اخبار عمومی
اعلام وصول 2
304485
تاریخ انتشار: 1400/11/21 12:36
نشست سمن های محیط زیستی شهرستان لاهیجان با مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان برگزار گردی

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از گیل فام، سازمانهای مردم نهاد محیط زیستی شهرستان لاهیجان روز سه شنبه مورخ ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ در نشستی با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان مسائل و چالشهای زیست محیطی این شهرستان را بررسی و در این خصوص به بحث و تبادل نظر پرداختند.


دراین نشست صمیمی که با توجه به شرایط کرونا با تعداد معینی از این فعالین در دفتر مدیرکل برگزار گردید، ابتدا نمایندگان تشکل های زیست محیطی مسائل، موضوعات و دغدغه های زیست محیطی مربوط به حوزه شهرستان لاهیجان را بصورت کامل بیان و مطالبات خود را در این خصوص مطرح نمودند.

در این نشست بهرنگ فرید عضوء هیات مدیره انجمن بوم بانان ضمن تبریک به آقای دکتر زمانی بابت قبول مسئولیت مدیرکلی اداره حفاظت محیط زیست استان گیلان و بیان اینکه ایشان در مدت کوتاهی که به عنوان رئیس اداره محیط زیست شهرستان آستانه اشرفیه بودند شاهد تلاش‌های شبانه روزی در این سمت بودیم ایشان را منشاء خیر برای محیط زیست شهرستان دانست.
بهرنگ فرید در ادامه افزود ما شما را قبل از اینکه یک مسئول بدانیم، یک شهروند دغدغه مند و مسئولیت پذیر در این حوزه می دانیم و آرزوی توفیق جنابعالی و حرکت رو به جلوی محیط زیست استان را داریم . شهرستان لاهیجان در حرکت‌های محیط زیستی همیشه به سبب مردمان با فرهنگ پیشرو بوده و هست، پویش جمع آوری باطری های فرسوده برای اولین بار در ایران توسط یکی از فعالین زیست محیطی لاهیجان؛ آقای دکتر یاسر شیخان ابداع و آغاز به کار کرد که خوشبختانه تا امروز که حدود یک سال از عمر این پویش می گذرد مورد اقبال عمومی شهروندان، شهرستان ها و استان های دیگر ایران قرار گرفته و ماه گذشته اولین محموله جمع آوری شده آن با وزن حدود ۵۰۰کیلو تحویل شرکت بازیافت در تهران گردید و ما امیدواریم این حرکت در سطح استان گیلان و نهایت در کشور گسترش واقعی پیدا کند .

در ادامه ی این نشست محبوبه امین پور مدیرعامل انجمن هم اندیشان و همیاران محیط زیست گیلان ضمن عرض سلام و خیر مقدم به ارائه یک گزارش کلی از وضعیت محیط زیستی شهرستان لاهیجان و رودبنه و یک گزارش مصداقی از جزئیات مشکلات محیط زیستی پرداخت، مسائلی که بصورت کلی مطرح کردند شامل:
۱٫ ضعف پیگیری های حقوقی از سیستم قضایی درخصوص پرونده های باز شده چه در سطح شهرستان و چه در سطح استان، بصورتی که بعضی از جرایم هنوز استمرار دارند اما مجرم منع تعقیب می گیرد!
و عدم تناسب جرم و مجازات، به دلیل سهل انگاری محیط زیست به دادنامه های صادره (معمولا مجازات مجرمین محیط زیستی بسیار ناچیز است).
۲٫ عدم کارایی کارگروه پسماند:
نقش غیرموثر اداره محیط زیست به عنوان دبیر در کارگروه پسماند،
عدم وجود یک طرح جامع عملیاتی پسماند در تمامی سطوح استان، شهرستان، دهستان (نامشخص بودن مسئولیت های ادارات، نامشخص بودن زمانبندی و بودجه بندی عملیاتی، نامشخص بودن روند کنترل و نظارت برنامه و …)
۳٫ ضعف در شفاف سازی ها بویژه در ارزیابی های اثرات محیط زیستی مربوط به طرح ها و پروژه های مختلف، اسناد مطالعاتی و پشتیبان طرح های مختلف مانند طرح ناقص پسماند استان
۴٫ پایش الگوهای موفق در استان در مستندسازی، بهبود و ترویج
۵٫ تفاهم نامه استانی با آموزش و پرورش برای آموزش دانش آموزی، مربیان و اولیاء بصورت حضوری و غیر حضوری با استفاده از ظرفیت های مختلف (سمن ها، شاد و.. )
با توجه به اینکه چنین تفاهم نامه ای در سطح شهرستان لاهیجان و رودبنه تاثیر مثبت داشته است.

