اخبار عمومی
اعلام وصول 2
303763
تاریخ انتشار: 1400/07/13 17:23
به بهانه 5 اکتبر(13مهر)روز جهانی معلم؛
در بیشتر نقاط جهان ( شاید در تمام جهان) معلم ها در زمینه دریافت خدمات و حقوق، برترین هستند. اکنون معلم ایرانی نه تنها برترنیست و نگاه برتری جویانه ندارد؛ بلکه باید بخشی از وقت خویش را صرف این موضوع نماید تا به تصمیم گیرندگان بقبولاند که قسمتی از حقوق حقه من مغفول مانده است و برای این استیفای حقوق علی رغم میل باطنی به خیزش اجتماعی و اعتراض صنفی روی آورد.

پایگاه خبری عصرجهان؛ سیدباقر خرمی، شهروند فرهنگی-با تسلیت سالروز رحلت  حضرت محمد مصطفی(ص) به عنوان اولین آموزگار جهان اسلام

 در گاهشمار جهانی، امروز به عنوان روز معلم نامیده شده است. این روز را به جامعه جهانی معلمان به ویژه معلمان میهن عزیزمان ایران، شادباش گفته و نکاتی را  در باب وظایف وحقوق مغلم می نگارم؛ باشد که مقبول طبع مخاطبان عزیز واقع گردد.

همگان نیک می دانیم که رشد و بالندگی هر جامعه به میزان دانایی، خرد و پژوهش مردمان آن جامعه بستگی دارد. افت و رشد هر سه شاخص یاد شده(دانایی،خرد،پژوهش) با نوع نگاه حکومت و جامعه نسبت به جایگاه معلم و همچنین خرسندی یا ناخرسندی معلم ارتباط تنگاتنگ دارد.

این روزها موضوع توجه به معیشت معلم در کانون توجه و نقد رسانه ها قرار گرفته است و اکثریت مطلق رسانه ها و شماری از هم وطنان بر این باور هستند که ارتقای منزلت و معیشت معلم از ضروریات جامعه و حقوق اولیه این قشر فرهنگی است.

نگارنده قصد پرداختن به حقوق معلم و بیان مطالبات مطلوب ایشان را ندارد زیرا این موضوع  خود ازبدیهیات است؛ تنها چندنکته کوتاه را طرح می نمایم.

معلم ها در کنار انجام وظیفه خطیرخویش یعنی؛ تعلیم و تربیت فرزندان ایران عزیز، بدون توجه به چگونگی شکل گیری دولت های سیزده گانه و فارغ ازهر گونه نگاه حزبی و رنگ بندی سیاسی،همواره پرچم استقلال کشور را بر دوش داشته و در مسیرآگاهی و روشنگری در جشن های ملی، مولودی، موضوعی و مذهبی پیشرو بوده اند. در دفاع از کیان وطن داوطلبانه جنگیده اند و هزاران شهید، جانباز،آزاده و ایثار گر را تقدیم نمودند.برای ترویج دانش و اخلاق جان  و جسم خویش را در کلاسهای درس آذربایجان، چهارمحال، کردستان، سیستان و ...  پیشکش کرده اند.   درمسیر تحقق  مردم سالاری دینی و نهادینه کردن دموکراسی بیش از چهل انتخابات را دوشادوش دولت  در کلانشهرها و روستاها و مناطق صعب العبور با حمل صندوق رای بر شانه های خویش برگزار کردند.

 در زلزله های گیلان و کرمان و خوزستان و ... و در سیلاب های مازندزان و گلستان و لرستان و ... در کنار هلال احمر، بسیج، ارتش، سپاه و ستاد مدیریت بحران، همواره مشتاقانه و با انگیزه حضور داشته و دارند.

همان گونه که معلم موظف است فراتر از موارد یاد شده دین خود را به جامعه ادا نماید و شکرگزار این موضوع باشد؛ حاکمیت و جامعه نیز موظف هستند که نسبت به تحقق درخواست های حداقلی ( نه حداکثری) این قشر بزرگ همگام و همراه باشند.

در بیشتر نقاط جهان ( شاید در تمام جهان) معلم ها در زمینه دریافت خدمات و حقوق، برترین هستند.

 اکنون معلم  ایرانی نه تنها برترنیست و نگاه برتری جویانه ندارد؛ بلکه باید بخشی از وقت خویش را صرف این موضوع نماید تا به تصمیم گیرندگان بقبولاند که قسمتی از حقوق حقه من مغفول مانده است و برای این استیفای حقوق علی رغم میل باطنی به اعتراض صنفی روی آورد.

