اخبار عمومی
اعلام وصول 2
305305
تاریخ انتشار: 1401/02/28 21:05
پروژه‌های ناموفق دنیای ارزهای دیجیتال ؛
اقتصاد آنلاین نوشت:هنگامی که موضوع ارزهای دیجیتال مورد بحث قرار می‌گیرد، به نظر می‌رسد موضوع اصلی حول محور موفقیت این صنعت می‌چرخد. شما اغلب در مورد سودآورترین ارزهای رمزنگاری شده می‌شنوید. دنیای کریپتوها قطعاً درخشان و موفق است، اما روی دیگری از ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد که به سرمایه و دارایی سرمایه‌گذارن را از عرش به فرش می‌رساند.

 از طرح‌های تقلبی گرفته تا برنامه‌ریزی ضعیف، دلایل زیادی وجود دارد که چرا بعضی ارزهای دیجیتال نابود می‌شوند. آیا می‌دانستید که در حال حاضر بیش از 19.000 ارز دیجیتال در بازار وجود دارد؟ هر کدام از این پروژه با هدف خاصی ظاهر شده‌اند. هدف برخی از آنها این است که به عنوان ارز کار کنند و در نهایت دلار را در کیف پول شما جایگزین کنند. برخی دیگر وام‌های مقرون به صرفه در کشورهای در حال توسعه ارائه می‌دهند، برخی دیگر هم قول می‌دهند که اینترنت را آنطور که ما می‌شناسیم تغییر دهند.

اما برخی از این پروژه اهداف بلند پروازانه‌تری دارند. به عنوان مثال، رمز ارز STOPELON برای اعتراض به نفوذ بزرگ توییت‌های ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در بازار ارزهای دیجیتال طراحی شده است. دقیقاً مشخص نیست که دقیقاً چگونه برنامه ریزی می‌کنند! اما در مورد خود ماسک، تعداد زیادی رمز ارز با نماد حیوانات خانگی وجود دارد که هدفشان تکرار موفقیت Dogecoin صرفاً با سرگرمی و میم‌پذیری است.

 

 

بنابراین با در نظر گرفتن تمام این موارد، عجیب نیست که بسیاری از ارزهای دیجیتال شکست خورده‌اند و در ادامه هم خواهند خورد. در واقع، از زمان تولد بیت‌کوین در سال 2009، بیش از 2000 پروژه نابود شده‌اند. بر اساس Coinopsy، سایتی که ارزهای دیجیتال از بین رفته را ردیابی می‌کند، فقط در 8 ماه اول سال 2021، 9 پروژه از صنعت ارزهای دیجیتال، جان خود را از دست داده‌اند و برای همیشه ناپدید شده‌اند. طبق گزارشات این سایت، به طور کلی پروژه‌های رمزنگاری شده، به دلایل زیادی از جمله؛

 
 
  • کلاهبرداری
  • ناکامی در تهیه برنامه‌های تجاری خود
  • از دست دادن سازگاری و انعطاف پذیری
  • مشکلات شخصی که توسعه دهندگان با آن مواجه می‌شوند

شکست می‌خورند یا رها می‌شوند. اجازه دهید به به پنج پروژه‌ای که شکست خورده‌اند، نگاهی بیندازیم.

1. OneCoin (ONE)

OneCoin که در سال 2014 راه اندازی شد، یکی از اولین کلاهبرداری‌های رمزنگاری بود. روجا ایگناتوا (Ruja Ignatova)، بنیانگذار آن، که خود را "کریپتوکوئین" یا "ملکه کریپتو"نامیده است، میزبان رویدادهای درخشان در سراسر جهان، از جمله رویدادی در ومبلی آرنا در بریتانیا بود. در آنجا، او OneCoin را به عنوان یک "قاتل بیت‌کوین" معرفی کرد.

با وعده‌های او میلیون‌ها سرمایه‌گذار بعداً در یک طرح 4 میلیارد دلاری پانزی که از پول سرمایه‌گذاران جدید، برای پرداخت بازده به سرمایه‌گذاران موجود استفاده می‌کرد، فریب خوردند. ایگناتوا در سال 2017 ناپدید شد، زمانی که شبکه در نهایت در حال بسته شدن بود و پلیس حکم بازداشت او را صادر کرده بود.

2. BitConnect (BCC)

BitConnect که در سال 2016 راه اندازی شد، یکی دیگر از پروژه‌های تقلبی است که اکنون بدنام است. این پروژه در دسامبر 2017 به بالاترین حد خود رسید و یکی از بهترین پروژه‌های CoinMarketCap در آن سال بود. اما فقط چند ماه بعد ارزشش به هیچ تبدیل شد. بازاریابی تهاجمی آن وعده بازدهی 0.5٪ تا 1٪ در روز، همراه با سایر مشوق‌ها را می‌داد. اما مانند OneCoin، این یک طرح هرمی بود. بازده بالایی که پرداخت می‌کرد، توسط سرمایه گذاران جدید تامین می‌شد و زمانی که پلتفرم سقوط کرد، مردم همه چیز را از دست دادند.

3. BoringCoin (ZZZ)

BoringCoin که در سال 2014 راه اندازی شد، هیچ وعده‌ای از درام، هایپ و پامپ و دامپ را نداد. اما آن هم مانند 90 تا 95 درصد از پروژه‌های جوک، همان سال را دوام نیاورد و نابود شد. Coinopsy این پروژه را مرده فهرست می‌کند، زیرا یک شوخی است یا هیچ هدفی نداشته است. یا شاید خیلی خسته کننده بوده است.

