اخبار عمومی
اعلام وصول 2
306872
تاریخ انتشار: 1401/07/24 14:29
جزیره کیش مرکز خدمات پس از فروش فرش دستباف ایرانی می شود.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از افق تهران؛ آزاد کیش و مرکز ملی فرش ایران با هدف توسعه خدمات مرمت،­آموزش، برگزاری نمایشگاه و ایجاد مرکز رشد و توسعه خانه های خلاق تخصصی فرش دستباف تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

در آیین انعقاد این تفاهم نامه که مهدی کشاورز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و فرح ناز رافع رییس مرکز ملی فرش حضور داشتند؛ کشاورز انعقاد این تفاهم نامه را به عنوان گام نخست برای رونق گردشگری صنعتی در کیش دانست و افزود: در حال حاضرخدمات پس از فروش فرش های دستباف به واسطه نبود عوارض مربوطه، در ترکیه انجام می شود از اینرو بنا داریم با همکاری مرکز ملی فرش ایران، ارایه خدمات پس از فروش به فرش های صادر شده به خارج از کشور را بدون اخذ تعرفه گمرکی در کیش انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به ظرفیت دانشگاهی جزیره کیش اشاره کرد و با نام بردن از دانشگاه های بزرگ فعال در کیش همچون تهران، شریف، علم و صنعت و امیر کبیر تاکید کرد: امکان آموزش دروس و مهارت ها ی مربوط به فرش دستباف در این دانشگاهها فراهم است و انتظار می رود این تفاهم نامه نقطه اتصالی در حوزه بهره گیری از توان دانشگاه ها و مدارس برای تربیت نیروی انسانی توانمند در حوزه فرش دستباف باشد.

کشاورز با بیان این که فرش هویت چند هزار ساله ایرانی است که ریشه در فرهنگ و ادب و سنت ما دارد؛ خاطر نشان کرد: سازمان منطقه آزاد کیش از بخش خصوصی و مرکز ملی فرش جهت ارایه خدمات پس از فروش و راه اندازی دوره های آموزشی حمایت های لازم را انجام خواهد داد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به مغفول ماندن ظرفیت‌های بالقوه در کیش و برنامه این سازمان جهت رونق بخشی به ۱۳ نوع گردشگری در این جزیره گفت: ایجاد درآمد پایدار از طریق ارایه خدمات پس از فروش و ایجاد نمایشگاه دائمی و جذب گردشگر متقاضی و علاقه مند در این حوزه از اهداف انعقاد این تفاهم نامه است.

وی تاکید کرد: تلاش و کوشش به همراه کار و پژوهش علمی و بکارگیری بخش خصوصی به عنوان موتور محرک چرخه صنعت، راه حل بهره مندی از تمامی ظرفیت های خدادادی در این منطقه و جلوگیری از حسرت بالفعل ننمودن آنها است.

فرحناز رافع رییس مرکز ملی فرش ایران نیز در آیین امضای این تفاهم نامه اظهار داشت: مرکز خدمات پس از فروش در جزیره کیش با همکاری بخش خصوصی فرش های ایرانی که در اختیار مصرف کنندگان خارجی است؛ برای ارایه خدمات پس از فروش و بدون اخذ تعرفه های گمرکی جذب و پس از انجام خدمات و صدور شناسنامه دوباره به مصرف کنندگان ارسال خواهد کرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران با محقق شدن این تفاهم نامه و ایجاد مرکز خدمات پس از فروش فرش دستباف و جذب رفوگران و کارشناسان فرش، شاهد جلوگیری از مهاجرت آنان به ترکیه و آذربایجان و ارزآوری به کشور خواهیم بود.

وی افزود: علاوه بر شست و شو، مرمت و رفوگری فرش های ایرانی نفیس ، شناسنامه، گواهی اصالت و شناسه کالا برای تمامی فرش ها در کیش صادر خواهد شد و مرحله اول با همکاری بخش خصوصی کشورهای قطر، عمان و امارات متحده عربی در اولویت بازار کار این مرکز است.

“رافع” ورود موقت، فرش های مرجوعی و همچنین تعهد ارزی را از مهمترین مشکلات حال حاضر صنعت فرش دستباف عنوان کرد و اظهار داشت: تعهد بازگشت ارز، مشکلات زیادی برای تجار فرش ایجاد کرده است و با هماهنگی که صورت گرفته قصد داریم مدت زمات بازگشت ارز را از یک سال به ۳۶ ماه افزایش دهیم که با تحقق آن، جهش خیلی بزرگ برای صادرات حوزه فرش دستباف رخ خواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه زنجیره ارزش فرش دستباف در سراسر کشور دو میلیون نفر بافنده داریم و ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی فرش فعال هستند و پنج هزار و ۵۰۰ نفر دانش آموخته در ۱۱۵ هنرستان تخصصی فرش و دانشگاههایی که رشته فرش در آن تدریس می شود؛ حضور دارند.

گفتنی است بر اساس این تفاهم نامه، طرفین بر سر موضوعاتی همچون فراهم نمودن زمینه ورود موقت فرش­های دستبافت نیازمند مرمت و سرویس های پس از بافت، فراهم نمودن زمینه برگزاری نمایشگاه و جشنواره فرش های دستباف ایران، فراهم نمودن زمینه لازم به منظور توسعه صادرات فرش دستباف ایران از طریق ایجاد پایانه صادراتی، برگزاری دوره های آموزشی برای تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز هنر – صنعت فرش دستباف، فراهم نمودن زمینه ایجاد و توسعه مرکز رشد با محوریت بخش‌های گوناگون فرش های دستباف ایران به توافق رسیدند.

همچنین همکاری در راستای ایجاد و توسعه خانه خلاق تخصصی فرش در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی و تولید تجاری سازی و رقابت پذیری از طریق برگزاری رویداد های مشترک صنایع خلاق با محوریت کارآفرینی در زمینه آموزش،کوچینگ، نمایشگاه، حراج و کمپین رویدادهای مشترک در حوزه فرش و صنایع جانبی و وابسته فرش، همکاری متقابل در خصوص بررسی پیشنهادهای مربوط به ایده‌های نو و فناوری های کاربردی و تکنولوژی پیشرفته با محوریت کارآفرینی خلاق در حوزه فرش و صنایع جانبی و وابسته فرش از جمله موارد دیگر تفاهم نامه سازمان منطقه آزاد کیش و مرکز ملی فرش ایران است.

برچسب ها:
افق تهران ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*