اخبار عمومی
اعلام وصول 2
306543
تاریخ انتشار: 1401/06/16 19:38
.

سید عیسی حسنی کریک در پاسخ نوشت:

یکی از حقوق بسیار مهمی که برای دیگران در املاک افراد به وجود می آید را حق ارتفاق می گویند. حق ارتفاق بر سه نوع است. حق ارتفاق قهری و قراردادی و طبیعی.
🚩 معنای حق ارتفاق قهری این است که به صورت قهری و الزامی و اجباری این حق در ملک دیگری ایجاد می شود.مثلا زمان تقسیم املاک موروثی را از مصادیق آن نام برد.
🚩 حق ارتفاق قراردادی که گاهی دو یا چند نفر برای مدت معینی یا مادام العمر یا همیشگی طی یک قرارداد برای یک ملک در ملک دیگری حق ارتفاق قرار می دهند.
🚩 حق ارتفاق طبیعی عبارت است از حقی که یک ملک به صورت طبیعی در ملک دیگر دارد مانند عبور آب باران ملک بالایی از طریق ملک پایین دست.
🚩 توجه داشته باشیم که حقُّ العبور و حقُّ المَمَرّ و حقّ المجرا از انواع حقوق ارتفاقی هستند.
🚩 قانونگذار ما به صورت قهری بر اساس آیین نامه تعیین حریم و بستر در کنار طرفین یک آب جاری یا رودخانه یا نهر طبیعی یا چشمه و آبگیر بر اساس مقدار آب و جریان سالانه  حریم  هایی معین کرده است که این حریم ها قابل تصرف توسط افراد نیست و به عموم تعلق دارد.
🚩 در موارد زیادی مشاهده شده که افراد پس از سالیان سال استفاده مردم از حقوق ارتفاقی یک رودخانه یا آب جاری یا کوچه یا معبر اقدام به انسداد آن می کنند یا حد دیوار ملک یا باغ خود را تا بستر اب می آورند. این مسئله جرم تلقی شده و بر اساس قانون مجازات اسلامی قابل تعقیب کیفری تحت عنوان مزاحمت یا ممانعت از حق ارتفاق تلقی می گردد☘️



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*