اخبار عمومی
اعلام وصول 2
306629
تاریخ انتشار: 1401/06/26 23:51
علم‌الهدی: مردم عراق به مشهدی‌ها فرهنگ میزبانی را آموختند/ ترفند بانک مرکزی برای شفاف کردن خرید و فروش دلار//نمونه‌برداری از بافت‌ها و اعضای داخلی بدن «مهسا امینی»

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد

نماینده اصولگرای مجلس: هر کسی سکته کرد را بهانه قرار بدهیم و بکوبیم سر پلیس؟
سیدرضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: هر کسی سکته کرد را بهانه قرار بدهیم و بکوبیم سر پلیس که جرات نکند ماموریت خودش را انجام بدهد؟ زندگی اجتماعی، قانون و قاعده دارد. هر کسی وارد اجتماع شد، باید طبق قانون و قاعده عمل کند. /هم‌میهن

نماینده مجلس: ماجرای مهسا امینی را نشنیدم، چون من درگیر مشکلات مردم هستم
حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: من نشنیدم، من درگیر مشکلات مردم هستم و نشنیدم چیزی. ما در شهرستان هستیم و دسترسی نداریم. به هر حال در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و این خانم‌های بزرگوار بدانند که در جامعه اسلامی حجاب جزو ارکان زندگی شان است و نباید به هر نحوی که دلشان خواست عمل کنند. /هم‌میهن

نماینده ولی فقیه در قم: مسلمان حزب الهی کسی است که تابع رهبری باشد و هر چه رهبری خواست انجام دهد

حجت الاسلام سید محمد سعیدی گفته مسلمان حزب الهی کسی است که تابع رهبری باشد و هرجا که فراخوان دادند، حاضر شود و آنچه اسلام و رهبر خواستند،انجام دهد. ارزیابی‌ها از دولت سیزدهم نشان می‌دهد که خنثی سازی تحریم راهبرد قرار گرفته است و سفر رئیس جمهور و وزرا به ازبکستان و حضور در اجلاس شانگ‌های به همین منظور است.

علم‌الهدی: مردم عراق به مشهدی‌ها فرهنگ میزبانی را آموختند
سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد، با اشاره به پذیرایی مردم عراق از زائران ایرانی در راهپیمایی اربعین، گفت: امروز به برکت پیاده‌روی اربعین، دیگر کسی نمی‌تواند بین ملت‌های ایران و عراق جدایی بیندازد. مردم عراق به مشهدی‌ها فرهنگ میزبانی را آموختند. امسال پیش‌بینی می‌شود، حدود ۱۰ میلیون زائر وارد مشهد شود و ممکن است این تعداد حتی به ۲۰ میلیون نفر هم برسد. تمامی مراکز اسکان در مشهد، تنها ظرفیت پذیرش ۶۰۰ هزار نفر را دارند. سایر زائران مهمان شما مجاوران هستند. در این دهه آخر صفر اگر خانواده‌ای از زائران، شب سرپناه نداشته باشد، امام رضا، ما مردم مشهد را نمی‌بخشد.

درگیری در سقز در پی تدفین مهسا امینی
صبح امروز پیکر مهسا امینی با حضور خانواده و شماری از مردم سقز در آرامستان آیچی این شهر خاکسپاری شد پس از انجام مراسم بخشی از مردم از محل خاکسپاری متفرق شدند، اما شماری از آن‌ها در محل باقی ماندند و اقدام به سردادن شعار‌هایی برای رسیدگی و بررسی دقیق ابعاد ماجرا شدند. همچنین در بین جمعیت افرادی بودند که شعار‌های اعتراضی سر دادند. این افراد سپس به سمت فرمانداری سقز حرکت و در مقابل ساختمان فرمانداری تجمع و شروع به شعار دادن کردند. افراد حاضر در این تجمع پس از حضور نیرو‌های انتظامی و شلیک گاز اشک‌آور متفرق شدند.

