوب می شود، همان مدل های غربی است که با کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و امضای قرارداد با سازمان های جمعیت جهانی می توانند آن را محقق کنند.
وی افزود: من باور دارم آن موقعیتی که در بستر جمهوری اسلامی خلق شد و آن هویتی که حضرت امام(ره) به مقام و جایگاه زن داد، این طیف با آن سرمایه بیگانه هستند و این سرمایه را از دست دادیم.
خادمی خاطرنشان کرد: اگر الان ادعا کنیم در حوزه اقتصاد نظریه بانکداری اسلامی را اجرا نمی کنیم، خرده آنچنانی بر ما وارد نیست اما در حوزه زنان نمی توانیم این ادعا را بکنیم. ما در حوزه زنان سرمایه ای داشتیم که به تاراج رفت و دولتهای گذشته در به تاراج رفتن این سرمایه مقصر هستند.
وی گفت:الان کسی پاسخگوی از دست رفتن این سرمایه نیست. آیا حضرت امام(ره) هویتی که از زن خلق کرد، این بود؟در تمامی انقلابها مطالعه کنید ببیند کدامیک نگاهی دقیق مانند امام خمینی و مقام معظم رهبری به هویت زنان داشت ؟
خادمی ادامه داد:وقتی تئورسین انقلاب  در سخت ترین شرایط اول شکل گیری نظام توجه ویژه ای به مقام زنان داشته و در پاسخ به منتقدین عدم حضور زنان در اجتماع، تشر می زنند و می فرمایند فکر می کنید اگر این زنان نبودند ، منِ خمینی الان اینجا بودم؟ وقتی رهبر یک انقلاب انقلابش را به نقش آفرینی زنان گره می زند، شما بیجا می کنید که این نقش آفرینی را خرد می کنید و آنها را به ابزارهای دم دستی خود در حوزه سیاست و سیاست گذاری تبدیل می کنید.
این کنشگر سیاسی- اجتماعی ایران تصریح کرد: دولت سازندگی بعد از تثبیت انقلاب از مرحله گذار و تشویش،قطار انقلاب را که تازه در ریل بود، از مسیر اصلی خارج کرد و دغدغه آنها شد سبک زندگی غرب گرایی و فائزه هاشمی و بحث دوچرخه سواری وی می شود دغدغه بانوان و زنان انقلاب اسلامی و متمرکز می شود بر سبک زندگی که با تاسی از سبک زندگی غرب است.
خادمی گفت:شما بروید اقلام واردات دولت سازندگی را رصد کنید ببنید چه میزان از این اقلام لوازم آرایشی است ؟اما وقتی بحث حکمرانی زنان پیش می آید، حداقل هایی را به جامعه زنان صدقه می دهید بعد شما اعلام می کنید که مدافع حقوق زنان هستید؟این نگاه سیاسی و ابزاری قدمت داشته،شما وقتی دولت اصلاحات را هم تجربه می کنید،همین است ؛شخص رئیس دولت اصلاحات هم می خواست روشنفکر مأبانه عمل کند،او هم حتی یک وزیر زن در کابینه انش نداشت.
وی افزود: من تاکیدی بر وجود حتمی وزیر زن در کابینه ها ندارم، چه بسا وزرای زنی باشند که هیچ کاری برای جامعه زنان نکنند.
خادمی تصریح کرد:در دولت احمدی نژاد هم به عنوان دولت عدالت محور می بینیم او هم در فضای التقاطی است، او هم تکلیفش معلوم نیست که خانم باید در خانه باشد یا ورزشگاه؟ و با این تفکر برای نظام هزینه ایجاد می کند و نگاه او هم نگاهی ابزاری است چون می خواهد با نگاه اصلاحات تقابل داشته باشد و آن روایتی که از حوزه زنان دارد، اصالتی ندارد.
 وی افزود:دولت روحانی هم که کپی پیست دولت سازندگی است و شخص رئیس دولت از هاشمی نگاه بسته تر به حوزه زنان دارد،آنقدر که کسی نمی داند همسر رئیس جمهور کیست؟ در صورتی که عفت مرعشی در دولت هاشمی نقش آفرین است .
خادمی گفت:دغدغه بنده این است که حواسمان به حوزه زنان جمع باشد، حضرات نامزد ریاست جمهوری می آیند و برنامه ارائه می دهند، بسیار خوب! اما شخص رئیس دولت آینده باید رویکرد خود نسبت به حوزه زنان را مشخص کند، این شخصِ رئیس دولت است که مشخص می کند حدود فعالیت جامعه زنان چقدر  و چگونه باشد؟بنابراین نقش انتخابات ریاست جمهوری برای سرنوشت زنان بسیار مهم است.
وی افزود: آیا رئیس جمهور آینده ضمانت اجرایی برای برنامه ها و شعارهای خود در حوزه زنان در نظر گرفته است؟جامعه زنان عامل و کارگزار مستقل می خواهد، کسانی که در نهایت حریت و استقلال، مانیفست داشته باشند و با رئیس دولت وارد مذاکره شوند.
 نامزد مجلس یازدهم شورای اسلامی تهران تصریح کرد: تاکنون همه چیز ذیل گرایش های سیاسی و حوزه فردی در جامعه زنان شکل می گیرد و در چنین شرایطی تحولی در جامعه زنان شکل نمی گیرد.جامعه زنان دچار خموشی و خمودگی شده است که  اگر این جامعه به ظرفیت وجودی خود آگاه و عالم شود و بتواند این ظرفیت را فعال کند، قطعا میتواند قدرت را متاثر کند.
خادمی گفت: ما الان نیاز داریم در ذیل گفتمان انقلاب اسلامی جریانی مستقل حاکم شود که نه بر اساس سلیقه شخصی رئیس دولت بلکه بر اساس گفتمان انقلاب در موضوع زن و خانواده عمل کند و بر اساس شاخص های انقلاب کارگزاران خود را تعریف و به آنها اجازه فعالیت بدهد.
وی افزود: امروز از این موضوع خرسندیم وقتی نگاه ابزاری به جامعه زنان می شود، همین اندازه که اعتراض و پویش دانشجویی شکل می گیرد، نوید دهنده رشد فضای آگاهی در جامعه زنان ماست اما این خیلی کم است.
خادمی در پایان خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم در درون جامعه ظرفیت هایی به عنوان لیدر های جامعه زنان بدون تاسی از جریان های سیاسی روی کار بیاید و امیدواریم در دولت سیزدهم این اتفاق رخ دهد و ما شاهد تحول حقیقی بر اساس منطق گفتمان انقلاب باشیم و در متن همین گفتمان ما بتوانیم منتقد وضع موجود باشیم.
انتهای پیام/



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*