اخبار عمومی
اعلام وصول 2
306610
تاریخ انتشار: 1401/06/24 01:09
اگر چه موضوع ساخت‌وساز و تأمین مسکن، همواره دولت‌ها را به میدان آورده تا در خصوص تأمین آن اقدام کنند اما این مهم نه‌تنها مختص یک وزارتخانه خاص نیست بلکه به‌طور تخصصی تمام دولت و حاکمیت را درگیر می‌کند، اما نکته جالب‌ توجه این‏که موضوع تأمین مسکن، امری اجتماعی محسوب می‌شود و باید اتفاق بیفتد، اما قبل از شروع باید پیوست‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و... انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از  ترشیز خوان؛ بی‌توجهی به نظر کارشناسان در بخش‌های مختلف موجب شده تا شاهد پروژه‌هایی در حوزه مسکن، مانند مسکن مهر دولت اسبق باشیم که علی‏رغم صرف هزاران میلیارد تومان اعتبار هنوز تعدادی از این پروژه دستِ ‏کم در کاشمر به اتمام نرسند و البته سود چنین طرحی به جیب عده‌ای خاص، نه نیازمندان واقعی مسکن بود. اکنون نیز متأسفانه شاهد چنین اتفاقی هستیم؛ در کاشمر فعالان زیست‌محیطی و حتی برخی کارشناسان در فرمانداری، مخالفان اصلی جانمایی آن بوده و هستند ولی مسئولان استانی اصرار بر شروع این پروژه بر روی یکی از آبخوان‌های مهم این شهر که تأمین‌کننده بخش قابل‌توجهی از آب شرب مردم است، دارند.

لزوم توقف ساخت‌وساز بر روی کانون‌های تغذیه آبخوان کاشمر

اگرچه توسعه پایدار به معنای تلفیق اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی برای حداکثرسازی رفاه انسان فعلی بدون آسیب به توانایی نسل‌های آتی برای برآوردن نیازهای‏شان است و توسعه شهری و صنعتی بدون در نظر گرفتن مبانی محیط زیستی پایدار و ماندگار نخواهد بود اما در پروژه نهضت ملی مسکن توجهی به مسائل زیست‌محیطی نمی‌شود.

در همین خصوص یک کارشناس حوزه آب‌ و خاک، در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد شدید از جانمایی نهضت ملی مسکن کاشمر، از مسئولان خواست از ساخت‌وساز بر روی کانون‌های تغذیه آبخوان این شهر دست بردارند.

هادی معماریان افزود: دشت و آبخوان کاشمر، مهم‌ترین منبع تأمین آب در منطقه و کلید توسعه پایدار آن است که سالانه حدود ۱۳۴ میلیون مترمکعب برداشت آب از آن توسط ۵۰۷ حلقه چاه انجام می‌شود و میزان کسری مخزن آن حدود ۳۶ میلیون مترمکعب است.

 

وی اظهار کرد: با توجه به این‏که درشت‌دانه‌ترین بخش آبخوان کاشمر در بخش شمالی و شمال شرقی واقع شده و نقش اسفنج گونه‌ای در جذب رواناب و هدایت آن به سمت سفره آب زیرزمینی دارد، می‌طلبد، از اجرای پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن و هرگونه اقدام دیگری نظیر آن در این منطقه دست برداشت و یا آن را به حداقل رساند.

 

این محقق آب و توسعه پایدار گفت: اگر دولت می‌خواهد پروژه‌های بزرگ ساختمانی و تأسیساتی در شهرستان اجرا کند باید به سمت جنوب منطقه برود که با توجه به برداشت‌های بی‌رویه از آبخوان و فرونشست زمین تبدیل به آبخوان نیمه‌جان و یا مرده شده است

برچسب ها:
ترشیز خوان ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*