واکنش رئیس کمیسیون قضایی مجلس به انتشار فیلم مهسا امینی
رئیس کمیسیون قضایی مجلس با اشاره انتشار فیلم لحظه ایست قلبی مرحومه مهسا امینی و روشن شدن دروغ‌پردازی معاندین و ضدانقلاب گفت: مردم باید مراقبت کنند که تحت تاثیر این دروغ‌پردازی‌های رسانه‌ای قرار نگیرند. حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفتگو با فارس، با اشاره به فضاسازی ضدانقلاب و برخی از جریان‌های داخلی پیرامون فوت «مهسا امینی» اظهار داشت: بعد از اینکه خبر این حادثه منتشر شد، همه مسئولین از رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه گرفته تا رئیس مجلس و دادستانی کل و ... دستور پیگیری موضوع را دادند؛ این مسئله حکایت از این دارد که همه پیگیر بودند تا خارج از قانون برای کسی اتفاقی رخ ندهد. وی افزود: با این حال قبل از اینکه موضوع بخواهد مورد برسی دقیق قرار بگیرد، ضدانقلاب، رسانه‌های معاند و برخی از جریان‌های داخلی که پیروان آنان هستند، اقدام به تاخت و تاز رسانه‌ای کردند و برخی از مردم جامعه که از واقعیت این موضوع اطلاعی نداشتند تحت تاثیر قرار گرفتند. رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، با بیان اینکه در این ماجرا قضاوت‌های نابجا و همچنین فضاسازی‌های نادرست را شاهد بودیم، تصریح کرد: با انتشار فیلم وقوع حادثه برای مرحومه، بخش زیاد و عمده‌ای از این موضوع روشن شد که البته هنوز جای بررسی دقیق دارد. غضنفر آبادی خاطرنشان کرد: کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم برای اینکه از جنبه نظارتی خودش عقب‌ نماند با هماهنگی ریاست محترم مجلس این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

جوکار: حادثه ناگوار مرگ مهسا امینی را میدانی بررسی خواهیم کرد
رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور گفت: حادثه ناگوار مرگ مهسا امینی را میدانی بررسی خواهیم کرد. محمد صالح جوکار در گفتگو با ایلنا، درباره دستور رئیس مجلس به کمیسیون شورا‌ها برای بررسی مرگ مهسا امینی گفت: ان‌شاءالله پیرو دستوری که رئیس مجلس به کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور داده‌اند، تیمی تشکیل خواهد شد و میدانی بررسی لازم را انجام خواهیم داد. رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور تاکید کرد: هم در رابطه با بحث مجوز‌هایی که بوده است و هم اتفاقی که افتاده، از کلیه کسانی که در این موضوع دخیل بودند، پرس‌وجو خواهد شد و بررسی می‌کنیم و گزارش این حادثه را به صحن علنی مجلس خواهیم آورد. وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که این نخستین بار نیست که گشت ارشاد دست به اقدامات اینچنینی می‌زند و در گذشته نیز شاهد رفتار‌هایی بودیم که باعث جریحه‌دار شدن احساس عمومی و افکار عمومی شده است؛ آیا بهتر نیست در این رابطه اقدامات دیگری همچون اقدامات فرهنگی صورت گیرد، گفت: در این رابطه اقدامات و فعالیت‌های ایجابی اهمیت دارد و دستگاه‌ها و نهاد‌هایی که با موضوع حجاب و عفاف مرتبط هستند مسئولیت دارند و باید اقدامات خودشان را انجام دهند. جوکار خاطرنشان کرد: البته پلیس نقش خودش را به عنوان ضابط قضایی ایفا خواهد کرد، اما در رابطه با این حادثه تاسف باری که اتفاق افتاده باید همه جوانب را بررسی کنیم.

نمونه‌برداری از بافت‌ها و اعضای داخلی بدن «مهسا امینی»
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران: نمونه‌های لازم از بافت‌ها و اعضای داخلی بدن متوفی برداشته شد و نسبت به ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های تخصصی اقدام شد. به محض حصول نتایج آزمایش‌های ارسالی با در نظر گرفتن نتایج معاینه و کالبدگشایی، متعاقبا نسبت به تعیین علت فوت اقدام و به مقام قضایی ارسال خواهد شد.

