اخبار عمومی
اعلام وصول 2
306506
تاریخ انتشار: 1401/06/14 00:06
نماینده مجلس: تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس کلید خورد/ ۳۰ ناظر شرعی در دفاتر مرکزی بانک‌ها مستقر می‌شوند/ رئیس‌کل بیمه مرکزی:بلوکه‌شدن ۲۵درصد وام ارتباطی به بیمه ندارد/ عضو کمیسیون امنیت ملی: غرب توافق نکند گزینه‌های دیگری روی میز داریم/ نامه صریح الحن بسیج دانشگاه امام صادق (ع) خطاب به رییس جمهور

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد

نماینده مجلس: وضعیت خدمات اینترنت در کشور مانند صنعت خودرو شده
احمد علیرضا بیگی با اشاره به وضعیت سرعت و کیفیت اینترنت در سطح کشور، بیان کرد: ما اینترنت را از چند مجرا وارد کشور می‌کنیم. شرکت زیرساخت عهده دار این مسئولیت است. به عبارت دیگر مجاری انتقال اینترنت از مرز‌های مختلف را شرکت زیرساخت فراهم می‌کند. ما بخشی از این اینترنت را در داخل کشور مصرف کرده و برای بخشی دیگر حق ترانزیت گرفته و از کشور ما عبور کرده و به سایر کشور‌ها می‌رود. این عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شورا‌ها در مجلس تاکید کرد: متاسفانه وضعیت خدمات اینترنت در سطح کشور نیز مانند صنعت خودرو شده و به نوعی می‌توان گفت مردم پول تویوتا کمری را پرداخت کرده، اما سمند تحویل می‌گیرند.

اعترافات قاسم مکارم شیرازی هم از تلویزیون پخش شود
عباس عبدی در واکنش به دستگیری قاسم مکارم شیرازی، مشاور عالی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در توییتی نوشت: «گرچه نهایتا نهاد‌های مربوط مجبور می‌شوند در باره قاسم مکارم شیرازی توضیح دهند، پس بهتره پیش از شکل‌گیری افکار عمومی اطلاع‌رسانی دقیق کنند. این درست نیست که خانمی را به اتهام عادی و آشکار به تلویزیون آورد، ولی در باره این شخص سکوت کرد. پیشنهاد می‌شود کلیپ انتخاباتی او هم منتشر شود.»

ادعای آمریکا: دوربین‌های دو شناور ما در جریان توقیف توسط ایران، مفقود شده‌اند

یک مقام آمریکایی نیز که نامش افشا نشده است، در گفتگو با روزنامه وال استریت ژورنال در این زمینه مدعی شد: مشخص نیست آیا دوربین‌ها هنگام توقیف ضبط شده‌اند یا اینکه هنگام بیرون کشیدن شناور‌ها و رهاسازی مجدد آن‌ها به درون آب سقوط کرده باشند. این روزنامه آمریکایی نوشت که به گفته مقام‌های آمریکایی، دوربین‌ها، رادار‌ها و دیگر تجهیزات این شناور‌ها به صورت تجاری در دسترس هستند و جزو فناوری‌های طبقه بندی شده نیستند، اما دسترسی به دوربین‌ها و بازرسی شناور‌ها از نزدیک می‌تواند ایده بهتری از قابلیت‌های این شناور‌ها بدهد. ایالات متحده آمریکا روز جمعه به وقت محلی توقیف دو شناور تجسسی نیروی دریایی خود را تائید کرد.

