اخبار عمومی
اعلام وصول 2
304541
تاریخ انتشار: 1400/11/25 15:55
افراد زمانی که حواسشان پرت است، بیشتر غذا می‌خورند مانند هنگام تماشای تلویزیون یا صحبت با دوستان-متاسفانه وقتی روی غذای خود تمرکز نمی‌کنیم، بیشتر غذا می‌خوریم و کمتر از آن لذت می‌بریم.

 به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از افق تهران، افرادی که به‌ طور طبیعی ذهن‌آگاهی دارند چربی شکمی کمتری نسبت به افراد حواس‌پرت دارند.

شایان‌ذکر است، در حالی که قدرت تمرکز بخشی ذاتی از شخصیت افراد است اما می‌توان آن را فرا گرفت.

دکتر اریک لوکس، محقق این تحقیق گفت: ۳۹۴ شرکت‌ کننده این مطالعه به درخواست‌هایی که نشان می‌داد چقدر هوشیار هستند، پاسخ دادند. ذهن آگاهی و تمرکز ممکن است با آگاه کردن افراد از پرخوری، چاقی را متوقف کند و همچنین ممکن است به افراد که از ورزش بیزار هستند، کمک کند و جواب شرکت‌ کنندگان در مورد این دو مطلب نشانه‌ای از ذهن‌آگاهی ذاتی بود.

دکتر لوکس اظهار کرد: آگاهی از هر لحظه و ارتباط آن با کاری که انجام می‌دهیم و احساسی که داریم بر عملکرد ما تاثیر دارد.

نتایج تحقیقات دیگر نشان دادند که تمرکز بیشتر می‌تواند رژیم غذایی را بهبود بخشد و در غلبه بر میل به خوردن کمک کند.

وی افزود: همان‌طور که در نتایج مقاله قبلی خود در مورد غذا و ذهن گفتم، غذا خوردن آن قدر معمول است که ما به راحتی تجربه‌های خود در این مورد را فراموش می‌کنیم و در حالی که ذهن ما سرگردان است، دست‌های ما سریع‌تر و سریع‌تر غذا را وارد دهان می‌کنند.

نتایج مطالعات نشان داده است، افراد زمانی که حواسشان پرت است، بیشتر غذا می‌خورند مانند هنگام تماشای تلویزیون یا صحبت با دوستان.

متاسفانه وقتی روی غذای خود تمرکز نمی‌کنیم، بیشتر غذا می‌خوریم و کمتر از آن لذت می‌بریم.

به همین دلیل یکی از رویکردهایی که برای مبارزه با اختلالات خوردن و چاقی استفاده می‌شود، خوردن آگاهانه است؛ یعنی لقمه‌های کوچکتر و توجه بیشتر به آنچه می‌خورید. افراد نه تنها از این طریق کمتر غذا می‌خورند بلکه بیشتر از آن لذت می‌برند.

نتایج مطالعه حاضر دلگرم‌ کننده بود اما ذهن‌آگاهی و تمرکز طبیعی تنها ارتباط متوسطی با وزن داشت و به نظر دکتر لوکس همین آگاهی کافی است تا تاثیری کوچک تا متوسط ‌بر افراد داشته باشد سپس در ذهن افراد این سوال مطرح می‌شود که برای افزایش آن چه کاری می‌توانند انجام دهند.

منبع:سایکولوژی نیوز

برچسب ها:
عصرجهان ؛ افق تهران ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*