اخبار عمومی
اعلام وصول 2
30675
تاریخ انتشار: 1395/03/08 10:34
سیده فاطمه حسینی دستور اولین جلسه علنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 8 خردادماه 1395 را قرائت کرد

به گزارش عصرجهان،‌ این مراسم با حضور مسئولین کشوری و لشکری و خانواده‌های تعدادی از شهدای مدافع حرم برگزار می‌شود.
در مراسم افتتاحیه مجلس شورای اسلامی سرلشگر فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی،‌ مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس جمهور، محمد رضا عارف، منتخب مردم تهران، رحمانی فضلی، وزیر کشور،‌ طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد،‌ ظریف، وزیر امور خارجه، زنگنه، وزیر نفت، مقیمی، معاون وزیر کشور، منتظری، دادستان کل کشور، قالیباف، شهردار تهران، رحیمی، رییس دیوان محاسبات، امیر موسوی جانشین فرماندهی کل ارتش،‌ اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، سرلشگر صفوی، مشاور عالی رهبری در امور نیروهای مسلح، ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، شهیدی، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران،‌ پورمحمدی، وزیر دادگستری، حجت الاسلام والمسلمین علوی، وزیر اطلاعات، سردار طلایی نیک، معاون پارلمانی وزیر رفاه،‌ سلطانی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، فانی، وزیر آموزش و پرورش، حجتی، وزیر جهاد و کشاورزی، سردار دهقان، وزیر دفاع،‌ صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران، هاشمی استاندار تهران، آیت الله جنتی، رییس خبرگان رهبری حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی لاریجانی منتخب مردم قم، سیدحسن خمینی، همچنین غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس نهم، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی تولیت آستان مقدس امام خمینی (ره) و ناطق نوری، رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری و همچنین سفرای کشورهای خارجی حضور دارند.
بیش از 300 خبرنگار داخلی و خارجی مراسم افتتاحیه مجلس دهم را پوشش می‌دهند. همچنین آیین افتتاحیه مجلس دهم به صورت زنده از شبکه خبر پخش می‌شود.
حجت الاسلام روحانی در مراسم افتتاحیه مجلس:هیچ گروه و جناحی انتخابات مجلس را تحریم نکرد
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نظام جمهوری اسلامی را مدیون شهیدانی دانست که در مجالس گذشته چون شهید مدرس(ره) در راه اسلام جان خود را فدا کردند و گفت: سلام بر روح بلند امام راحل(ره) که راه مردمسالاری را به ما یاد دادند که میزان رأی ملت است و بر این نکته تأکید کردند که مجلس شورای اسلامی در جایگاه رفیعی تحت عنوان رأس امور قرار دارد و همچنین با سلام و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری که راه آن امام عزیز و راحل(ره) را به خوبی ادامه داده و از انقلاب و کشور و نظام به احسن وجه حراست کردند.
با انقلاب مشروطه قوه سومی تحت عنوان قوه مقننه به وجود آمد
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه مردم ایران از بیش از 100 سال پیش همواره مجلسی قوی و کارآمد، مجلسی که قدرت قانونگذاری در چارچوب منافع ملی و در چارچوب موازین اسلامی داشته باشد و بتواند خودسری ها را مهار کند، دنبال می کردند، گفت: به یک معنا قوه مجریه و قوه قضاییه از قبل به صورتی وجود داشت اما با انقلاب مشروطه قوه سومی تحت عنوان قوه مقننه به وجود آمد که این قوه مقننه مظهر حاکمیت مردم، مظهر نظارت عمومی و پایگاهی برای اتصال بخش های مختلف کشور، تنوع سلایق و آرا در یک مرکزیت به نام مجلس شورای اسلامی بودند.
وی افزود: من این روز مبارک و فرخنده، روز افتتاح دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در ماه مبارک شعبان، ماه پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) و در تقارن با اعیاد شعبانیه است به همه منتخبان این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، همه حضار گرامی و همه ملت ایران تبریک و تهنیت عرض می کنم.