واکنش دفتر آیت‌الله مکارم به خبر بازداشت قاسم مکارم شیرازی
دفتر آیت الله مکارم شیرازی در بیانیه‌ای در مورد بازداشت مشاور عالی وزارت راه نوشت: چند روزی است انتشار خبر برخورد با مشاور یکی از وزرا موجب پخش شایعات و بهانه‌ای برای دروغ و نفرت پراکنی دشمنان در میان مردم شریف و متدین گردیده است. متن بیانیه در ادامه آمده است:
بسمه تعالی
چند روزی است انتشار خبر برخورد با مشاور یکی از وزرا موجب پخش شایعات و بهانه‌ای برای دروغ و نفرت پراکنی دشمنان در میان مردم شریف و متدین گردیده است. به علت عدم ارتباط موضوع با دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، در ابتدا بنابر موضع گیری خاصی نبود؛ امّا با گذر زمان و ادامه شایعه سازی ها، بیان نکات زیر ضروری به نظر می‌رسد: اولاً؛ شخص نامبرده از فرزندان یا نوادگان مرجعیّت معظم نیست بلکه از منسوبین برادر مکرّم ایشان می‌باشد. ثانیاً؛ وی هیچ گونه ارتباط کاری با این بیت و دفتر نداشته و ندارد و هیچ گاه از جانب این مجموعه مورد حمایت یا سفارشی قرار نگرفته است. ثالثاً؛ انتساب افراد به بزرگان نه باعث تایید آنهاست و نه مایه محدودیت؛ بلکه هر کس بر حسب شرایط و توانمندی‌های خود و بر طبق قوانین می‌بایست به کار گرفته شود و پاسخگوی اعمال خود باشد. سزاوار است اگر کسی قصد بهره برداری از انتساب به بیت مرجعیت یا دفتر معظم له را داشت از وی پذیرفته نشود و مراتب جهت اقدام مقتضی به اطلاع این دفتر رسانده شود. رابعاً؛ انتظار می‌رود مسئولین نظارتی و قضایی به عنوان مرجع تشخیص و تصمیم گیری نسبت به این اتهامات و موارد مشابه دیگر که دشمنان به شایعه پراکنی علیه بزرگان دین و انقلاب می‌پردازند به روشنگری و تنویر افکار عمومی بپردازند تا در این شرایط سخت اعتماد و اعتقادات مردم شریف و متدین به بازی گرفته نشود. کلام آخر اینکه عزت به دست خداست و کینه ورزان و دشمنان دین و این ملت در طول تاریخ سعی در مخدوش کردن مقدّسات و چهره اولیاء و بزرگان و تضعیف اعتقادات مردم داشته اند؛ اما همیشه دست قدرت خدا برتر از سعی باطل آن‌ها بوده است و دشمنان و ایادی آنان، هرگز راه به جایی نبرده اند.

شریعتمداری: مذاکرات آب در هاون کوبیدن است
حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان این نکته گفت: چالش هسته‌ای ۲۰ ساله کشورمان با آمریکا و اروپا به وضوح نشان می‌دهد که حریف نگران تولید سلاح هسته‌ای از جانب ایران نیست، بلکه از آن به عنوان بهانه‌ای برای تحریم‌ها استفاده می‌کند و از آنجا که تحریم‌های اقتصادی تقریباً تنها اهرم باقیمانده در دست آمریکا برای مقابله با ایران اسلامی است، هرگز از آن دست نخواهد کشید. وی به فارس گفت: از این روی مذاکره برای لغو تحریم‌ها آب در هاون کوبیدن است و با جرات می‌توان گفت که این مذاکرات راه به جائی نمی‌برد و می‌بینید که تاکنون از «ناکجا آباد» بیرون نرفته است. مدیر مسئول روزنامه کیهان در ادامه گفت: به عنوان مثال یکی از موارد اختلاف تاکید ایران بر تضمین آمریکا مبنی بر پایبندی به تعهداتش است و آمریکا با صراحت اعلام می‌کند که تضمین نمی‌دهد! خُب! این چه توافقی است که طرف مقابل حاضر نیست درباره عمل به تعهداتش تضمین بدهد؟! وقتی آمریکا اعلام می‌کند که حاضر نیست برای عمل به تعهداتش تضمین بدهد، با صراحت اعلام کرده است که اهل توافق نیست! یعنی مذاکره می‌کنیم که توافق نکنیم؟

نماینده مجلس: تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس کلید خورد
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اعلام این خبر که تحقیق و تفحص از شهرداری تهران کلید خورده است از بررسی عملکرد شهرداری تهران در دو دوره اخیر با هدف پیگیری حقوق تضییع‌شده شهروندان تهرانی به عنوان محور درخواست این طرح یاد کرد. نیک‌بین با اعلام این خبر به خبرگزاری مجلس گفت: ضمن اعلام این خبر که تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس کلید خورده است در تشریح جزییات آن گفت: به دلیل استمرار مشکلات متعدد عمرانی، اجتماعی و فرهنگی در شهر تهران، فقدان برنامه‌ریزی‌های جامع جهت رفع معضلات پایتخت‌نشینان و تداوم ناکارآمدی در بخش‌هایی از مدیریت شهری مرکز سیاسی کشور به ویژه در چهار سال اخیر، درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را در مجلس به جریان انداخته‌ایم. نماینده مردم کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تعداد امضا‌های نمایندگان درخواست‌کننده این تحقیق و تفحص از ۳۰ عبور کرده و همچنان در حال افزایش است.

