اخبار عمومی
اعلام وصول 2
306493
تاریخ انتشار: 1401/06/12 23:58
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان مسجدسلیمان گفت: مصدوم ۲۹ ساله با انجام عمل جراحی ۱۷ ساعته بر روی مهره‌های گردن از خطر فلج شدگی حتمی نجات یافت.

 دکتر یاسر جلیلی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان با اعلام این خبر گفت: به دنبال تصادف و واژگونی خودرو سمند در جاده اندیکا مسجدسلیمان، آقایی ۲۹ ساله دچار مصدومیت و دررفتگی و شکستگی مهره‌های ششم و‌ هفتم‌ گردن شد و از آنجایی که نخاع بیمار تحت فشار قرار گرفته بود احتمال خطر فلج شدن او را به دنبال داشت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان ادامه داد: دکتر فرزاد زلقی متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات این بیمارستان به همراه تیم جراحی، مصدوم حادثه را طی عمل حساس و پیچیده ۱۷ ساعته، از فلج حتمی نجات دادند.

دکتر فرزاد زلقی متخصص جراحی مغز و اعصاب در این خصوص گفت: این عمل که از ناحیه مهره‌های گردن به پایین بیمار را شامل می‌شد عمل جراحی بسیار پیچیده و فوق العاده حساس و در کنار کانال نخاعی بیمار بود که در اصطلاح پزشکی بصورت ۵۴۰ درجه‌ای انجام شد.

وی در خصوص توضیحات تکمیلی انجام این عمل گفت:این عمل جراحی حساس و طولانی طی سه مرحله انجام گردید که در ابتدا از پشت گردن مهره‌های در رفته آزاد و جا اندازی شدندو در ادامه این عمل ۶ عدد از مهره‌های گردنی و پشتی طی فرآیندی چند ساعته توسط پلاتین‌های مخصوص پیچ و پلاک گذاری و ثابت شده و در ادامه از جلوی گردن بیمار، انجام عمل مهره‌های ششم و هفتم آغاز و بافت دیسک‌های آسیب دیده خارج و دیسک مصنوعی جایگزین گردید.

 زلقی افزود: سپس پلاک گذاری انجام شد و در مرحله آخر مجددا از پشت گردن مهره‌های شکسته با پیچ‌های قبلی ثابت سازی شدند  .

این پزشک متخصص حاذق بیان داشت: حساسیت این عمل از آنجا حائز اهمیت است که کوچکترین ضربه مهره‌های در رفتهبه نخاع میتوانست باعث قطع نخاع بیمار شده و در نهایت منجربه فلج شدن گردن به پایین این بیمار تا آخر عمر می‌شد که به لطف پروردگار و تلاش پرسنل تلاشگر اتاق عمل بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان با اقدام به موقع از این اتفاق جلوگیری بعمل آمد و هم اکنون بیمار در سلامت کامل و در حال سپری کردن دوران نقاهت پس از عمل می‌باشد.

دکتر زلقی اظهار داشت: از مهم‌ترین اقدامات اورژانسی در هنگام مواجهه با این قبیل مصدومین که احتمال شکستگی و یا در رفتگی مهره‌های گردنی در آنان وجود دارد ابتدا بی‌حرکت ماندن و ثابت نگه داشتن گردن مصدوم بوده و بایستی از حرکت دادن و یا بلند کردن فرد جدا خودداری کرد، چرا که ممکن است به دیگر نواحی بدن و حتی نخاع و ستون فقرات کمر هم صدمه وارد شود.

وی ادامه داد: در گام بعدی باید با فوریت‌های پزشکی ۱۱۵تماس گرفته شود و تا زمان رسیدن آمبولانس از بیمار مواظبت کردتا از جای خود تکان نخورد و با رعایت مراقبت‌های ویژه به بیمارستان منتقل شود .

سرپرست بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان در پایان با اشاره به اینکه مشابه این عمل تا کنون تنها در مراکز بزرگ دانشگاهیانجام‌ شده و در سایر مراکز به ندرت انجام می‌شود، گفت: از دکتر مجید چاروسایی بعنوان متخصص بیهوشی و همکاران پرتلاش مهدی بازیاری، خانم فاضلی، خانم مرداسی، خانم لعلی بعنوان تکنسین‌های اتاق عملو همچنین پرسنل سختکوش سعید احمدی، شیرین علاسوند و لیلی جابریان بعنوان تکنسین‌های بیهوشی که در انجام این عمل سخت و حساس با متخصص بیهوشی همکاری نمودند، تقدیر و تشکر می‌شود.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*