قوا در عین رسالت‌های جداگانه وظایف مشترکی دارند و در مشکلات و موفقیت‌های کشور سهیم هستند
حجت الاسلام روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه مجلس و دولت رسالت ها و وظایف مشخص و جدا از هم دارند، بیان داشت: اما در عین حال وظایف مشترک فراوان و مسئولیت های فراوانی نیز در کنار یکدیگر دارند گرچه معمولا اگر جامعه با مشکلی مواجه شود مردم مشکل جامعه را از آن دستگاه اجرایی و دولت می دانند و یا گاهی موفقیت های بزرگ را از آن دولت می خوانند، اما واقعیت این است که آنجا که موفقیت است، مجلس و قوه قضاییه از ارکان سهم خود را دارند و آنجا که مشکلی وجود دارد آنجا نیز مجلس شورای اسلامی به ویژه سهم خواهد داشت.
رحمانی فضلی در مراسم افتتاحیه مجلس دهم در صحن علنی مطرح کرد:
توضیحات وزیرکشور درباره وضعیت پرونده منتخب سوم اصفهان انتخابات دور دهم پارلمان
عبدالرضا رحمانی فضلی ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه گفت: سپاس درود بی‌‌کران خداوند باری تعالی را که خدمتگزاری به ملت شریف و ولایت مدار ایران اسلامی را نصیب ما کرد و با هدایت و کرامت خود توفیق ادای امانت سنگین برگزاری انتخابات را با شروع دوره دهم مجلس شورای اسلامی بر ما ارزانی داشته است.
وزیر کشور ضمن بزرگداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) افزود: مایلم تشکر عمیق خود را از مقام معظم رهبری که با رهنمودها و ارشادات مدبرانه خود راهگشای مسیر ما شدند و نیز از ریاست جمهوری که با توصیه‌های ارزشمندشان در فراهم ساختن بستر مناسب برای برگزاری انتخابات از هیچ کوششی دریغ نکردند ابراز کنم.
وی ادامه داد: همانگونه که مستحضرید انتخابات در ایران برگرفته از قانون اساسی است و اصل ششم این قانون اداره امور کشور را تنها از طریق اتکای به آرای مردم ممکن می داند و اصل هفتم نیز مجلس شورای اسلامی را از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور دانسته است، صلاحیت قانونگذاری، اختیارات نظارتی، قابلیت پاسخ خواهی، دلالت بر نقش کلیدی جایگاه محوری و آینده ساز مجلس شورای اسلامی دارد.
رحمانی فضلی افزود: تاکیدات مهمی که در قانون اساسی بر ضرورت تشکیل مجلس، چگونگی انتخاب نمایندگان و وظایف و اختیارات مجلس شده است، حاوی الزاماتی است که مطابق با آن برگزار کنندگان و تمهید کنندگان انتخابات باید تمام پیش بینی‌ها و مقدمات لازم را برای تشکیل مجلس شایسته و منتخب شایسته مردم تدارک نمایند.
وی گفت: وزارت کشور به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در طراحی مسیر حرکت برای تمهید مقدمات و روند انتخابات، محکمات شرعی، قانونی و اخلاقی را مبنای کار خود قرار داده و با اذعان به مسئولیت ملی مجموعه عوامل دست اندرکار در دولت، حاکمیت و عرصه‌های سیاسی و اجتماعی حرکت خود را بر مبنای اصول راهبردی مشخص دنبال کرد.
 مراسم سوگند آغاز شد
متن سوگند نامه توسط رئیس جلسه قرائت شد و نمایندگان به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف، سوگندنامه را امضا می‌کنند.
نمایندگان اقلیت‏ های دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد.
نمایندگانی که در جلسه نخست نیز شرکت ندارند باید در اولین جلسه رسمی که حضور پیدا می‏ کنند، سوگند را بجا آورند و زیر سوگندنامه را امضا کنند.