علی مطهری: نحوه مذاکره ما با آمریکا مایه مسخره خاص و عام شده است
یک نماینده مجلس دهم در توئیتی نوشت: ما می‌خواهیم آمریکا را تحقیر کنیم درحالی‌که ملت ما زیر فشار‌های معیشتی درحال تحقیر شدن است. نباید کاتولیک‌تر از پاپ باشیم. علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس دهم، در رشته توئیتی نوشت: نحوه مذاکره ما با آمریکا مایه مسخره خاص‌وعام شده‌است. به‌جای آنکه مستقیماً مذاکره کنیم و کار را در چند جلسه تمام کنیم، ما پاسخ خود را به اتحادیه اروپا می‌دهیم، اتحادیه به آمریکا می‌دهد، آمریکا پاسخ خود را به اتحادیه اروپا می‌دهد و اتحادیه به ایران می‌دهد و همین‌طور... همه به‌خاطر یک ژست انقلابی که ما می‌خواهیم آمریکا را تحقیر کنیم درحالی‌که ملت ما زیر فشار‌های معیشتی درحال تحقیر شدن است. نباید کاتولیک‌تر از پاپ باشیم. پیغمبر اکرم قبل‌از فتح مکه با ابوسفیان بزرگ‌ترین دشمن اسلام مذاکره کرد و جان و مال مردم را حفظ نمود.

اختلاف در مذاکرات بر سر دو یا سه کلمه نیست
سیاوش قهرمان‌پور، کارشناس بین الملل:اختلاف در مذاکرات بر سر دو یا سه کلمه نیست؛ اگر هم باشد، این چند کلمه، قله کوه روابط ایران و غرب است که نتیجه ۴ دهه بی‌اعتمادی است. نمی‌توان انتظار داشت که این اختلاف به همین راحتی حل شود. یکی از مهم‌ترین اختلاف‌ها بر سر تضمین‌هاست. از قدیم موضوع اقدامات اعتمادساز میان ایران و غرب محل اختلاف بوده است. این کلمات اختلاف بر سر مسایل ساده نیست بلکه اختلافاتی تاریخی و عمیق هستند و به همین راحتی نمی‌توان انتظار داشت که حل شوند.

استفاده از گوشت گربه برای سوسیس و کالباس واقعیت دارد؟
رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور: عرضه گوشت اسب و الاغ در کشور وجود دارد، اما میزان آن نگران کننده نیست. حامد زارعی، رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور:با کشتار‌های غیرمجاز که شیوه و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، مواجه هستیم به عنوان مثال کسانی که دام را در کنار خیابان و یا خارج از کشتارگاه بدون ناظر بهداشتی، ذبح می‌کنند، اما اینکه بگوییم عرضه گوشت تک سم‌ها در میزان بالا در کشور رواج دارد، چنین مساله‌ای صحت ندارد. استفاده از گوشت برخی حیوانات از جمله گربه‌ها در تولید سوسیس و کالباس را قویاً تکذیب می‌کنم و هیچ گربه‌ای برای تولید سوسیس و کالباس کشته نمی‌شود.  ما آماری در زمینه تخلف در میان دامپزشکان نداریم. قطعاً تخلفاتی بوده که با آن‌ها برخورد شده است. /همشهری

چند می‌گیری شهادت دروغ بدهی؟  
شهادت‌فروشی مقابل دادگاه، پدیده‌ای است که مقامات قضایی بر آن اذعان دارند و این اقدام در ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی جرم‌انگاری شده است. یک وکیل دادگستری: طرف مقابل در دادگاه ۲ شاهد برای اثبات ادعای خود آورد و با چشم‌های خودم دیدم که از جیبش چند سکه طلا در آورد و در مشت شاهدان گذاشت. اینکه آن‌ها شاهد حرفه‌ای بودند یا دوستان وی نمی‌دانم، اما شهادت دروغ دادند و هرچند رأی نهایی علیه آن‌ها صادر شد، اما به هر حال شهادت‌های دروغین روند دادرسی را تحت تاثیر قرار داد. شهادت‌فروشی در مقابل دادگاه چیز پنهانی نیست و همه از این موضوع مطلع هستند، اما مشکل اساسی قانون است که نیازمند بازنگری است. طبق اصلاحیه هشتم بهمن ماه ۱۳۹۹، ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی، هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد، به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس یا به ۲۵ تا یک ۱۰۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد و مجازات مذکور در این ماده علاوه بر مجازاتی است که در باب حدود و قصاص و دیات برای شهادت دروغ ذکر شده است. /همشهری آنلاین

