اخبار عمومی
اعلام وصول 2
306090
تاریخ انتشار: 1401/05/05 20:25
.

به گزارش  پایگاه خبری عصرجهان به نقل از گیل فام، به نام خالق جان ها و جهان


گزارش دوم شیرابه دفنگاه زباله تموشل لاهیجان
به استحضار مردم شریف لاهیجان میرساند در راستای گزارش اول (۱۴۰۱/۴/۲۷ ) تجمع و انتقال شیرابه جایگاه دفن زباله ی تموشل به استخر طبیعی و کانال آبیاری مزارع برنج، نمایندگان انجمن بوم بانان گیل ودیلم وانجمن هم اندیشان و همیاران محیط زیست گیلان به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لاهیجان در تاریخ ۱۴۰۱/۴/۲۸ مراجعه نمودند.
در این دیدار فعالین محیط زیست ضمن تشریح موضوع، دغدغه های خود را در این زمینه بیان نمودند.
در ادامه مسئولین اداره محیط زیست لاهیجان ضمن توضیح در مورد اقدامات صورت گرفته اعلام نمودند که پس از بازدید های صورت گرفته به دلیل خروج شیرابه به جنگل برای شهرداری لاهیجان اخطاریه محیط زیستی در تاریخ ۱۴۰۱/۳/۱ صادر گردیده است که طی آن در مورد خروجی غیرمجاز شیرابه، عدم خوداظهاری خروجی شیرابه و عدم فعالیت تصفیه خانه ی شیرابه تذکرات قانونی داده شده است و اعلام داشتند که متاسفانه شهرداری لاهیجان تاکنون در هیچ مورد اقدام به رفع معضل موجود ننموده است. البته شهرداری به بهانه قطع برق امکان راه اندازی تصفیه خانه را نداشته که تعلل در حل این مشکل بیانگر آنست که دپوی زباله از اولویت شهرداری خارج است.
لذا با عنایت به اخطاریه اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لاهیجان و عدم انجام هرگونه اقدام الزامی حداقلی توسط شهرداری لاهیجان، انجمن بوم بانان گیل ودیلم وانجمن هم اندیشان و همیاران محیط زیست گیلان از کلیه مراجع نظارتی و قضایی تقاضا دارد نسبت عملکرد مدیریت پسماند شهر داری لاهیجان، وضعیت تصفیه خانه شیرابه و شیرابه رها شده در طبیعت و وارد شده به کانال آبیاری مزارع اقدام قانونی درخور و بایسته بعمل آورند.
   
در این راستا از شورای اسلامی شهر لاهیجان درخواست داریم به دلیل عدم پاسخگویی شهرداری، سئوالات زیر را که دربرابر افکارعمومی و دغدغه مندان محیط زیستی قرار دارد پاسخ گویند:
آیا شهرداری برنامه عملیاتی و اجرایی برای مدیریت پسماند شهری دارد؟ درصورت وجود لازم است که به کارگروه پسماند، اداره حفاظت محیط زیست و مراجع ذیصلاح ارایه گردد.
شهرداری اعلام کرده بود که از چند شرکت برای تفکیک از مبدا استفاده نماید، چرا در حال حاضر کار صرفاً با یک شرکت در حال انجام است؟ و چرا این قرار با این شرکت شش ماهه منعقد گردید (و تنها سه ماه از قرارداد مذکور باقی مانده است)

در حال حاضر چند درصد از زباله شهر لاهیجان توسط این شرکت به صورت تفکیک از مبدا جمع آوری میشود؟
_چند درصد از زباله ی رسیده به محل دفع پسماند، تفکیک در مقصد می شود؟
_چرا در محل دفع زباله، کیسه های گره زده وجود دارد؟ (به این معنی که بدون هیچ فرایندی زباله از منزل به محل دفع و دفن منتقل میشود.)
_ برنامه شهرداری برای استفاده از روشهای نوین مدیریت زباله چیست؟
_چرا شهرداری امکان تعامل و استفاده از نیروهای داوطلب و مردمی را برای بهبود وضعیت پسمان ندارد؟
و چگونه شهرداری در جمع رسانه از مشارکت خود با سازمانهای مردم نهاد سخن میگوید؟ که لازم است در این مورد برای تنویر افکار عمومی اصلاحیه ای در رسانه ها منتشر نماید، چراکه با ادامه روند فعلی هیچ همکاری بین سازمانهای مردم نهاد و شهرداری صورت نخواد گرفت.

–فرآیند تصفیه شیرابه (از جمع آوری شیرآبه، تا خروجی استاندارد) در تصفیه خانه ی تموشل چیست و چگونه انجام میشه؟ آیا شهرداری اطلاعی از فرایند های فیزیکی و شیمیایی تصفیه شیرابه دارد؟ و این فرایند آیا مورد تایید مراجع ذیصلاح قرار گرفته است؟
–آیا تا امروز هیچ تاییدیه ی محیط زیستی بابت سالم بودن آب خروجی تصفیه خانه گرفته شده؟ اگه گرفته شده مستندات رسانه ای گردد.
چرا شهرداری درخصوص وضعیت پسماند هیچ گزارش رسمی حداقل سالیانه ارایه نمی دهد؟
پروژه بهسازی تموشل در چه وضعیتی قرار دارد؟
چرا کیوسک های تفکیک پسماند عملا غیر فعالند؟
هزینه سالیانه مدیریت پسماند لاهیجان چقدر است؟
آیا رسانه ها می‌توانند گزارش خلاصه مالی مدیریت پسماند را به شهروندان اعلام نمایند؟
آیا شهرداری درخصوص مدیریت شهری و مدیریت پسماند شفافیت دارد؟

 

برچسب ها:
گیل فام ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*