اخبار عمومی
اعلام وصول 2
303887
تاریخ انتشار: 1400/08/02 21:17
رییس بنیاد مسکن کشور، از قابل اجرا بودن اعطای تسهیلات در طرح جهش مسکن، با ضمانت سفته‌های زنجیره ای، به میزان ۲۰۰ میلیون تومان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از فارس، اکبر نیکزاد روز یک‌شنبه در نشست شورای اداری شهرستان داراب با بیان اینکه، طرح جهش مسکن قانونی است که دولت را موظف به احداث یک میلیون واحد مسکونی در سال می‌کند افزود: جهش مسکن طرحی است که همه دستگاه‌ها را موظف به ارائه بانک اطلاعات زمین می‌کند و برای بانک‌ها تکالیف اختصاص تسهیلات به سازندگان در نظر گرفته است.

وی در این نشست به موضوع مسکن مهر هم اشاره کرد و با بیان اینکه مسکن مهر نقاط ضعف و قوت دارد باید نقاط ضعف آن را برطرف کنیم و بر نقاط قوت بیفزاییم افزود: بنابراین نباید همه چیز مسکن مهر را فقط در نقاط ضعف و نقاط قوت ببینیم، بنیاد مسکن در این طرح هم ورود کرد و طرح هایی به اجرا در آورد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور ادامه داد: در بسیاری از طرح های مسکن مهر شهرداری ها مسوولیت دارند و بعد از اسکان مردم شهرداری ها باید موضوع جمع آوری زباله را انجام دهند ، ساماندهی فاضلاب در این شهرکها مسوول دارد و شرکت های آبفا باید آن را انجام دهند، نباید بپنداریم که چون بنیاد مسکن مجری این طرح ها بوده است بنا بر این همه فعالیت های جانبی در شهرکهای مسکن مهر هم باید به عهده بنیاد مسکن باشد.متاسفانه برخی از این شهرک‌ها چنان مشکلات جذب فاضلاب دارند که بوی بد همه شهرک را فراگرفته است.مسوولانی که از زیر بار این مسوولیت ها شانه خالی می کنند آیا حاضرند خانواده خودشان در این شهرک‌ها ساکن باشند؟

نیکزاد گفت: برخی از شرکت های وابسته به بنیاد مسکن در تهران و شهرهای دیگر فعالیت های عمرانی را در حال اجرا دارند، در طرح های احداث راه آهن ، مترو ، زیر گذر و رو گذر این شرکت ها فعال هستند، بنا بر این دایره فعالیت های بنیاد در همه جای کشور و در طرح های مختلف گسترده است.

این مقام مسوول ادامه داد: بنیاد مسکن یک نهاد انقلابی است که یک ریال بار مالی برای دولت ندارد، مشکلاتی که ایجاد می شود و اعتبارات هم محدود است بنیاد وارد می شود و خدمت می کند، در بسیاری از جاها کلید دار شهر شهردار است، و شهرداری باید در طرح های توسعه شهری مشارکت کند، طرح های آب و برق، فاضلاب در این بسیاری از شهرک ها که بنیاد مسکن طرحی را اجرا کرده است را هم پیگیری میکنیم و به وزرای مسوول هم انتقال می دهیم. 

نیکزاد با اشاره به اینکه نظام اسلامی نظام مردم محور است، گفت: اگر مردم مشکلاتی دارند باید همه ما آستین بالا بزنیم، اگر در حطیه مسوولیت بنیاد باشد راسا اقدام می‌کنیم و اگر هم در حوزه مسوولیت ما نباشد ، ما وظیفه داریم در بازدیدها مشکلات مردم را به وزرای مربوطه انتقال دهیم تا مشکلی از مردم بر زمین نماند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در ادامه گفت: برای بازنگری طرح های هادی حتما اولویت داریم، باید بسیاری از طرح های هادی بازنگری شوند تا زمینه ماندگاری مردم در روستاها فراهم شود، تولید در روستا باید احیا شود.

این مسوول همچنین یادآور شد: در بسیاری از حوادث مثل سیل و زلزله جان عزیزان ما در خطر است و بسیاری ممکن است جان خود را از دست بدهند، تلاش خادمان مردم این است که بخشی از این خسارت ها جبران شود، اما آیا می توان خسارت جان باختن افراد را هم جبران کرد؟ بنابر این باید تلاش شود تا سیل و زلزله نتواند جان حتی یک نفر را در جامعه ما بگیرد.

وی ادامه داد: خسارت جان مردم با رقم قابل جبران نیست، مجلس شورای اسلامی و هیات وزیران وجوهی را در اختیار بانک ها گذاشته تا با سفته زنجیره ای با مدیریت بنیاد مسکن واحد های مسکونی مقاوم سازی شود، چرا یک رییس بانک باید طوری رفتار کند و قانون را پیچیده کند که مردم به راحتی نتوانند از این تسهیلات در اختیار بانک استفاده کنند؟

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با انتقاد از برخی بانک ها در پرداخت تسهیلات گفت: بانک نباید خواسته خارج از قانون از مردم داشته باشد، قانون گفته سفته زنجیره ای برای گرفتن تسهیلات بنیاد مسکن کافی است، نباید قانون را برای مردم پیچیده کنیم، بانک های که همکاری نکنند را معرفی می کنیم و در برابر این موضوع کوتاه نمی آییم، اگر بانکی سندی بیشتر از سفته زنجیره ای از مردم برای پرداخت تسهیلات خواست حتما موضوع را پیگیری خواهیم کرد و طبق قانون با بانک برخورد می شود.

وی افزود: از سال ۷۴ که حدود ۷ درصد از روستاها در کشور مقاوم سازی شده بودند، تا همین سالها کار مقاوم سازی ادامه دارد ، با همین سفته های زنجیره ای این مقاوم سازی ها انجام شده است، اکنون هم با همین سفته های زنجیره ای در طرح جهش مسکن پرداخت تسهیلات انجام خواهد شد ،در طرح جهش مسکن پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی با همین اسناد است ،پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومان با سود ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله و ضمانت زنجیره ای قابل اجرا است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور اظهار داشت: تا دو ماه دیگر حتما به استان فارس سفر خواهم کرد و موضوعات را پیگیری خواهم کرد ، همه مشکلاتی که در این سفرها مطرح شده را پیگیری می‌کنم، وظیفه ما حل همین مشکلات مردم است.

در این سفر مصوب شد از محل اعتبارات ملی، 50 میلیارد تومان برای عمران شهرستان های داراب و زرین دشت اختصاص یابد.

شهرستان های داراب و زرین دشت در فاصله ۲۵۶ و ۲۷۲ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*