اخبار عمومی
اعلام وصول 2
303885
تاریخ انتشار: 1400/08/02 11:11
این روندی که در مورد شیوع پوکی استخوان می‌بینیم، بیشتر مربوط به پیر شدن جمعیت است. نسبت جمعیت سالمند ما از پنج، شش درصد به ۳۰ درصد رسیده است و به همین نسبت مشکلات عضلانی و مشکلات اسکلتی نیز افزایش یافته است.

پایگاه خبری عصرجهان-به گفته رییس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، طبق بررسی‌های انجام شده؛ همه‌گیری کووید-۱۹ از یک طرف باعث کاهش مراجعه افراد و کاهش تشخیص و درمان پوکی استخوان شده و از طرف دیگر با کاهش رفت‌وآمد سالمندان، میزان شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان را کاهش داده است.

دکتر افشین استوار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشکلاتی که همه‌گیری کووید-۱۹ در تشخیص و درمان پوکی استخوان ایجاد کرده است، گفت:‌ مطالعات ما نشان می‌دهند که در کشور در فضای کووید-۱۹، استفاده از خدمات پیشگیری و تشخیص به موقع پوکی استخوان آسیب جدی دیده است. مردم به دلیل ترس از بیماری، کم‌تر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. به خصوص سالمندان که در معرض کرونای شدیدتر و مرگ ناشی از کرونا قرار دارند، بنابر توصیه‌های بهداشتی کم‌تر مراجعه می‌کنند و تلاش می‌شود که با شیوه‌های دیگری مانند فضای مجازی، این تشخیص انجام شود. تجدید درمان بدون نیاز به مراجعه و... نیز از دیگر راهکارهاست ولی نسبتاً وضعیت پیگیری های درمانی در این بخش آسیب جدی دیده و امیدواریم بعد از کووید جبران شود.

وی افزود: از طرف دیگر به دلیل این‌که مقداری فعالیت کم‌تر شده و توصیه می‌شد مردم کم‌تر از خانه خارج شوند، شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان کمتر شده است. در کل می‌توان گفت از یک طرف تشخیص با اختلال مواجه شده؛ ولی از طرف دیگر شکستگی‌های سالمندان کاهش پیدا کرده است.

رییس مرکز تحقیقات استئوپروز در خصوص تاثیر اقدامات انجام‌ شده در زمینه پوکی استخوان بر کاهش بار ناشی از این بیماری بیان کرد: طبق بررسی‌ها این اقدامات، بار بیماری را کاهش داده؛ ولی موضوع مهم‌تر سرعت پیرشدن جمعیت است. سرعت پیری متاسفانه خیلی سریع‌تر از هر اقدام دیگری، تاثیرگذار است. این روندی که در مورد شیوع پوکی استخوان می‌بینیم، بیشتر مربوط به پیر شدن جمعیت است. نسبت جمعیت سالمند ما از پنج، شش درصد به ۳۰ درصد رسیده است و به همین نسبت مشکلات عضلانی و مشکلات اسکلتی نیز افزایش یافته است.

وی تشریح کرد: به همین دلیل زمانی که جمعیت پیر می‌شود، تشخیص فرد مبتلا به پوکی استخوان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، تا شکستگی اتفاق نیفتد. در مورد پوکی استخوان، چیزی که نگران‌کننده است، شکستگی است. پوکی استخوان نه آنچنان علامتی دارد و نه کسی را خیلی اذیت می‌کند. احتمال شکستگی با کم‌ترین ضربه را افزایش می‌دهد و باعث زمین‌گیر شدن فرد می‌شود. در حال حاضر، مهم‌ترین توصیه ما به جمعیت سالمند، تشخیص به موقع و درمان کامل است.

استوار در خصوص اضافه شدن تشخیص پوکی استخوان در نظام مراقبت‌های اولیه کشور گفت: در حال حاضر در حال فراهم کردن امکان تشخیص پوکی استخوان در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی کشور هستیم. یعنی در جایی که بیماران مبتلا به فشارخون و دیابت را پیدا می‌کنیم، بیمارهای مبتلا به پوکی استخوان که در معرض شکستگی هستند را نیز شناسایی می‌کنیم و آن‌ها را درمان می‌کنیم.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*