متن سوگند نمایندگان به شرح زیر است؛
»بسم‏ الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏ من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم، و در انجام وظایف وکالت، ‌امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.«
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی:
اقتصاد مقاوم و فرهنگ اسلامی، دو اولویت فوری مجلس دهم/ سنگری در برابر افزون‌خواهی گستاخانه استکبار بسازید
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم افتتاحیه مجلس دهم که از صبح امروز (شنبه) در حال برگزاری در مجموعه بهارستان است، پیام ‌حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به مجلس دهم را قرائت کرد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با سپاس از حضور حماسی مردم در انتخابات مجلس قانون‌گذاری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به دنبال کردن الزامات تحقق اقتصاد مقاوم و گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی، و همچنین پرهیز از سرگرم شدن به زایده‌های جناحی و غالب‌ساختن انگیزه‌های شخصی بر مصالح عمومی توصیه و خطاب به آنان تأکید کردند: وظیفه‌ی انقلابی و قانونی شما آن است که مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و فسون و افزون‌خواهی گستاخانه‌ی استکبار و نقطه‌ی اتکای درخشانِ مردم مؤمن و انقلابی بسازید.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که صبح امروز (شنبه) از سوی حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرائت شد، به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
آغاز دهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی در ماه مبارک شعبان را که ماه معنویت و خشوع و ماه اعیاد بزرگ مذهبی است، به ملت عظیم‌الشأن ایران اسلامی و به شما برگزیدگان و پذیرندگان مسئولیتهای بزرگ تبریک می‌گویم و از آحاد مردم عزیز که با حماسه‌ی انتخابات، چرخه‌ی بی‌وقفه‌ی قانون‌گذاری را تداوم بخشیده و حلقه دیگری بر این زنجیره حیاتی افزوده‌اند، سپاسگزاری می‌کنم.
این همه، برآمده از توفیق الهی و نشانه‌ی لطف و رحمت ذات اقدس اوست که دست قدرت بی‌همتا را مددکار ملت و کشور و نظام اسلامی ساخته است. دل و زبان از سپاس‌گویی این نعمت ناتوانند.
ملت ایران با حضور حداکثری در انتخابات پُر اهمیت مجلس قانون‌گذاری، بیعت دیرین خود با نظام جمهوری اسلامی را بار دیگر تکرار کردند و با این زبانِ رسا به بدخواهان پاسخ گفتند. وفاداری ارزشمند ملت، مسئولان نظام را در بخشهای گوناگون به احساس مسئولیت و شکر نعمت فرا می‌خواند. ذمّه‌ی ما مسئولان، اکنون سنگین‌بارتر از گذشته است.
سوگند نمایندگان –که در نخستین روزِ کاریِ خود ادا خواهند کرد و سوگندی شرعی و الزام‌آور است- سرفصلهای اساسیِ وظایف نمایندگی در مجلس را بیان کرده است؛ شما برادران و خواهران محترم می‌توانید با حکمت و خردمندی و اخلاص و پارسایی، این وظایف را در خلال عمل قانونی خود –که عمدتاً قانون‌گذاری و نظارت است- تحقق بخشیده، نزد خدا و خلق سرافراز گردید.
در این‌صورت است که مجلس شورای اسلامی را در جایگاه ویژه خویش یعنی «در رأس امور کشور» نگاه خواهید داشت.
شرایط طوفانی منطقه و جهان و ماجراجویی‌های بین‌المللی سلطه‌گران و اتباعشان، ایران اسلامی را با اوضاع پیچیده‌تری از گذشته روبرو ساخته است. اقتدار کشور برای مواجهه با این شرایط، به هوشمندی و عزم راسخ و در دست داشتن ابتکار عمل از سوی همه مسئولان نیاز دارد. وظیفه‌ی انقلابی و قانونی شما نمایندگان محترم آن است که مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و فسون و افزون‌خواهی گستاخانه‌ی استکبار و نقطه‌ی اتکای درخشانِ مردم مؤمن و انقلابی بسازید.
تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاوم با همه الزامات قطعی آن و نیز تلاش مجدّانه برای گسترش و ژرف‌سازی فرهنگ اسلامی، دو اولویت فوری کنونی است. اولویتهای مهمّ دیگری در بخشهای گوناگون مربوط به اقتدار ملی و استحکام امنیت و مصونیت کشور، وجود دارد که تضمین‌کننده‌ی استقرار عدالت اجتماعی و استقلال و پیشرفت کشور است. شناخت این اولویتها از جمله‌ی وظایف نمایندگان و در دسترس ذهن هوشمند آنان است.
نمایندگان محترم را به توکل و حُسن ظن به وعده‌های خداوند قادر و استقامت در صراط مستقیم الهی توصیه می‌کنم و از سرگرم شدن به زایده‌های جناحی و غالب‌ساختن انگیزه‌های شخصی بر مصالح عمومی بر حذر می‌دارم.
