اخبار عمومی
اعلام وصول 2
305981
تاریخ انتشار: 1401/04/29 20:43
‌تزریق نوبت یادآور واکسن در کشورهای مختلف باعث کاهش موارد ابتلاء بیماری کرونا شده است و بر عکس کشورهایی که پوشش واکسن کاملی داشتند ولی زمان زیادی از تزریق واکسن گذشته مجدداً موارد ابتلای فراوان گزارش شده است. پس تزریق واکسن یادآور را جدی بگیریم.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۵۶۴ نفر رسید.

به گزارش همشهری آنلاین، از دیروز تا امروز ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۰۹۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۹۰۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۶۳۵ نفر رسید.  تا کنون ۷ میلیون ۷۰ هزار و ۳۷۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۶۸۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۲ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۶۹۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.  

۳ دز واکسن شرط استفاده از خدمات عمومی

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، به تشریح جزئیات مصوبات و تصمیمات اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا در موج هفتم بیماری پرداخت.

محسن فرهادی، گفت: همیشه تاکید کرده ایم برای کنترل و مهار بیماری کرونا، دو برنامه مشخص و واضح وجود دارد که شامل پوشش واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی با اشاره به اهمیت تکمیل واکسیناسیون، افزود: رعایت پروتکل‌ها، شامل شستن دست‌ها، زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و…، است که باید جدی گرفته شود.

فرهادی به تصمیمات اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: تزریق دوز یادآور، مهم‌ترین تصمیم ستاد است. از همین رو، افرادی که ۶ ماه از زمان تزریق دوز دوم و سوم واکسن آنها گذشته است، باید دوز یادآور را تزریق کنند.

وی در توضیح دوز یادآور واکسن کرونا، اظهار داشت: دوز یادآور بدون در نظر گرفتن دوز دوم و سوم، تعریف شده است.

فرهادی با اشاره به افزایش موارد ابتلاء به کرونا در کشور، افزود: در طرح مدیریت هوشمند مقابله با کرونا، دو موضوع برای کسانی که ارائه خدمت می‌کنند، الزامی است. نخست، اینکه فرد واکسن زده باشد یا نزده باشد و دوم اینکه، در شرایط بیماری هست یا نیست.

وی ادامه داد: تا کنون «سامانه ایران من» برای کسانی که ۲ دوز واکسن زده باشند، ارائه خدمات را مجاز می‌داند. اما، با توجه به شرایط بیماری، تصمیم گرفته شده از ۱۵ مرداد ۱۴۰۱، معیار ارائه خدمات سامانه من بر اساس ۳ دوز واکسن باشد.

فرهادی در پاسخ به این سوال که با این اوصاف کسانی که هم اکنون سه دوز واکسن زده اند می‌توانند از خدمات سامانه من استفاده کنند گفت: اولویت سامانه من، ۳ دوز واکسن است. اما، توصیه بر این است که برای کسانی که مدت زمان تزریق ۳ دوز واکسن آنها از ۶ ماه بیشتر باشد، دوز یادآور بزنند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید کرد: تمامی خدماتی که به سامانه ایران من وصل است، از ۱۵ مرداد بر اساس ۳ دوز واکسن ارائه خواهد شد.

وی افزود: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، به همه دستگاه‌ها تاکید شده هر چه زودتر به سامانه ایران من وصل شوند.

فرهادی در ادامه با اظهار تأسف از اینکه شاهد سقوط پروتکل‌ها در جامعه بوده ایم، گفت: به دنبال کاهش آمار کرونا، روند رعایت پروتکل‌ها به شدت نزول کرد، تا جایی که در شرایط کنونی کمتر از ۵۰ درصد جامعه از ماسک استفاده می‌کنند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، به شرایط رنگ بندی شهرها و اعمال محدودیت‌های کرونایی اشاره کرد و افزود: در شرایط کنونی، در شهرهای قرمز و نارنجی، استفاده از ماسک در فضاهای باز و بسته الزامی است. در شهرهای زرد و آبی نیز، توصیه ما استفاده از ماسک در فضاهای بسته و شلوغ است.

فرهادی در مورد اعمال محدودیت تردد بین شهرهای قرمز و نارنجی، گفت: در حال حاضر اعمال محدودیت‌های تردد بر اساس سامانه ایران من صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم میزان نفوذ سامانه ایران من را افزایش دهیم تا مجبور به اعمال محدودیت‌ها از روش‌های قبلی نباشیم.

فرهادی در پاسخ به این سوال که امکان دارد محدودیت‌ها به شکل سابق اعمال و تشدید شود، افزود: طبیعت بیماری کرونا ناشناخته است و اگر مردم نسبت به تزریق دوز یادآور و رعایت پروتکل‌ها جدی نباشند، احتمال دارد تمهیدات جدیدی در نظر گرفته شود.

به گزارش همشهری آنلاین، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هفته گذشته  درباره اینکه واکسیناسیون ایمنی دایمی نمی دهد و بعد از مدتی ایمنی کاهش می یابد، گفت: اخیرا تغییراتی در امیکرون ایجاد شده و جهش با سرعت بیشتری دارد که می تواند بیماری زایی ایجاد کند. ما از واکسیناسیون به عنوان «یاداوری» نام می بریم و توصیه ما به مردم که خیلی به ما کمک کردند این است که افراد بالای ۱۲ سال واکسن یادآوری را تزریق کنند. ما بازگشت حجاج، بازگشایی مدارس، ایام محرم را داریم که ممکن است ویروس را منتقل کنند و افزایش دهند.

با توجه به افزایش موارد ابتلاء، بستری‌ها، سرپایی‌ها و شهرهای قرمز و نارنجی، بر استفاده از ماسک در کلیه فضاها چه باز و چه سر پوشیده در این شهرهای قرمز و نارنجی تاکید می شود.

عباس شیراوژن نیز پس از برگزاری جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در صفحه توییت خود نوشت: با توجه به افزایش موارد ابتلاء، بستری‌ها، سرپایی‌ها و شهرهای قرمز و نارنجی، بر استفاده از ماسک در کلیه فضاها چه باز و چه سر پوشیده در این شهرهای قرمز و نارنجی تأکید شد. (استفاده از ماسک) در شهرهای آبی و زرد در نقاط سرپوشیده یا پر ازدحام و پرتردد ضروری است.

‌تزریق نوبت یادآور واکسن در کشورهای مختلف باعث کاهش موارد ابتلاء بیماری کرونا شده است و بر عکس کشورهایی که پوشش واکسن کاملی داشتند ولی زمان زیادی از تزریق واکسن گذشته مجدداً موارد ابتلای فراوان گزارش شده است. پس تزریق واکسن یادآور را جدی بگیریم.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*