اخبار عمومی
اعلام وصول 2
306675
تاریخ انتشار: 1401/06/31 21:47
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان از کشف و ضبط چند اثر تاریخی ۲۱۰۰ ساله در استان متعلق به دوران سلوکی ـ اشکانی از سوداگران اشیای فرهنگی خبر داد.

غلام‌رضا سلمانپور معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان گفت: به‌دنبال کشف و ضبط چند قطعه اثر تاریخی از سوداگران آثار فرهنگی در شهرستان دزفول و تشکیل پرونده قضایی، این اشیای توقیفی پس از بررسی توسط کارشناسان کمیته کارشناسی اشیای فرهنگی ـ تاریخی مستقر در معاونت میراث‌فرهنگی استان، واجد ارزش تاریخی و دارای اصالت تشخیص داده شدند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان افزود: این آثار شامل یک قطعه سکه زرین روم باستان منسوب به ژولیوس سزار، یک قطعه سکه مفرغین درهم الیمایی و قطعات یک ظرف مرمرین است که همه این اشیا دارای اصالت تاریخی و متعلق به دوران سلوکی ـ اشکانی هستند.

سلمانپور گفت: اشیای کشف شده پس از اعلام نظر کارشناسی به امین اموال تاریخی خوزستان تحویل و به‌زودی در فهرست آثار فرهنگی ـ تاریخی ثبت می‌شوند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان با بیان اینکه این آثار به زودی و پس از آسیب‌شناسی و مرمت در یکی از موزه‌های سطح استان به نمایش گذاشته می‌شوند، افزود: براساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش بدون مجوز به قصد به‌دست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی ممنوع است و متهمان به شش ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شوند و اشیای مکشوف به نفع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت ضبط می‌شوند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*