اخبار عمومی
اعلام وصول 2
304878
تاریخ انتشار: 1400/12/26 14:24
شهرستان اسدآباد، دیار سیدجمال‌الدین اسدآبادی مرد پرآوازه در سیاست و دین و آزادی و آزادگی و سرزمینی بکر با بیش از 150 اثر تاریخی و طبیعی است که می‌تواند مقصدی بی‌نظیر برای سفر نوروزی باشد.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از آوای سیدجمال،  در دو سال اخیر با شیوع ویروس منحوس کرونا، در سطح کشور و به تبع در استان همدان و شهرستان اسدآباد با اعمال محدودیت‌های کرونایی، تقریبا" مردم را از سفر به شهرهای مختلف بازداشت؛ حال امسال باتوجه به مصوبه ستاد کرونا، استان همدان آمادگی کامل برای پذیرش مسافران نوروزی با حداکثر ظرفیت را دارد، بنابراین در این راستا با پرداختن به جاذبه، آثار تاریخی و طبیعت بکر یکی از شهرهای این استان تلاش می کنیم با معرفی آن فرصتی را برای بازدید مسافران نوروزی از این شهر و دیار داشته باشند.

 

سیدجمال‌الدین اسدآبادی، رادمردی در سیاست
شهرستان اسدآباد را به عنوان شهر تاریخی با نام پرآوازه سیدجمال‌الدین اسدآبادی، رادمردی در سیاست، دین مداری و آزادی و آزادگی می‌شناسند؛ او که در سال 1217 شمسی در خانواده‌ای روحانی چشم به جهان گشوده و پدرش سید صفدر و مادرش سکینه بیگم، دختر مرحوم میرشرف الدین حسینی قاضی است.

 

او شهر به شهر و کشور به کشور در سفر است تا تفکری عظیم و نهضت بیداری اسلامی را در جامعه به کرسی بنشاند؛ اما قتل ناصرالدین شاه در ایران باعث شد که سید تحت مراقبت شدید واقع شود. زندانی نمودن سید ، عبدالحمید را راحت نکرد و عاقبت با خوراندن سم از را دارو و غذا سید را شهید کرد. و سید در سال 1314 هـ.ق مصادف با 1895 میلادی دار فانی را وداع گفت. امروز این مصلح بیدارگر نامش در روز 18 اسفند در تاریخ تقویم جمهوری اسلامی به ثبت رسیده است.

 

 و اما شهرستان اسدآباد علاوه بر وجود شخصیتی پرآوازه در تاریخ، دارای طبیعتی بکر و دیدنی و آثار هنری و تاریخی و طبیعی است که به تعدادی از آنها می‌پردازیم.

 

آب انبار صفوی
این بنا به آب انبار شیخ علی‌خان معروف است. تاریخ ساخت این بنا با توجه به معماری و فرم هندسی تویزه‌های آجری بنا که برگرفته از فرم هندسی پنچ و هفت است، به دوره صفویه باز می‌گردد.
در گذشته کتیبه ای با سنگ مرمر بر روی دیوار سمت چپ راهروی آب انبار نصب بوده است که تاریخ تعمیر بنا را به وسیله «قرامی‌غلام» در سال 1173ه.ق نشان می‌داده است.

 حمام نیلوفر
این بنا در محله در کاروانسرا یا بازار در کنار مسجد جامع اسدآباد قرار دارد این بنا به حمام قدیمی بازار، حمام گلستان و حمام حاجی خان نیز معروف است. در رابطه با تاریخچه بنا سند یا کتیبه ای در دست نیست اما با توجه به قدمت تاریخی آب انبار، می‌توان پایه‌های بنا را متعلق به دوره صفوی دانست که در دوره های متأخرتر بازسازی و نوسازی شده است. اما قرارگیری بنا در مرکز محله قدیمی اسدآباد و قرارگیری در کنار مسجد جامع و آب انبار صفوی شهر نشان از تاریخ غنی بنا دارد.

