اخبار عمومی
اعلام وصول 2
306545
تاریخ انتشار: 1401/06/16 19:42
.

سید عیسی حسنی کریک در پاسخ نوشت:

قبلا توضیح دادیم که حکم یا دادنامه احتمال دارد حضوری باشد یا غیابی باشد و نحوه ابلاغ را به صورت مفصل توضیح دادیم( که چه مواردی غیابی هستند و چه مواردی حضوری هستند) لذا به سوابق مراجعه فرمایید. البته برای اعضایی که جدید الورود هستند و دسترسی به مطالب قبل ندارند دوباره ارسال می کنم، ان شاء الله اعضای سابق تحمل خواهند کرد. 😊
🚩  در خصوص سوال فوق باید گفت آرای غیابی دادنامه هایی هستند  که در آنها نوشته شده رای صادره ظرف ۲۰ روز قابل واخواهی در همین شعبه و ظرف ۲۰ روز قابل تجدید نظر در دادگاه تجدید نظر استان می باشد. در این موارد دو حق برای شخص شخصی که علیه رای صادر شده وجود دارد اول اینکه از دادنامه صادره واخواهی کند *واخواهی یعنی اعتراض شخص غایب به دادنامه صادره که دقیقاً همان تشریفات رسیدگی دادگاه بدوی را دارد و ایشان می تواند با ارائه دلیل مبنی بر علت غیابی بودن رای به رای صادره اعتراض کند که در این صورت دادگاه یا تشخیص می دهد که جلسه رسیدگی تشکیل دهد یا بدون نیاز به جلسه رسیدگی رای لازم را صادر می نماید که این رای یا نقض دادنامه غیابی است یا تایید آن
🚩 دوم حق تجدید نظر خواهی که در جای خود محفوظ است واگر رای قابل تجدید نظر باشد در رای دومی صادره دادگاه به آن اشاره می کند و طرف بعد از آن می تواند تقاضای تجدید نظر خواهی کند.
🚩 نکته مهم این که گاهی در دادنامه نوشته است حضوری اما در واقع رای غیابی است یا در آرا نوشته غیابی ولی در اصل حضوری است. این موضوع یا ناشی از اشتباه تایپی است که می‌تواند دادگاه آن را با صدور رای اصلاحی اصلاح نماید یا اینکه واقعاً وضعیت خلاف آن چیزی است که نوشته شده و در اصل رای غیابی است.  کسانی که ادعا دارند رای حضوری نوشته شده غیابی است باید دلایل خود را مبنی بر غیابی بودن ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ به دادگاه ارائه نمایند و تقاضای واخواهی کنند که دادگاه باید ابتدا به این حوزه رسیدگی کند اگر به این نتیجه رسید که رای غیابی بوده رسیدگی واخواهی می نماید و الا آن را تجدید نظر خواهی تلقی به مرحله بعد از دادگاه تجدید نظر ارسال می نماید.
🚩 گاهی دادگاه تجدید نظر با ملاحظه رای متوجه می‌شود که این رای در مهلت واخواهی مورد اعتراض واقع شده است و لذا با توجه به حقوق اکتسابی و تضمین شده طرفین پرونده طی دستوری پرونده را جهت رسیدگی به رای غیابی به دادگاه بدوی باز می گرداند در این صورت دادگاه بدوی باید به موضوع رسیدگی و اظهار نظر کند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*