اخبار عمومی
اعلام وصول 2
30604
تاریخ انتشار: 1395/03/01 16:36
مردم اصفهان باید مطمئن شده باشند که در طول دولت فعلی هم آبی برای اصفهان توسط مسئولین کشوری و استانی گرم نخواهد شد و اصفهان کم کم باید بسوزد و بسازد.

عصرجهان:چند سالی است که مسئله آب برای اصفهان به یکی از معضلات اصلی این شهر تبدیل شده است و با توجه به این‌که در حال ورود به تابستان هستیم این مشکل بیشتر از دیگر ایام حس می‌شود. به خاطر حل این مشکل، از چند سال قبل پروژه انتقال آب به وسیله تونل بهشت‌آباد آغاز به فعالیت کرده است. تونل بهشت‌آباد بارها در طول این چند سال با حاشیه روبرو شده است .از همان ابتدا و زمانی که بیان شد طرح بهشت‌آباد تا تکمیل راه زیادی ندارد این طرح با واکنش مردم خوزستان روبرو شد به‌ نوعی که با تشکیل زنجیره انسانی خواستار توقف این طرح روبه اتمام شدند.
چند سالی است که مسئله آب برای اصفهان به یکی از معضلات اصلی این شهر تبدیل شده است و با توجه به این‌که در حال ورود به تابستان هستیم این مشکل بیشتر از دیگر ایام حس می‌شود. به خاطر حل این مشکل، از چند سال قبل پروژه انتقال آب به وسیله تونل بهشت‌آباد آغاز به فعالیت کرده است. تونل بهشت‌آباد بارها در طول این چند سال با حاشیه روبرو شده است .از همان ابتدا و زمانی که بیان شد طرح بهشت‌آباد تا تکمیل راه زیادی ندارد این طرح با واکنش مردم خوزستان روبرو شد به‌ نوعی که با تشکیل زنجیره انسانی خواستار توقف این طرح روبه اتمام شدند.
  در دولت گذشته و فعلی بارها وعده اتمام این پروژه و افتتاح آن به مردم اصفهان داده‌شده است. این دولت‌ها بارها به بهانه‌هایی به مردم اصفهان وعده‌هایی داده بودند اما این وعده‌ها هیچ‌گاه عملی نشده و اگر به همین ترتیب پیش برویم هیچ‌گاه عملی نخواهد شد. روحانی در سفر استانی خود به اصفهان وعده دائمی بودن آب در زاینده‌رود و حل مشکلات آبی اصفهان را داده بود. اما چیت چیان که ابتدا انتقال آب با تونل به اصفهان را طرحی غیر کارشناسی می‌دانست (هرچند این طرح کاملاً کارشناسی شده است و انتقال آب با لوله هزینه‌های زیادی به دنبال خواهد داشت و باعث ايجاد هزينه 400ميلياردتوماني در هر سال بابت بهره ‌برداري از سيستم پمپاژ در پروژه بهشت‌آباد می شود) و سرانجام در بهمن‌ماه طرحی که حدود 15 سال است که مردم اصفهان را منتظر نگاه داشته است، متوقف کرده و می‌گوید: "تونل بهشت‌آباد مطلقاً اجرا نمی‌شود، کار متوقف‌شده و هیچ‌وقت هم اجرا نخواهد شد." صحبت‌هایی که مورد استقبال رییس سازمان محیط‌زیست قرار می‌گیرد و ابتکار با توجه به این‌که این طرح را برای محیط‌زیست زیان‌آور می‌دانست از توقف این طرح با پستی اینستاگرامی استقبال کرد.
استاندار اصفهان هم پس از این قضایا موضع‌گیری خفیفی کرده و عنوان داشت: "وزارت نیرو نه تنها از اجرای این طرح منصرف نشده، بلکه وزیر و معاون وی این طرح را جزو اولویت‌ها اعلام کرده‌اند."زرگر پور همچنین گفته بود که افتتاح این طرح 5 میلیارد دلار بودجه نیاز دارد. درهرحال هنوز توسط دولت اقدام مناسبی در راستای حال پروژه بهشت‌آباد صورت نگرفته است. لازم به ذکر است که در طرح انتقال آب بهشت‌آباد به فلات مرکزی 180 میلیون مترمکعب آب برای کرمان و 150 میلیون مترمکعب نیز برای یزد پیش بینی شده است.
