اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307213
تاریخ انتشار: 1401/08/17 21:29
شرکت سنگ آهن مرکزی با ارائه راهکارهایی مناسب، موفق به جذب خریدار و فروش قابل قبول در ماه جاری شد

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از افق تهران، مجتبی حمیدیان؛ مدیر عامل  شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با اعلام این خبر گفت: شرکت سنگ آهن با ارائه راهکارهایی از جمله ارائه اوراق گام، ترم های مختلف خرید ، بحث ال سی، تهاتر با کارخانجاتی که برنده مناقصات می شوند و … سعی در ایجاد جذابیت برای خریداران دارد.

خوشبختانه با همان ترم های جذاب برای خریداران، موفق شدیم که به نسبت سایر شرکت ها، عدد قابل قبولی به فروش برسانیم که فروش خوبی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه از سال گذشته قیمت سنگ جهانی از ۱۶۵ دلار به ۸۵ دلار کاهش یافته و این موضوع شروع افت قیمت های جهانی بود افزود: همزمان با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، قیمت شمش تولیدی روس و ارسالی به صورت CIF آسیای جنوب شرقی نیز شروع به تنزل کرد و بازار صادرات فولاد ایران دچار آسیب شد.

حمیدیان اظهار داشت: سیاست روسیه در موضوع صادرات فولاد، فروش شمش ها با قیمتی پایین تر از  قیمت جهانی بود بنابراین بازار چین به سمت روسیه متمایل شد. از سوی دیگر بحث رکود مسکن در چین موجب کاهش خرید سنگ آهن و شمش در این کشور شد و این روند نزولی قیمت ادامه پیدا کرد و تا کنون نیز ادامه دارد.

بازار فولاد زیان ده شده است

او با بیان اینکه در حال حاضر بازار فولاد زیان ده شده است گفت: هم اکنون قیمت شمش تولیدی فخوز ۴۵۰ دلار است که به ۴۲۰ دلار هم رسید.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی به ریزش سنگین بازار بورس هم اشاره ای کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی این ریزش عدم صدور مجوز صادرات در خلا حضور شرکت های روسی بود که به دلیل سیاست های غلط وزارتخانه صمت صورت گرفت.

او افزود: در این دوران که شرکت های فولادی کشور می توانستند بهترین بازارهای جهانی را به دست بیاورند مصوبه عوارض پلکانی به تصویب رسید و به گونه ای پیش رفت که عملا صادرات گندله مقرون به صرفه نبود. اگر در آن زمان این مصوبه وضع نمی شد می توانستیم بازارهای خوبی پیدا کنیم و با شناور کردن قیمت ها، بازارهای هدف خارجی را در دست داشته باشیم.

قطعی گاز تا دو سه ماه آینده

حمیدیان همچنین به بحث قطعی برق اشاره کرد و گفت: قطعی برق موجب شده که کارخانه های تولیدی شمش عملا خاموش شوند و به تبع قطعی برق تا دو سه ماه آینده قطعی گاز را هم خواهیم داشت.

او اضافه کرد: کاهش قیمت جهانی، جنگ روسیه و اوکراین، وضع عوارض پلکانی و قطعی برق و به تبع آن قطعی گاز موجب شده که بحث شمش و قیمت گذاری کدال جذابیت خود را از دست بدهد و الان کلیه معاملات بر پایه قیمت بورس انجام شود.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن تصریح کرد: در حال حاضر قیمت دهی در بیشتر شرکت های گندله سازی بر پایه قیمت بورس است و بر مبنای شمش فخوز انجام نمی شود.

۱۰ میلیون تن گندله مازاد در بازار

وی در ادامه با اشاره به عدم تولید شمش توسط برخی کارخانجات و عدم صادرات گفت: هم اکنون بالغ بر ۱۰ میلیون تن گندله در دست است که بازاری برای آن وجود ندارد و باعث شده جذابیت بازار گندله از بین برود.

حمیدیان با بیان اینکه هر سال شاهد صدور پروانه های ساخت و ساز بودیم که این امر در سال جاری با کاهش همراه بوده افزود: با توجه به برهم خوردن رابطه عرضه و تقاضا و مازاد فولادی که در بازار وجود دارد قیمت تابع قیمت گذاری بازار شده و کاهش پیدا کرده است.

مذاکرات شرکت سنگ آهن با هند و چین

او در ادامه در خصوص اقدامات شرکت سنگ آهن مرکزی برای خروج از این بحران گفت: شرکت سنگ آهن مرکزی با ارائه اوراق گام، ترم های مختلف خرید ، بحث ال سی، تهاتر با کارخانجاتی که برنده مناقصات می شوند و … سعی در ایجاد جذابیت برای خریداران دارد. خوشبختانه با همان ترم های جذاب برای خریداران، موفق شدیم که نسبت به سایر شرکت ها  عدد قابل قبولی به فروش برسانیم که فروش خوبی محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی از ورود شرکت به مذاکره برای صادرات به چین و هند نیز خبر داد و اظهار کرد: این مذاکرات به مراحل خوبی رسیده اما در حال حاضر صادرات چندان جذابیتی ندارد و ما به دنبال راهی هستیم که بیشترین منفعت را از این معامله داشته باشیم.

برچسب ها:
افق تهران ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*