اخبار عمومی
اعلام وصول 2
30664
تاریخ انتشار: 1395/03/06 12:47
منتخب مردم ایذه و باغملک در نخستین همایش ملی عشایر و اقتصاد مقاومتی عنوان داشت؛
چگونه استانی بدون هیچگونه منابع نفت، گاز، آب و کشاورزی به استان بدون گدا تبدیل می‌شود؟اما خوزستان در همچنین وضعیتی به سر می‌برد؟

به گزارش عصرجهان، به همت موسسه برنا وارثان ایل با حضور معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاون وزیر جهاد کشاورزی و جمعی کثیری از فرهیختگان عشایری و  اقوام  کشور نخستین همایش ملی عشایر و اقتصاد مقاومتی در دانشگاه تهران برگزار شد.

سید ستار ماندگار در نخستین همایش ملی عشایر و اقتصاد مقاومتی سخنان خود را با سپاس از مهمانان و عشایرزادگانی آغاز کرد که از نقاط مختلف کشور خود را به دانشگاه تهران رساندند تا در این همایش علمی کاربردی حضور پیدا کنند.


رئیس همایش ضمن تقدیر و تشکر از حمایت مسئولینی که این موسسه را حمایت کردند خصوصا دکتر علی وطنی"معاونت توسعه فناوری ریاست جمهوری"، ایده و شکل گیری این موسسه را پیشنهاد وی دانست و بیان کرد: موسسه برنا وارثان ایل یک موسسه کاملا فرهنگی و علمی است که با رسالت اتحاد اقوام ایرانی و با مشارکت نخبگان دانشگاهی موفق به اخذ مجوز از وزارت کشور گردیده است.
مدیر عامل موسسه برنا وارثان ایل آلوده کردن جامعه عشایری به فضای سیاسی را غلط پنداشت و اظهار کرد: زنده نگه داشتن،  پویایی و تحرک اقتصاد عشایر مستلزم تصمیم گیری سیاست‌های بلند مدت و تدبیر به موقع مسئولان است.
وی بهره گیری از تجربیات، پتانسیل ها و توانمندی های عشایر در تحقق شعار سال(اقدام وعمل) را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مردمی کردن اقتصاد را باید از عشایرین آموخت.
رئیس همایش ملی عشایر و اقتصاد مقاومتی هدف از برگزاری این همایش را احیای جامعه با حمایت از ایده های نو و ثبت شرکت های دانش بنیان مرتبط با زندگی و محصولات عشایری عنوان کرد.

چکیده سخنان مدعوین:
دکتر علی قنبری معاون وزیر جهاد کشاورزی سه ویژگی مهم زندگی عشایری را کوچ نشینی، دامداری و متعلق بودن به یک قوم و قبیله خاص عنوان و بیان کرد: از نگاه مردم شناسی، جامعه به سه شاخه عشایری با محوریت کوچ نشینی و دامداری، روستایی با محوریت کشاورزی و در نهایت یک جامعه شهرنشینی با محوریت خدمات اداری و صنعتی تقسیم می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی پیشینه بسیار خوب عشایر در حفظ امنیت کشور را یادآور شد و تصریح کرد: عشایر همانگونه که از سلاح خود در زندگی ایلیاتی برای حفظ امنیت ایل و دام ها استفاده می‌کنند، در دوران دفاع مقدس نیز همین اسلحه را برای دفاع از کشور به کار بردند و به عنوان الگویی از جنگ های نامنظم، اغلب در کنار شهید چمران در جنگ های چریکی شرکت داشتند.

مهندس هدایت الله خادمی؛منتخب مردم ایذه و باغملک در مجلس دهم
خوزستان قربانی بی عدالتی‌ها شده است
در ادامه هدایت الله خادمی منتخب ایذه و باغملک در مجلس دهم برگزاری چنین همایشی را ساختن آینده ای بهتر عنوان و افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی از داشته هایمان به صورت بهینه استفاده کنیم.
وی به تشریح منایع و ظرفیت های کشور ایران با سایر کشورها پرداخت و بیان کرد: کشور چین با بیش از یک میلیارد جمعیت بیکاری در آن معنایی ندارد و اما کشور ما با همه ظرفیت‌های خوب، به دلیل نداشتن اقتصاد عادلانه وضعیت نامناسب دارد.
منتخب مردم ایذه و باغملک در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ادامه با مطرح کردن استان خوزستان به عنوان یک منطقه نفت‌خیز گفت: وضعیت عشایرنشینان این استان بسیار اسف بار است.
خادمی با انتقاد از پروژه‌هایی که بدون مبنای علمی اجرا شدند، پیامدهای زیان بار برخی از این پروژه‌ها را یادآور شد و در راستای همین بی عدالتی‌ها عنوان کرد: چگونه استانی بدون هیچگونه منابع نفت، گاز، آب و کشاورزی به استان بدون گدا تبدیل می‌شود؟ اما استان خوزستان با این همه ظرفیت طبیعی، در همچنین وضعیتی به سر می‌برد و چگونه می‌توان با این بی عدالتی‌ها از اقتصاد مقاومتی سخن گفت و یا حتی آن را تعریف کرد.
وی با انتقاد از سیاست زدگی کارگاه‌های تولیدی اظهار کرد: در فضای موجود حتی برای تولید یک پیچ و مهره باید مدیر فردی سیاسی با جهت گیری خاص و پشتوانه‌ای از افراد سیاسی باشد تا بتواند کار تولید را انجام دهد و نتیجه این کار را منطقه آسماری دیدند که با منابع عظیم گازی هنوز افرادی در کوه زندگی می کنند یا در منطقه ای از ایذه که در طویله کلاس‌های درس را برپا می‌کنند
خادمی عنوان کرد: تا وقتی به سمت شایسته سالاری نرویم و منابع را هدر ندهیم هیچ پیشرفتی حاصل نمی‌شود.
منتخب ایذه و باغملک در مجلس دهم خودکفایی عشایر را از روی اجبار و تنها راه زندگی آنها به دلیل نداشتن امکانات برای نگهداری تولیدات عنوان و تصریح کرد: عشایر تنها به قدر نیاز و مصرف خود از منابع استفاده می‌کنند و این در صورتی است که مسئولین آنها را رها کرده و هیچ کمکی به آن ها ارائه نمی‌دهند.
خادمی اضافه کرد: امید می رودکه همه با هم و با اقتصادی عادلانه آینده بهتری را رقم بزنیم و مسئولین فراموش نکنند که همه‌ شهروند این سرزمین هستند و باید به یک میزان به آن ها خدمات ارائه شود.