پزشکیان: آمریکا از ظریف می‌ترسید
مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس:این‌ها هر کسی را که می‌خواهند از میدان به در کنند یک انگی به او می‌چسبانند تا او را حذف کنند بعد حرف خودشان را بزنند و کار خودشان را کنند. این روشی است که متأسفانه تا حالا توانسته‌اند جلو بیایند و همه کانون‌های مجلس، دولت و قوه قضاییه را به قول خودشان یکدست کردند، اما واقعیت‌های اجتماعی این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد. به هر حال اعتصابات و اعتراضات شکل خواهد گرفت. نهایتاً امکان ادامه به این شکل وجود ندارد. از ظریف می‌ترسند برای اینکه ظریف از نظام و حاکمیت دفاع می‌کرد. ظریف بلد بود چه بگوید. بلد بود آن‌ها را محکوم کند و در ضمن از مردم کشورش دفاع می‌کرد. اما این تیم جدید را ببینید قشنگ صدایشان می‌کنند و تازه دست‌شان هم می‌اندازند. مشکل کار این است که تا ظریف باشد این‌ها نمی‌توانند باشند. باید ظریف را خراب کنند که این‌ها باشند. در زمان دولت قبل این جوری نبود آن موقع می‌گفتند باید مجلس به میدان بیاید، باید چنین و چنان کنید، پدر دولت را در آورده بودند که حق ندارید فلان کار را کنید باید تضمین صددرصد بگیرید. حالا ببینم می‌توانند تضمین صددرصد بگیرند؟ /منیبان

نماینده مجلس: "مافیا"هایی بزرگ‌تر از فولاد مبارکه پشت انتقال آب از دریا‌های جنوب به فلات مرکزی هستند
چنارانی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:امروز هشدار می‌دهم همان طوری که مافیا‌های بزرگ از فولاد مبارکه اصفهان بیرون زد، مافیا‌های بزرگ آب در پشت پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی وجود دارد. دولت باید آگاه باشد که از همین امروز مافیا‌های آب در پشت این پروژه شکل گرفته و در ظرف ۱۰ سال آینده اگر توجه جدی به این موضوع نشود مافیا‌های بزرگ‌تر و به مراتب بدتر از فولاد مبارکه اصفهان از این پروژه نمایان خواهد شد. کسانی که در فساد فولاد مبارکه دست داشتند، نصف‌شان در پروژه خط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان هستند. /ایسنا

خرید جنگنده سوخو ۳۵ از روسیه در دستور کار ارتش ایران
فرمانده نیروی هوایی ارتش: خرید جنگنده‌های سوخو ۳۵ از روسیه در دستورکار نیروی هوایی ارتش قرار گرفته است

نامه صریح الحن بسیج دانشگاه امام صادق (ع) خطاب به رییس جمهور
تاج آمده لجن کاری خود را جمع کند. از شما تقاضا داریم ورود کنید. آن چه عیان است، ضربه شدید وارده به حیثیت نظام جمهوری اسلامی در نزد افکار عمومی می‌باشد و همین مسئله چنان اهمیتی دارد که نیازمند دستور شما و گزارش به مردم است. در مراحل مختلف انتخابات توسط مجریان انتخابات تخلفاتی روی داد که عملا قانونی بودن انتخاب آقای تاج به عنوان ریاست فدراسیون فوتبال را زیر سئوال برده است! تاج پس از افتضاح پرونده ویلموتس و اتلاف بیش از ١۵٠ میلیارد تومان از پول بیت المال به بهانه مشکلات قلبی و با هدف فرار از پاسخگویی فدراسیون را ترک کرد و حالا می‌خواهد لجن‌کاری‌های دوره گذشته خود را جبران نماید!

عضو کمیسیون امنیت ملی: غرب توافق نکند گزینه‌های دیگری روی میز داریم
محمود عباس‌زاده مشکینی:جمهوری اسلامی با این منطق مذاکره می‌کند البته غربی‌ها بیشتر از ایران به مذاکره نیاز دارند ما با تمام قوا به دنبال پایان دادن به مذاکرات با توجه به اهداف مورد نظر هستیم و، اما اگر طرف غربی نخواهد توافق کند گزینه‌های دیگری بر روی میز داریم و دست ایران در این زمینه خالی نیست. حل مسائل پادمانی تضمینی برای رفع تحریم‌ها یک مقدمه است و می‌تواند دیوار خراب شده اعتماد بین ایران و غرب را ترمیم کند و باید به گونه‌ای طراحی شود که ماشه دست ایران باشد. /ایرنا

