اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307097
تاریخ انتشار: 1401/08/08 09:54
میرسلیم: نمی‌شود نماینده‌ای را به خاطر اظهار نظر در جایگاه نمایندگی زیر سوال برد

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی درباره شکایت نیروی انتظامی از چهار نماینده‌ای که درباره اعتراضات اخیر اظهار نظرهایی داشتند، تاکید کرد: باید در این زمینه به قانون اساسی مراجعه شود؛ نمی‌شود که نماینده‌ای را از اظهار نظر درباره مسائلی که در کشور و دنیا می‌گذرد، منع کرد چراکه این خلاف قانون اساسی است.

مصطفی میرسلیم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی درباره اظهار نظر نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی تاکید کرد: نمی‌شود نماینده‌ای را به خاطر اظهاراتی که به عنوان نماینده و در جایگاه نمایندگی مطرح کرده است زیر سوال برد و او را احضار کرد یا اینکه او را مورد بازدشت قرار داد.

وی با بیان اینکه «هر کسی می‌تواند بگوید که فلان فرد به من ظلم کرده و توهین و افترا زده است و بر همین اساس نیز از او شکایت کند»، اظهار کرد: دادگاه پیش از برگزاری جلسه رسیدگی، بررسی می‌کند که فردی که مورد شکایت قرار گرفته چه کسی است؟ اگر فرد متشاکی نماینده باشد، اولین کاری که باید انجام شود، بررسی این است که آیا اظهارات مطرح شده از جایگاه نمایندگی بوده یا اینکه موضوعی شخصی بوده است.

این نماینده مجلس افزود: در این زمینه مجلس رسیدگی می‌کند و اگر تشخیص این باشد که اظهارات مطرح شده از جایگاه نمایندگی بوده، در آن صورت دیگر این شکایت نمی‌تواند پیگیری شود اما اگر مجلس تشخیص داد که اظهارات مطرح شده از جایگاه نمایندگی نبوده است، در آن صورت رسیدگی به شکایت به دادگاه سپرده می‌شود.

میرسلیم همچنین درباره شکایت نیروی انتظامی از چهار نماینده‌ای که درباره اعتراضات اخیر اظهار نظرهایی داشتند، گفت: اینکه این چهار نماینده احساس وظیفه کردند که آن مطالب را مطرح کنند؛ بنابراین نمی‌شود به اینها ایراد گرفت. از طرف دیگر نیز نیروی انتظامی احساس کرده که از نظر حیثیتی لطمه‌ای به او وارد شده است؛ به همین دلیل شکایتی را مطرح کرده است. در نهایت این شکایت باید در هیئت رسیدگی به رفتار نمایندگان مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: باید در این زمینه به قانون اساسی مراجعه شود؛ نمی‌شود که نماینده‌ای را از اظهار نظر درباره مسائلی که در کشور و دنیا می‌گذرد، منع کرد چراکه این خلاف قانون اساسی است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*