حال این پرسش پیش می آید که:معلمی که باید دانش آموز خود را با شاخص هایی همچون: مثبت نگری، قانون مداری، حق طلبی،شفافیت و دیگر آموزه های نیک فرهنگی - اجتماعی برای ورود به اجتماع مهیا نماید؛ آیا نباید با شفافیت و بر اساس قانون حقوق مغفل خویش  را پیگیری نماید؟

آیا نباید بپرسد که چرا صدا وسیما افزایش حقوق دویست هزار تومانی مرا در تمام شبکه ها فریاد می زند و زیرنویس می نماید اما افزایش میلیونی بقیه همکاران دولتی را نادیده می انگارد؟

آیا نباید بپرسد امروز که به قول یکی از نمایندگان محترم مجلس، خط فقر ماهانه یازده میلیون تومان است، بیایید بررسی کنید که علاوه بر من چه تعداد از همکاران من زیر خطر فقر هستند؟؟؟

و آیا نباید بپرسد که چرا حق معلم با ترازوی عدل سنجیده نمی شود وبه خاطر ناهماهنگی ها و حب و بغض های درون دستگاهی، موضوع نه چندان دشواری به نام رتبه بندی فرهنگیان به یکی ازمسایل کلان کشوری تبدیل می گردد؟؟؟؟

انتظار می رود با عنایت به رهنمودهای مکرر رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگیان، تاکیدات ویژه رییس جمهور محترم در ایام نامزدی و همچنین ریاست جمهوری و پی گیری های جدی مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش، مشکلات فرهنگیان ایران را یک بار برای همیشه حل نمایید تا فرهنگیان  با آرامش در مدارس و کلاس ها حاضر شوند و همراه با دانش آموزان:

روزگارشان برمراد

آسمانشان بی غبار

و سهم چشمانشان بهار باد

سیدباقر خرمی – شهروند فرهنگی شهرستان لنده – 13 مهر 1400



کانال تلگرام عصر جهان


معلم
|
Iran
|
1400/07/14 00:58
  +0

  -0
پاسخ
معلمان می آیند،اما نه با گذاشتن صندلی مقابل درب اتاق، نه با نایلون کشیده و صحبت از پشت آن، نه جواب سر بالا به بهانه ی کرونا!! مثل همیشه با واژگانی نرمتر از حریر و لطیف تر از گل، با جانم و عزیزم، با مهر و محبت پدرانه و مادرانه، با صدایی به رنگ آبی آسمانی و نصایحی دلسوزانه، نه عتاب دارند و نه خطاب، فقط محبت است و بس!!

همان معلمانی که مدتها مورد تیر طعنه‌ها و تهمت ها بودند؛ بازگشتند اما با چشمانی کم سوتر که هدیه ناشاد شاد بود!! معلمان، برگشتند هر چند عافیت طلب و راحت طلب خطابشان کردند. جامعه فرهنگی؛ امروز به کلاس‌هایی می روند که یک یا دو یا پانزده و بیشتر دانش آموز دارد تا برایش از ناگفته ها بگوید، مثل همیشه باز هم گفتنی ها را معلمان می گویند، برای نسلی که کمی قدرنشناس اند و شاید باز هم فردا مورد عتاب و خطابشان قرار دهند، زیرا دست شان نمک ندارد!! بدون اینکه بدانند جایگاه فردایشان را مدیون معلمانند!!

آری! معلمان؛
مظلومانه، بی ادعا و ساکت؛
نه مدافع لقب گرفتند نه ایثارگر!! حتی اگر مثل امروز در میدان مین کرونا باشند!!
آری معلمان در کلاس هایی بدور از کولر گازی و آبی(شبیه مقامات) حتی در اوج گرما حتی بدون چرخش یک پنکه ساده، عرق ریزان زیر گرمای نفس گیر ماسک باز هم مشق عشق می کنند!

نه نگهبانی درب ورودی مدرسه هست؛ نه کسی برای ممانعت از ورود، نه خبری از حفاظهای نایلونی هست، نه آهنگی و نه رقصی، نه فیلمی و نه عکسی!! حتی اگر وزیر با عدول از مواضع قبلی الزام نکند، اما معلمان ملزمند که بیایند!!

راستی خبر دارید بسیاری از کسانی که تا دیروز معلمین را بخاطر تعطیلی شماتت می‌کردند، امروز از ترس بیماری جرات نمی کنند فرزندشان را به مدرسه بفرستند.

آری ما همانیم که امروز خود و خانواده را برای تعلیم و تربیت فدا می کنیم، هر چند سوگند پزشکی نخورده ایم اما درس انسانیت خوانده ایم و امروز انسان تربیت می کنیم حتی با کرونا، حتی با ضریب بالای ابتلا، حتی با داشتن بیماری های ریز و درشت!!

آری!!
بدون امکانات، امروز معلمان در خط مقدم هستند.
شاید روزی برسد ؛
جامعه ما بداند سعادتش در ارزش معلمانش است پس بدرود!

تقدیم به همکاران خوبم ومدافعان همیشه عاشق عرصه تعلیم و تربیت در وانفسای کرونای بی‌رحم



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*