رئیس جمهور: ماموریت اصلی بانک مرکزی تقویت ارزش پول ملی است
رئیسی بانک مرکزی را اتاق اندیشه‌ورزی و رصد سیاست‌های پولی و مالی کشور خواند و گفت: بانک مرکزی باید مسیر اصلاح و ارتقای نظام بانکی را با قوت به پیش ببرد و بر اجرای سیاست‌های مالی و پولی کشور نظارت کند. رئیس جمهور تقویت ارزش پول ملی، اصلاح ناترازی بانک ها، توقف رشد سالیانه نقدینگی، اصلاح سبد ذخایر ارزی متناسب با نیاز‌های سرمایه گذاری و تجاری کشور، توسعه دامنه وثایق و تسهیل فرایند وثیقه گذاری، فعال سازی حساب تجاری، تقویت سامانه‌های نظارتی و تامین سرمایه درگردش واحد‌های تولیدی را از جمله ماموریت‌های اصلی بانک مرکزی بیان کرد. آیت الله رئیسی «توقف رشد نقدینگی و مدیریت خلق پول» را مأموریت مهم بانک مرکزی اعلام کرد و افزود: رشد نقدینگی اگر با مدیریت به سمت تولید هدایت شود نگران‌کننده نیست، اما اگر به سمت سوداگری در بازار حرکت کند تبعات ویران‌کننده‌ای خواهد داشت.

۳۰ ناظر شرعی در دفاتر مرکزی بانک‌ها مستقر می‌شوند
دبیر و سخنگوی شورای فقهی بانک مرکزی گفت: از سوی برخی مطرح شد که قرار است در هر شعبه بانک یک ناظر شرعی مستقر شود که این کذب محض است و تنها حدود ۳۰ نفر ناظر شرعی در بانک‌ها حضور خواهند داشت و در هر بانک یک نفر به‌عنوان ناظر شرعی تعیین خواهد شد.

رئیس‌کل بیمه مرکزی: بلوکه‌شدن ۲۵درصد وام ارتباطی به بیمه ندارد
درحالی برخی بانک‌ها اقدام به بلوکه‌کردن ۲۵درصد تسهیلات تحت عنوان بیمه بازپرداخت تسهیلات می‌کنند که رئیس‌کل بیمه مرکزی اعلام کرد: این موضوع از طرف مجموعه صنعت بیمه نیست و این اقدام مبنای بیمه‌ای ندارد.  

ماجرای سهمیه‌بندی خرید تراکتور
رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی گفت: سهمیه‌بندی خرید تراکتور باعث ایجاد صف‌های طولانی و امضا‌های طلایی شده است. حمیدرضا نامی در گفتگو با صدا و سیما، درباره علت طولانی شدن صف‌های دریافت تراکتور گفت: سیستم توزیع تراکتور در کشور تغییری نکرده است که صف خرید تراکتور از بین برود. وی افزود: خرید تراکتور بر اساس معرفی مرکز توسعه مکانیزاسیون انجام می‌شود و از سویی دیگر تسهیلات بانک کشاورزی بنا به دلایل مختلف محدود و یا متوقف شده است که مجموع این دلایل موجب شده روال دریافت تراکتور سخت‌تر شود و همچنان کشاورزان با مشکل مواجه باشند. نامی با بیان اینکه امضای طلایی در چارچوب توزیع دولتی وجود دارد، گفت: با توجه به تولید انبوه تراکتورسازی که تقریبا سه برابر میزان درج شده در برنامه ۱۲ ساله مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، تراکتور تولید می‌کند، در دو_سه سال اخیر کمبود تولید نداریم و به نظر می‌رسد در صورت حذف سهمیه‌بندی، سیستم به تعادل برسد، ولی فضای فعلی بیانگر یک قحطی مصنوعی است.

سهم دولت در بلوک خودرویی‌ها باید واگذار شود
«حسین قربانزاده» رئیس سازمان خصوصی‌سازی در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: سهم دولت در بلوک خودوریی‌ها باید واگذار شود. مطابق آیین نامه قیمت‌گذاری، شرکت بورسی برای تعیین قیمت پایه نیازی به قیمت‌گذاری ندارد و فقط برای اضافه ارزش بلوکی باید درصد تعیین کرد. وی ادامه‌داد: اطلاعیه‌های عرضه خودرویی‌ها برای فروش زیرمجموعه اعم از سهام یا سایت‌ها که تا الان منتشر شده، توسط خود شرکت‌ها بدون هماهنگی با سازمان خصوصی سازی انجام شده است. سهم دولت کامل وثیقه است که باید وزارت صمت برای آزادسازی سهام تلاش کند. رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه توییت خود نوشت: پس از حدود یک ماه در ۶ جلسه کارشناسی، کارگروه مشترک وزارت اقتصاد و صمت، استراتژی مدل واگذاری سهام خود خودروساز را با اشتراک حداکثری تهیه و خدمت دو وزیر تقدیم کرد تا پس از تایید در ستاد اقتصادی دولت طرح شود.

 


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*