اخبار عمومی
اعلام وصول 2
306519
تاریخ انتشار: 1401/06/15 00:25
جعفری معاون وزیر صمت و حجت الاسلام موحد در بازدید از معادن شهرستان بهمئی بر برطرف نمودن مشکلات پیش روی معادن در بهمئی، ایجاد اشتغال و توسعه منطقه تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل ازخبرگزاری صداوسیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد؛ معاون وزیر صمت در بازدید از 4 طرح در حوزه صنعت ، معدن و تجارت در بهمئی بویژه طرح معدن کربنات و سولفات استرانسیوم  این شهرستان ، خواستار توجه جدی و برنامه ریزی دقیق و کارشناسی شده برای جلوگیری از پایمال شدن این سرمایه ملی شد و گفت: در تلاش هستیم که معادن مختلف در شهرستان بهمئی را با همکاری نهادهای زیربط برطرف کنیم.

جعفری با بیان اینکه ، استخراج معادن در توسعه ، پیشرفت و بهبود اقتصاد منطقه ، رونق شهرستان و فراهم نمودن زیر ساختها نقش به سزایی دارد افزود: جمهوری اسلامی ایران در تولید فرآورده‌های معدنی دارای تنوع های محصولی زیادی است ، در حالی که ۶۷ نوع ماده معدنی در کشفیات معدنی در کشور شناخته شده است.

وی حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در معادن را برای استخراج سیلستین ، فرصتی مهم برای راه اندازی دیگر کارخانجات مرتبط و بکارگیری و ایجاد اشتغال برای جوانان و افراد جویای کار این منطقه ذکر کرد و گفت: با تامین امکانات ، تجهیزات و فناوری های  لازم ، زمینه توسعه و پیشرفت در صنایع معدنی در استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم هست.

نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه ، بهمئی چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد و بویژه شهرستان بهمئی ظرفیت‌ها ، پتانسیل ها و توانمندی های بسیار خوبی در زمینه معادن دارد گفت : سالها چشم انتظاریِ مردم این شهرستان در کنار این معادن و سرمایه های بزرگ و وعده های گوناگون برای راه اندازی ، کسب درآمد ، اشتعالزایی و جلوگیری از خام فروشی محقق نشد که باید نسبت به تامین حقوق عمومی مردم در این زمینه اقدام شود.

حجت الاسلام سید محمد موحد با بیان اینکه ، خام‌فروشی یکی از مشکلات اساسی و بلای جان ثروت‌های ملی از جمله معادن استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بهمئی است گفت : در شهرستان بهمئی  6 معدن سلستین در روستا‌های گنبد بردی ، دوپری نظری ، قبر قیصر ،  گودبن،  پیرمورد و دره بید کشف و برخی از این معادن در حال بهره برداری است.

وی با اشاره به اینکه ، معادن سلستین بهمئی با ظرفیت بالقوه استخراج سالانه هزار تن و با درجه کیفی خوب ، به لحاظ ارزش صادراتی و ارز آوری  اهمیت مهمی در بهبود و شکوفایی اقتصاد شهرستان بهمئی ، استان و کشور دارد گفت: به تازگی برخی از سرمایه گذاران بخش معدن ازکشور چین برای دستیابی به معادن بهمئی از جمله معدن سلستین تولید کربنات استرانسیوم در منطقه دوپر نظری بهمئی اعلام آمادگی کردند و مبلغ ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در این طرح انجام می شود و در سه فاز اجرایی خواهد شد که بر طبق نظر کارشناسان مربوطه اشتغال زایی این پروژه قریب به ۲ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم است.

نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه ، بهمئی چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ، شهرستان بهمئی دارای ظرفیت هایی است که در نقاط مختلف جهان برای دسترسی به آن تلاش می کنند  ولی سهم ناچیز معادن در توسعه و اشتغال شهرستان همواره باعث نارضایتی مردم شهرستان بوده است گفت: یکی از مطالبات همیشگی مردم، جلوگیری از خام‌فروشی معادن سلستین است ، که  ساخت و راه اندازی کارخانه کربنات استرانسیوم، علاوه بر پایان دادن به خام‌فروشیِ معادن سلستین، نقش مهمی در زمینه کاهش بیکاری و حل مشکل اشتغال در شهرستان خواهد داشت.

گفتنی است ترکیبات سلستین و کربنات استرانسیوم و تولید محصولاتی همچون اکسید استرانسیوم، کربنات استرانسیوم و هیدروکسید و نیترات آن در صنایع الکترونیکی، داروسازی و پتروشیمی موارد استفاده زیادی دارد و می‌توان با تولید این محصولات ارزش افزوده حاصل از تولید و صادرات این محصول را به صورت تصاعدی افزایش داد چراکه کیفیت و عیار سلستین موجود در معادن کشور در سطح خوبی قرار دارد.

از سوی دیگر شکل ظاهر به همراه رنگ آبی و شفافیت این کانی معدنی زمینه جذب بسیاری از کلکسیونر‌ها و تولیدکنندگان جواهرات را فراهم آورده است به گونه‌ای که از این ماده معدنی در ساخت لوازم و اشیای با ارزش استفاده می‌شود در این خصوص لازم به یاداوری است که از سلستین به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین کانی‌های سلطنتی نیز یاد می‌شود.

کهگیلویه و بویراحمد استانی با حدود یک درصد جمعیت و مساحت کشور در جنوب غربی ایران در دامنه رشته کوه زاگرس قرار گرفته است، این استان دارای ۹ شهرستان است و یکی از این شهرستان‌ها بهمئی است که در فاصله 3۵۰ کیلومتری مرکز استان در همجواری استان خوزستان واقع شده است.
 
همچنین در شهریور ماه 1400 با حضور سرمایه گذارانی از کشور چین ، مسئولان اُستانی و شهرستانی طرح و پروژه کارخانه تولید کربنات استرانسیوم و سولفات استرانسیوم و دهها محصول جانبی در منطقه دوپرنظری شهرستان بهمئی کلنگ زنی شد.
مسلم مختاری خبرنگار و نماینده صداوسیما



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*