اطلاع از چرایی و چگونگی فوت مهسا امینی حق مردم است
محسن پیرهادی، نماینده‌تهران در یادداشتی در صفحه‌ی اینستاگرامش نوشت: خود را به‌عنوان نماینده مردم در خانه ملت، مکلف و موظف به پیگیری فوت مهسا امینی می‌دانم و باور دارم اطلاع از چرایی و چگونگی بروز این خسران، حق مردم است. خسرانی که بار‌ها و بار‌ها زمینه بروز آن مستقیم و غیرمستقیم از سوی دلسوزان نظام و خادمان مردم به مسئولان امر هشدار داده شده بود. او تاکید کرد: پیگیری این ضایعه نباید محدود و معطوف به آخرین حلقه زنجیره یعنی نیروی انتظامی باشد بلکه باید ریشه‌ها و ارکان این مسئله موشکافی و بررسی شود. او نوشته است که بار‌ها زمینه بروز این خسران مستقیم و غیرمستقیم از سوی دلسوزان نظام و خادمان مردم به مسئولان امر هشدار داده شده بود. پیرهادی پیشتر در نامه‌ای به سردار اشتری خواستار نظارت بیشتر بر رفتار و عملکرد ضابطان گشت ارشاد شده بود.


آمار حیرت‌برانگیز از میزان واکنش‌های مجازی به موضوع مهسا امینی
تاکنون بیش از ۱۹۰ هزار توئیت در این رابطه منتشر شده است. این توئیت‌ها به شکل خیره‌کننده‌ای لایک شده‌اند و در مجموع بیش از ۷.۵ میلیون! بار لایک و ۸۳۰ هزار بار بازنشر شده‌اند. توئیت‌هایی که در این زمینه بیشترین لایک را داشته‌اند توسط علی کریمی، حسین ماهینی و هیچ‌کس، خواننده رپ، منتشر شده است. هر سه توئیت بیش از ۵۰ هزار بار لایک شده که به نسبت فضای توئیتر عدد قابل توجهی است. بر اساس این داده‌ها می‌توان گفت که در یک سال اخیر، هیچ موضوعی به اندازه مرگ مهسا امینی واکنش‌های مجازی را به‌ دنبال نداشت.

واکنش امام جمعه پاوه درخطبه‌های نماز جمعه به کشته و زخمی شدن چند کولبر در مرز نوسود
حاج ماموستا ملا قادر قادری، امام جمعه پاوه: بنده بار‌ها گفته‌ام کولبری شغل نیست. کولبری مقدس نیست. شریعت اسلام به بنده و شما که خود را مسلمان می‌دانیم، می‌فرماید: اگر راه حج ناامن بود به حج نروید. حال شما برای چه کسی کولبری می‌کنید؟ به خدا قسم اگر کوله مال خودتان بود، بنده کمتر ناراحت می‌شدم، ولی این کوله‌ای که شما حمل می‌کنید، مال سرمایه‌داران کرمانشاه و تهران و مریوان و سنندج و پاوه است. شبی حداقل، ۲۰ تن وسیله به نوسود می‌آید. اگر بین مرز تا نوسود یکی را ببینند او را می‌زنند، اما از نوسود به این‌طرف این‌همه بار قاچاق می‌آید و کسی کاری ندارد. این درد دل را به چه کسی بگوییم؟ /پاوه پرس

وزارت اقتصاد: بخش‌هایی که تاکنون مالیاتی پرداخت نمی‌کردند باید نگران باشند
وزارت اقتصاد اعلام کرد: سیاست مالیاتی دولت سیزدهم برخلاف دولت‌های گذشته، کاهش فشار مالیاتی از بخش رسمی اقتصاد کشور و انتقال آن به بخش‌های غیررسمی، نامنظم و مالیات گریز است که اغلب پنهان هستند. در حالی که همواره در سال‌های اخیر کارشناسان بر نبود عدالت مالیاتی در کشور تأکید داشتند، دولت سیزدهم سعی کرده است با تغییر رویکرد در این بخش، مالیات گریزان را شناسایی و مالیات حقه دولت را از آن‌ها دریافت کند تا همانند گذشته به بخش اقتصاد رسمی کشور فشار وارد نشود. بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار، تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی شامل افرادی می‌شود که تاکنون با ترفند‌های گوناگون از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی می‌کردند و علی رغم برخی جوسازی‌ها، مصوبه جدید هیچ آسیبی به بخش رسمی اقتصاد کشور که تاکنون به صورت رسمی در حال فعالیت و پرداخت مالیات قانونی خود بودند، نخواهد رساند؛ اما بخش‌های غیررسمی اقتصاد که تاکنون مالیاتی پرداخت نمی‌کردند باید نگران باشند و عملا هیچ فشار مالیاتی جدیدی به مؤدیان رسمی کشور وارد نمی‌شود. حتی در این مصوبه جای اعتراض برای افراد نیز قرار داده شده و اگر کسی مدعی است که حساب وی شخصی است می‌تواند آن را با سند اثبات کند تا رسیدگی شود. این در حالی است که در پنج سال اخیر یک میلیون شرکت فعال در اقتصاد شناسایی شده اند که از این شرکت‌ها فقط ۳۳۰ هزار شرکت اظهارنامه داده‌اند.