اما موضوع جایی جالب می‌شود که در سفر استانی اخیر رییس‌جمهور به کرمان شاهد کلید خوردن طولانی‌ترین خط انتقال آب کشور به کرمان بودیم. طرحی که آب بهشت‌آباد را به 700 کیلومتر دورتر انتقال خواهد داد. این در حالی اتفاق می‌افتد که تونل بهشت‌آباد حدود 60 کیلومتر تا اصفهان فاصله داشته و مطمئناً انجام دادن پروژه 60 کیلومتری به مراتب آسان‌تر از 700 کیلومتری است اما معلوم نیست چه مصالحی در میان است که دولتی ها که این پروژه را برای اصفهان سم می‌دانستند وقتی به کرمان می‌رسد آن را تنها راهکار حل مشکلات خشک‌سالی بیان می کنند
پس از افتتاح این طرح نه صدایی از وزیر نیرو در آمد که چرا در این طرح انتقال آب با تونل دیده‌شده است و این کار غیر کارشناسانه است و نه صدایی از سیاسی‌ترین رییس سازمان محیط‌زیست که انتقال آب به این طول و عرض برای محیط‌زیست آسیب‌زاست و کذا و کذا. درحالی‌که معصومه ابتکار بارها طرح بهشت‌آباد و انتقال آب به اصفهان را طرح مخرب محیط‌زیست می‌دانست حال باید دید چه چیزی باعث این خاموشی شده است. به نظر می رسد تصمیمیات دولت بیش از این که در محمل کارشناسانه باشد به صورت قومی قبیله ای گرفته می شود.
متأسفانه استاندار اصفهان که در موضع‌گیری‌های پس از موعد و ضعیف در رابطه با مشکلات آبی اصفهان سابقه دارد در این مورد هم بسیار ضعیف عمل کرده و هنوز هیچ موضع و فعالیتی در این رابطه انجام نداده است. هرچند مواضع قبلی وی نیز نشان از عدم همخوانی مواضع وی با مرکزیت کشور دارد. درحالی‌که استاندار بارها عنوان داشته است که طرح بهشت‌آباد در حال اجراست اما از سوی مرکزیت و مدیریت آبی منطقه شاهد فعالیتی در این رابطه نیستیم یا این‌که پوشش خبری از اقدامات انجام‌شده آن‌ها را ندیده‌ایم.
به نظر می‌رسد نقش مدیران دولتی در اصفهان در رابطه با قضیه آب به‌عنوان محملی برای سنگ صبور بودن مردم اصفهان ایفای نقش می‌کنند و تصمیمات و حرف هایشان در دولت هم خیلی جدی گرفته نمی‌شود.
نمایندگان اصفهان در دوره نهم مجلس نیز هیچ‌گاه نتوانستند به یک همدلی برای حل قضیه آب برسند و در بهترین حالت به سؤال بی سرانجام از وزیر رسیدند. از نمایندگان اصولگرای اصفهان انتظار بیشتری می رفت تا در مجلس حقوق اصفهان در زمینه آی را ایفا کنند. عدم اتحاد در نمایندگان اصفهان و اتحاد نمایندگان استان های مرتبط با این موضوع نیز ضعف اصفهان در این زمینه دخیل بوده است. عملکردی که هرچند در دوره نهم مجلس هیچ‌گاه نتیجه مناسب و درخوری برای اصفهان بگیرند اما امیدواریم با توجه به دورنمایی که از نمایندگان اصفهان در دوره دهم وجود دارد شاهد تحولی در این زمینه باشیم.
با توجه به مطالب گفته شده مردم اصفهان باید مطمئن شده باشند که در طول دولت فعلی هم آبی برای اصفهان توسط مسئولین کشوری و استانی گرم نخواهد شد و اصفهان کم کم باید بسوزد و بسازد. هرچند امیدواریم اصفهان برای حل مشکلات خود چاره‌اندیشی کند و راهکار مناسبی در این رابطه دست یابد.
مرجع/ رویش نیوز



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*