کتیبه حسین خان سولاق
در حومه شهر اسد آباد درمیان دره‌های بخش غربی کوه منفرد آلمابلاغ که از مناطق کوهستانی و صعب‌العبور و برف‌گیر کشور است، بقایای سد و کتیبه‌ای تاریخی مشاهده می‌شود که حد فاصل روستاهای چارق و آقاجان بلاغی در میان تنگه‌های موازی و قلل پربرف واقع شده است . بر دامنه دیواره صخره مشرف به این دریاچه سد، کتیبه‌ای به خط ثلث موزون حاوی نام بانی و تاریخ ساخت آن نوشته شده که در مطالعات اولیه چنین خوانده شده است:
«حاکم ملک حسین خان سولاق/ ساخت سدی بر روی این ایلاق هاتفی گفت پی تاریخش/ بسته سدی چون بند سکندر»
ویژگی قابل توجه این اثر تاریخی، خط ثلث آن است که دارای نوعی کارکرد تزئینی و هنری نیز است. بر اساس متن کتیبه در بند دوم بیت دوم در برگیرنده «ماده تاریخ“ است که به زمان ساخت کتیبه و سد حسین خان سولاق اشاره شده است که بر پایه حروف ابجد عدد 990 به دست می آید .این تاریخ برحسب هجری قمری محاسبه می‌شود.

تالاب پیرسلمان
این تالاب در 15 کیلومتری غرب اسدآباد قرار گرفته و 12 کیلومتر مسیر آن آسفالته است در جوار تالاب امامزداه پیرسلمان قرار دارد تعدادی چشمه آب معدنی شیرین و جوشان تالابی به وسعت 5/1 هکتار ایجاد کرده اند این تالاب که نام خود را از امامزاده سلمان گرفته است کاربرد تفریحی، زیارتی، کشاورزی و دامداری دارد بعضاً در آن جا به صورت تفننی ماهیگیری نیز می‌کنند از جمله ویژگی‌های این تالاب زندگی تابستانی این پرندگان مهاجر در اطراف آن است از جمله پرندگانی که در آنجا جوجه‌آوری می‌کنند «کشیم کوچک» و «چنگیز نوک سرخ» است در این تالاب ماهی سیاه، کولی‌ماهی و مار آبی وجود دارد. آب تالاب دائمی است و سطح آن کاملاً از نی پوشیده شده است. عمق متوسط آن یک و حداکثر دو متر بوده و ارتفاع آن از سطح دریا 1920 متر است. محوطه پیرامون امامزاده چمنزار است بنابراین برای استفاده زائران و گردشگران تالاب در بهار و تابستان قابل استفاده است.

کتیبه‌های مسجد جامع
مسجد جامع یکی از مساجد بزرگ اسدآباد است که در محل بازار شهر واقع‌ شده و مردم با تجمع در این محل نماز جمعه را برپا می‌دارند. این مسجد چند کتیبه سنگی از دوران صفویه در آن وجود دارد که اهمیت آن را با وجود کتیبه‌ها دوچندان می‌کند.

پل شکسته
از این اثر تاریخی به جامانده از دوران صفوی در گذشته‌ها به عنوان مسیر تردد مردم و جاده همدان ـ کرمانشاه بوده و مورد استفاده مردم قرار داشته است.
این اثر تاریخی که از آجر ساخته شده، دارای چشمه‌ها و طاق‌هایی است که هنگام بارش باران در زیر آن از زیبایی خاصی برخوردار می‌شود و البته در زمان سبز شدن چمن زیر آن باز هم چشم‌انداز خاص خود را دارد.

روستای ملحمدره
این روستا در شهرستان اسدآباد واقع شده و از قدمت دیرینی برخوردار است و به دلیل شیوه معماری آن به ماسوله غرب کشور شهره است.
این روستا در ۶ کیلومتری شمال غرب اسدآباد قرار گرفته و نمای این روستا با یک بافت سنتی بسیار زیبا بصورت پله کانی ساخته شده؛ به طوری که بام خانه طبقه اول حیاط خانه طبقه دوم است.
در این روستا تعدادی خانه بوم گردی مهیاست تا از مسافران نوروزی پذیرایی کند.

انتهای پیام/ن

برچسب ها:
آوای سیدجمال ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*