لازم می‌دانم از نمایندگان محترم مجلس نهم و رئیس پر تلاش و خدوم آن و همه‌ی هیئت رئیسه، و نیز از همه دست‌اندرکاران انتخابات مجلس دهم، در همه بخشهای آن صمیمانه تشکر و قدردانی کنم.
یاد امام راحل عظیم‌الشأن و شهدا و ایثارگران این راه را گرامی می‌دارم، و با سلام و تعظیم به حضرت ولی‌الله الاعظم ارواحنا فداه توفیقات همه‌ی شما را از خدای متعال مسألت می‌کنم.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
سیّد علی خامنه‌ای
۷ خرداد ماه ۱۳۹۵
دستور کار اولین جلسه علنی مجلس دهم
عبدالرضا هاشم زایی در اولین جلسه علنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از هیات ارکستر سازمان صداوسیما برای نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران گفت: اولین جلسه علنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را با حضور تعداد 265 نفر از نمایندگان رسمی اعلام می‌کنم.
وی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از حضور میهمانان اولین جلسه علنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دستور قرائت دستورجلسه افتتاحیه را از سوی سیده فاطمه حسینی خواستار شد.
سیده فاطمه حسینی دستور اولین جلسه علنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 8 خردادماه 1395 را به شرح زیر قرائت کرد:
- تقدیم گزارش معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی
- قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی
- گزارش وزیر کشور از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط وزیر کشور
- انجام مراسم تحلیف نمایندگان
- سخنرانی رئیس جمهور
- انتخاب شعب
- حضور نمایندگان در مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره)
امیدوار رضایی اعضای هیأت رئیسه سنی مجلس شورای اسلامی معرفی کرد
امیدوار رضایی، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه دهمین دوره فعالیت قوه مقننه با خیر مقدم به مهمانان و نمایندگان گفت: امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی فرمودند ما می خواهیم حکومت جمهوری اسلامی حکومتی باشد مثل حکومت اسلام که غیر از قانون چیزی حکومت نکند.
امیدوار رضایی ادامه داد: در اجرای آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بنده اعضای هیأت رئیسه سنی مجلس شورای اسلامی را بر اساس اسناد معرفی می کنم.
معاون قوانین مجلس شورای اسلامی اسامی را بدین شرح قرائت کرد:عبدالرضا هاشم‌زایی متولد 5 مهر 1323 از حوزه انتخابیه تهران به عنوان رئیس سنی مجلس، سیدمصطفی ذوالقدر متولد یک فروردین 1325 از حوزه انتخابیه میناب به عنوان نایب رئیس اول مجلس، سیده فاطمه حسینی متولد 12 فروردین 1364 از حوزه انتخابیه تهران به عنوان دبیر اول هیأت رئیسه، سمیه محمودی متولد یک فروردین 1363 از حوزه انتخابیه شهرضا و دهاقان به عنوان دبیر دوم هیأت رئیسه معرفی می شوند.
امیدوار رضایی افزود: بیش از دو سوم نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی در این مراسم حاضر هستند و طبق ماده 2 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی جلسه رسمی است.
وی در پایان از اعضای هیأت رئیسه سنی دعوت کرد در جایگاه هیأت رئیسه برای شروع نشست علنی قرار گیرند.
با نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران توسط گروه موسیقی در جایگاه هیأت‌رئیسه رسما کار مجلس دهم آغاز شد. همچنین راهروهای مجلس با فرش قرمز به استقبال مهمانان مجلس و منتخبان مردم رفته است.
در سرتاسر مجلس نیز، عکس‌هایی از نمایندگان ادوار و دوره‌های پیشین مجلس به چشم می‌خورد.
طبق اصل 65 قانون اساسی،‌ نخستین جلسه مجلس با حضور حداقل دوسوم نمایندگان رسمیت پیدا می‌کند.
پس از قرائت پیام رهبری،‌ مراسم سوگند انجام می‌شود و در پایان پس از قرائت شعب تشکیل شده برای بررسی اعتبارنامه نمایندگان توسط یکی از دبیران هیأت‌رئیسه سنی، نمایندگان به منظور بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در مرقد حضرت امام(ره) حاضر می‌شوند.

منبع/تابناک

برچسب ها:
مجلس ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*