4. GetGems (GEMZ)

GetGems یک برنامه پیام‌رسان اجتماعی بود که به مردم اجازه ارسال و دریافت بیت‌کوین را می‌داد. کاربران می‌توانند با دعوت از دوستان برای ثبت نام، GEMZ بیشتری کسب کنند. این شرکت که در سال ۲۰۱۵ توسط دانیل پلد (Daniel Peled) تأسیس شد، تقریباً یک میلیون دلار از طریق سرمایه‌گذاری جمعی و سرمایه‌گذاری مستقیم به دست آورد، اما در نهایت نتوانست به نتیجه برسد.

طبق داده‌های CoinMarketCap، قیمت آن در ماه می 2017، قبل از اینکه معاملات آن به طور کامل متوقف شود، به 0.0579 دلار رسید.

5. توکن NanoHealthCare (NHCT)

4 مورد قبل تقریباً جزء پروژه‌های قدیمی از ارزهای دیجیتال به شمار می‌آیند، اما چندین پروژه جدیدتر از جمله NanoHealthCare Token شکست خورده‌اند. این پروژه که توسط مانیش رنجان (Manish Ranjan)، بنیان‌گذار هندی در سال 2018، به این هدف که واقعیت دنیای مراقبت‌های بهداشتی را تغییر دهد، ایجاد شد. این شرکت می‌خواست از بلاکچین برای تأثیرگذاری بر زندگی از طریق حل مسائل بهداشتی سیستماتیک مانند امنیت داده‌ها و هزینه‌های بالا استفاده کند.

متأسفانه از آوریل 2020 هیچ به روز رسانی در صفحه توییتر آن وجود نداشته است. همچنین وب سایت آن دیگر در دسترس نیست. Coinopsy آن را به دلیل رها شدن یا نداشتن حجم به عنوان مرده فهرست می‌کند.

چگونه از خرید ارزهای دیجیتال شکست خورده خودداری کنیم؟

هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از شکست در دنیای ارزهای دیجیتال وجود ندارد. همه سرمایه‌گذاری‌های کریپتو دارای خطراتی هستند و حتی توسعه‌دهندگان خوش‌نیت با سابقه طولانی در ارزهای دیجیتال، ممکن است بیش از حد خود را توسعه دهند. با این حال، این سوالات می‌تواند به شما در شناسایی ارزهای دیجیتال با مشکلات سلامتی موجود کمک کند.

  • بنیانگذاران چه کسانی هستند؟ اگر نمی‌توانید بفهمید چه کسی پشت پروژه‌ای است که می‎خواهید روی آن سرمایه گذاری کنید، باید یک خط قرمز بزرگ باشد. در مورد بنیانگذاران پروژه تحقیق کنید و مطمئن شوید که در سرمایه گذاری‌های تقلبی قبلی شرکت نداشته‌اند. اگر آنها بخشی از پروژه‌های ارز دیجیتال موفق بوده باشند، خیلی بهتر است.
  • برنامه چگونه است؟ شما در کسب‌وکاری که برنامه‌ای ندارند، سرمایه‌گذاری نمی‌کنید، بنابراین هر ارز رمزپایه‌ای که برای آن پول می‌گذارید، باید یک مورد تجاری قانع‌کننده داشته باشد. قرار است چه مشکلی را حل کند و چگونه این کار را انجام خواهد داد؟ نیازی نیست که به یک متخصص فنی تبدیل شوید، اما سعی کنید بفهمید که ساز و کار پروژه‌های جدید به چه صورت است و چگونه ایمنی بلاکچین آن‌ها تأمین می‌شود.
  • پروژه شوخی است؟ کوین (توکن)‌های جوک برای میم‌ها و مسخره کردن برخی از جنبه‌های دیوانه کننده این صنعت عالی هستند. اما اگر می‌خواهید روی Dogecoin بعدی سرمایه‌گذاری کنید، احتمالاً ناامید خواهید شد. درصد بسیار بالایی از جوک کوین‌ها به طور کامل شکست می‌خورند و ما هنوز نمی‌دانیم که داستان Doge چگونه خواهد بود.
  • کجا فهرست شده است؟ چسبیدن به رمزارزهای که در صرافی‌های برتر ارزهای دیجیتال فهرست شده‌اند، تا حدودی از سرمایه شما محافظت می‌کند. این سایت‌ها رمزارزهایی را که فهرست می‌کنند، بررسی می‌کنند، اما اگر یک پروژه بسیار محبوب شود، در مقابل فشار تقاضای بازار نیز سر فرود می‌آورند و بودن بررسی لیست می‌کنند.
  • آیا شبکه‌های اجتماعی و وب سایت آن فعال است؟ یکی از نشانه‌های مطمئن شکست پروژه، وب سایتی است که چندین ماه است به روز نشده است یا یک فید غیرفعال توییتر. با جامعه رمزارزی که می‌خواهید بخرید درگیر شوید، تا بتوانید بفهمید که پول خود را کجا می‌گذارید.

آیا ترا (لونا) هم سرنوشت مشابه 5 پروژه بالا را پیش رو دارد؟ پروژه‎ها ممکن است شکست بخورند، این یک واقعیت غم انگیز سرمایه گذاری است. به همین دلیل منطقی است که قبل از جدا شدن از پول نقدی که به سختی به دست آورده‌اید، فقط پولی را که می‌توانید از دست بدهید، سرمایه گذاری کنید و تا آنجا که ممکن است، تحقیق کنید.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*