 حجت‌الاسلام سید محمد موحد
حجت‌الاسلام سید محمد موحد  نماینده پنج دوره در مجلس شورای اسلامی به برخی ویژگی ها، شاهکارها و برتری ها جامعه عشایری پرداخت.
موحد نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری" اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" را یادآور شد و اظهار کرد: سالیان سال است که رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند اما آیا با این رانت‌های و سودهای بانکی و حقوق های 200میلیونی زمینه اجرا برای اقتصاد مقاومتی فراهم می شود؟.
وی اضافه کرد: تا این چنین بی عدالتی و رانت ها در جامعه وجود دارد هرگز این شعار مقام معظم رهبری صورت عملی پیدا نخواهد کرد.
موحد با اشاره به اینکه مسئولان مخالف با نظام هرگز به فکر عملی کردن اقتصاد مقاومتی در جامعه نیستند عنوان کرد: مدیری که به دنبال اقتصاد مقاومتی است باید مدیری توانمند و جهادی در همه عرصه ها از همه منافع برخودار باشد
وی محصولات عشایری را نمونه بارز اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: متاسفانه برخی از صنایع دستی عشایری ما به فراموشی سپرده شده که این زنگ خطری برای جامعه عشایری است.

معاون توسعه فناوری معاونت علمي و فناوري ریاست جمهوری

دکتر علی وطنی خواستار فراهم شدم انرژی‌های نو و تجدیدپذیر همچون باد و انرژی خورشیدی برای عشایرین شد.
وی با بیان تاریخچه ای از نقش عشایر در صنعت نفت و گاز از زمان حفر اولین حلقه چاه نفت در مسجد سلیمان در سال 1287 تا به امروز، این نقش را غیر قابل کتمان عنوان و بیان کرد: با وجود همه سختی هایی که اجداد ما در استخراج این ذخائر متحمل شدند اما کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت تا حد 15 درصد را به فال نیک می گیریم.


معاون توسعه فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: ما در عین حال که چهارمین مصرف کننده و اولین دارنده ذخائر گاز دنیا هستیم اما مقام اول فناوری نفت و گاز دنیا نیستیم و ساده ترین شیوه استفاده یعنی سوزاندن آنها را به کار می گیریم و خام فروشی می کنیم.
عضو هیئت مدیره موسسه برنا وارثان ایل با بیان اینکه که سهم فرزندان عشایر در کاربرد فناوری نانو برای تولید رنگ برای نخ کاربردی در صنایع دستی چیست و آیا سهم صنایع دستی عشایر در سبد سوغات شهرهای زیارتی کشور مشخص شده است یا نه؟ خواستار توجه به این قشر مولد در جامعه شد و تصریح کرد: این وظیفه ی ماست که به سمت عشایر برویم و برای این قشر زحمتکش که هیچگاه باری بر دوش دولت نبوده اند، ارزش افزوده ایجاد کنیم و حتی راه و رسم اقتصاد مقاومتی را از آنها بیاموزیم.
وی انرژی را یکی از عوامل توسعه دانست و با بیان اینکه عشایرین کمترین مصرف انرژی و آلودگی زیست محیطی را دارند گفت: باید بستری فراهم شود تا عشایرین به کمک انرژی های نو و تجدیدپذیر همچون باد، انرژی خورشیدی و زمین گرمایی در هر نقطه ای از کشورمان به نعمت انرژی دسترسی داشته باشند.

کورش کیانی قلعه سردی با شعر خوانی  و یاد مقام سردار اسعد بختیاری گرامی داشت


آنان که بر مجسمه ات سنگ میزنند
بر دامن دریده ی خود ننگ میزنند
سردارسربلندم از این ابلهان مرنج
تاریخ را شکسته دلان رنگ میزنند
تا روز حشر مردم دلتنگ زاگرس
با نغمه ی غرور تو آهنگ میزنند
آه ای بلوط کهنه چه داری که تیشه ها
اینگونه ریشه های ترا چنگ میزنند؟
ای جوهر تو داده به مشروطه اعتبار
شمشیرهای کهنه مگر زنگ میزنند
تا کی حرامیان حقیر نرینه کش
تهمت به این قبیله ی دلتنگ میزنند
والا یی ات برای فروپاشی ات بس است
بیهوده برمجسمه ات سنگ میزنند.
کورش کیانی قلعه سردی 

==============

گزارش از: سیده مریم پیروزان

==============


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*