جزئیات محیط زیستی که خانم امین پور به نمایندگی از فعالین محیط زیست لاهیجان ارائه کردند و خواستار نظارت موثر محیط زیست شدند عبارتند از:
۱٫ وضعیت پسماند شهری و عدم تفکیک
۲٫ اوضاع نابسامان پسماند روستایی و عدم تفکیک
۳٫ وضعیت بی برنامه ی سایت زباله ی تموشل
۴٫ وضعیت زباله در حاشیه ی راهها، جاده ها در مناطق کوهستانی، دره ها، حاشیه ی رودخانه ها و دریاها در محدوده یشهرستان لاهیجان

۵٫ اوضاع اسفبار فاضلاب شهری لاهیجان و وضعیت نخجیرکلایه
۶٫ وضعیت نامعلوم تصفیه خانه ی شهرک صنعتی لاهیجان
۷٫ وضعیت فاجعه بار رودخانه لاهیجان

در ادامه پوریا فرهش سردبیر پایگاه خبری گیل فام و عضو شورای نظارت و داوری شبکه ی سمن های محیط زیست کشور ضمن تشکر از آقای زمانی بابت وقتی که برای سمن های متمرکز در شهرستان لاهیجان گذاشتند و تقدیر از همراهان عزیز که اکثر موارد را منعکس کرده اند چند مورد را عنوان کرد.
وی گفت: اولین مشکلی که اکثر سمن های استانی دارند طولانی شدن روند تمدید پروانه ها بوده در واقع بعد ورود کرونا به سپهر اجتماعی گیلان اکثر پروانه های انجمن های ما در گیلان تمدید نشد و بین کار اتوماسیون و دستی سردرگم هستند.
در مورد تالاب امیرکلایه  متاسفانه همین امروز بازوهای اجرا شده داخل محدوده ثبت شده بوده و پیگیری ما از سازمان حفاظت از محیط زیست کشور نشان می دهد، متراژهایی را در پناهگاه امیرکلایه از دست داده ایم و با اجرای حریم بعد زمین های کشاورزی، تصرفات را به رسمیت شناختیم که حداقل انتظار ما انجام کار کارشناسی دقیق جهت جلوگیری از تصرف باقی نقاط بوده و اینکه به هیچ عنوان بدون ارزیابی زیست محیطی اجازه ورود ابزاراآلات مکانیکی به تالاب ها داده نشود.

متاسفانه عدم کارایی ریاست ادارات شهرستان اکثرا به خاطر فشارهایی بوده که از طرف فرمانداران و نمایندگان مجلس متحمل می شدند و به راحتی بابت دفاع از محدوده چهارگانه مورد تهدید و بازخواست قرار می گرفتند و انتظارمان پشتیبانی از جایگاه نظارتی این عزیزان بوده تا بتوانند وظائف خود را به نحو احسنت انجام دهند.
از اینکه با مدیری بومی صحبت می کنیم که با مشکلات محیط زیست منطقه آشنائی کامل دارد خوشحالیم و امیدواریم همین روند در شهرستانها هم اجرایی شود.


در ادامه ی این نشست دکتر حمیدرضا درودیان از فعالین محیط زیست و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان شروع به صحبت کرد وی به لزوم توجه به اجرای قانون حفاظت از خاک که در سال ۹۸ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ گردیده تاکید کرد. درودیان افزود: توجه به لزوم حفاظت از حریم کیفی رودخانه ها و تالاب ها که بر عهده محیط زیست است، از مطالبات جدی سمن ها می باشد. در همین راستا افزود حفاظت از سلامت آبهای جاری، تالابها و دریا برای سلامت مردم و جامعه ضروری می باشد درودیان همچنین تاکید کرد که تنها در صورت هماهنگی و مدیریت یکپارچه پسماند در شهرهای مجاور با نگاه راهبردی کارشناسان مقوله پسماند قابل چاره گشایی خواهد بود و قطعاً با نگاه جزیره‌ای و توانمندی های محدود موجود در هر شهر امکان مدیریت موثر زباله ها مقدور نخواهد بود. برای حل معضل پسماند در شهرستان لازم است تمام مسئولین و تمام راهکارها در قالب یک طرح جامع و کاربردی ارائه گردد و محیط زیست به عنوان مجری نظارت بر این طرح اشراف و نظارت داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در ادامه این نشست ضمن تقدیر از یکایک فعالین حوزه محیط زیست گفت: هر پیشرفت و اتفاق خوبی که در حوزه محیط زیست استان گیلان رخ داده است؛ ماحصل همراهی و همکاری تشکل های زیست محیطی بوده است.
دکتر رضا زمانی آموزش و فرهنگ سازی را کلید واژه حفاظت موثر از محیط زیست عنوان نمود و افزود: مهمترین عامل در حفاظت از محیط زیست آموزش و ترویج فرهنگ زیست محیطی است و باید این فرهنگ به تمام اقشار مردم تسری پیدا کند تا تک تک افراد جامعه در قبال محیط زیست احساس مسئولیت کنند.
وی با اشاره به اقدامات موثری که در خصوص تالاب امیرکلایه صورت گرفته اظهار داشت: بدون تلاش و همکاری تشکل های زیست محیطی و جوامع محلی امکان حفاظت و بهربرداری خردمندانه از این تالاب بین المللی مقدور نخواهد بود.
در پایان این دیدار مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ضمن احصای مشکلات زیست محیطی شهرستان لاهیجان، بر لزوم پیگیری و رفع این مشکلات به صورت ویژه ودراسرع وقت تاکید کرد.

برچسب ها:
گیل فام ؛ عصرجهان ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*