کدام کالای ایرانی در چین بیشترین طرفدار را دارد؟
بر اساس براورد‌های صورت گرفته، تا پایان مرداد ماه، ایران حدود ۱۲.۳ میلیون تن کالا به ارزش ۶.۷ میلیارد دلار به چین صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر مقدار افتی نیم درصدی و از نظر ارزش رشدی بیش از ۲۲ درصدی را ثبت کرده است. در طول این مدت متانول، پلی اتیلن، پروپان مایع، کاتد مس و ورق فولادی ضخیم اصلی‌ترین کالا‌های ایرانی بوده که مورد استقبال چینی‌ها قرار گرفته است.

تصمیم مهم بانک مرکزی روسیه پس از پیش‌بینی کاهش نرخ تورم
بانک مرکزی روسیه در پی نشست سیاست‌های مالی روز جمعه اعلام کرد که نرخ بهره را از ۸ به ۷.۵ درصد کاهش می‌دهد، زیرا پیش‌بینی کرده که نرخ تورم سالانه کاهش می‌یابد. بانک مرکزی روسیه اعلام کرده نرخ رشد قیمت مصرف‌کننده کاهشی بوده و به افت تورم سالانه در نیمه دوم سال کمک می‌کند. همچنین شاخص‌های اقتصادی، حاکی از پویایی فعالیت‌های اقتصادی بوده و این شاخص‌ها بهتر از آنچه بانک روسیه پیش از این در ماه جولای پیش‌بینی کرده بود، است و  شرایط فعلی در کاهش نرخ تورم کمک می‌کند. بانک مرکزی در عین حال تأکید کرده که شرایط بیرونی که اکنون روسیه با آن درگیر است، به عنوان چالش بزرگ در وضعیت اقتصادی کشور محسوب می‌شود، اما با وجود این، بخش خصوصی روسیه خود را با این شرایط سازگار کرده‌اند.

زمان تراکنش‌های آزمایشی روبل دیجیتال روسیه اعلام شد
به گفته بانک مرکزی روسیه، ارز دیجیتال روسیه می‌تواند در تراکنش‌های آزمایشی در سال آینده مورد استفاده قرار گیرد. الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه (CBR) روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: بانک روسیه (CBR) قصد دارد آزمایش روبل دیجیتال را در معاملات با مشتریان واقعی از ماه آوریل ۲۰۲۳ آغاز کند. اکنون در حال آزمایش روبل دیجیتال با پانزده بانک هستیم، این واقعاً حالت آزمایشی برای نحوه باز کردن کیف پول در پلتفرم روبل دیجیتال، نحوه انتقال بین مشتریان، نحوه پرداخت برای کالا‌ها و خدمات، از طریق کد‌های QR است. او توضیح داد که تراکنش‌های آزمایشی با مشتریان واقعی در حجم محدود می‌تواند به تدریج در یکم آوریل ۲۰۲۳ راه‌اندازی شود. نابیولینا خاطرنشان کرد، به رغم برخی مسائل فنی، بسیار مهم است که به این شکل جدید روبل دیجیتال اعتماد وجود داشته باشد، همه مسائل امنیت سایبری حل شده تا یکپارچه و راحت برای مردم باشد.

ترفند بانک مرکزی برای شفاف کردن خرید و فروش دلار
سخنگوی بانک مرکزی اعلام کرد: به‌ زودی قیمت خرید و فروش ارز به مردم با نرخ توافقی به تفکیک هر یک از صرافی‌ها برای اطلاع عموم منتشر خواهد شد.

منبع:تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*