اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307406
تاریخ انتشار: 1401/09/03 00:17
ماموریت جدید ملی برای قرارگاه امنیت غذایی ایران:
در طرح تولید قراردادی گوشت کشور با جامه عمل پوشاندن به ماموریت جدید ملی برای قرارگاه امنیت غذایی ایران، شرکت کشت و صنعت مغان سرقطب شمالغرب کشور برای 100 هزار دام سبک و 5 هزار دام سنگین انتخاب گردیده و عملیات اجرایی آن آغاز شد. افزون بر آن شرکت مغان آمادگی فعالیت در حوزه دامپروری در منطقه قره باغ جمهوری آذربایجان را دارد.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان و به نقل از تایماز نیوز، دکتر دماوندی نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از این بنگاه اقتصادی با اعلام خبر فوق اظهار داشت: همکاران وزارت جهاد کشاورزی ۴ قطب دامی برای پرورش دام سبک و سنگین در کشور طراحی کرده اند که علاوه بر خراسان رضوی، تهران و اصفهان شرکت کشت و صنعت مغان نیز در استان اردبیل بعنوان سرقطب انتخاب شده و اتحادیه دامداران، بانک کشاورزی و سازمان دامپزشکی در جهت تحقق سیاست های دولت برای تنظیم بازار همکاری خواهند کرد. وی افزود: حضور دکتر محمدی در صحنه بعنوان مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان انگیزه ای شد که برای بازدید از بزرگترین بنگاه اقتصادی استان در محل حاضر شده و از نزدیک به بحث و بررسی مسائل اقدام کنیم. ایشان رزومه بالا و روشنی داشته و علیرغم اینکه سمت بسیار بزرگی برای دکتر قاسم محمدی در وزارتخانه در نظر گرفته شده بود،

وی با تواضع و فروتنی خدمت در شرکت کشت و صنعت مغان را به پست حساس در تهران ترجیح داد. دماوندی نژاد چنین بیان کرد: حضرت آیت الله رئیسی عنایت و لطف ویژه ای به شرکت کشت و صنعت مغان داشته و با نگاه ویژه ای که در قوه قضائیه به شرکت داشتند، عاملی برای ابطال واگذاری و بازگشت به بدنه دولت شدند و در هنگام سکانداری قوه مجریه دستور دادند، دولت تمام تلاش خود را برای احیای آن انجام دهد. معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای تبدیل شرکت کشت و صنعت مغان بعنوان قطب تولید دام در شمالغرب کشور به ازای هر راس دام سهمیه مشخص شده و نهاده آن تامین خواهد شد.

وی اضافه نمود: در صورت مناسب بودن کشش بازار شرکت پشتیبانی دام دست شرکت مغان را برای فروش مستقیم و حتی صادرات آن به کشورهای خارجی باز خواهد گذاشت و چنانچه درخواستی از سوی بازار داخلی نباشد، خود شرکت پشتیبانی راساً وارد عمل شده و از طریق خریداری دام های سبک تولیدی حمایت های لازم را در این خصوص بعمل خواهد آورد. هدف اصلی ما تولید گوشت و تنظیم بازار هدف بوده و قیمت روز و سیاست های دولت اعمال خواهد شد. در حوزه طیور نیز چنین برنامه ای داریم. این مقام مسئول ادامه داد: ما دو بازار دو لایه ای داریم که یکی ایام عید آخر سال و دیگری ماه مبارک رمضان می باشد و تامین گوشت قرمز و مرغ در این دو موعد سال ضروری است. تنظیم بازار بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده و ما باید پاسخگوی نیازهای آن باشیم. شرایط برای مردم مهیا شده و کالابرگ نیز که از برنامه های دولت می باشد، برای سهولت کارهای خرید مردم خواهد بود.

دماوندی نژاد تصریح کرد: بایستی همه آحاد مسئول و موظف در این طرح که تسهیل گری نامگذاری شده است، کمک کنند تا طرح مزبور با کمترین مانع به یک مدل و عملکرد خوب تبدیل گردد. ماموریت اصلی سفر ما بررسی کارشناسانه هر دو طرف، بازدید از محل های مد نظر هیئت کارشناسی و در نهایت با انعقاد قرارداد ورود به فاز عملیاتی آن می باشد. اتحادیه دامداران نیز بعنوان معین همکاری خواهد کرد.

شرکت مغان پیشرو بخش کشاورزی کشوراست

وی تاکید نمود: شرکت مغان پیشرو بخش کشاورزی کشور بوده و بی نظیر است. این مجتمع عظیم ملی به اذعان دوست و دشمن یک دانشگاه بوده و با افراد یونیک و منحصر بفرد مدیریت می شود و به لحاظ زیرساخت های قوی شرکت و همچنین انحصار علمی و فنی کارشناسان آن بایستی قدر این پتانسیل ملی را دانست و از سپردن آن به دست افراد بی تجربه که فاقد ایده، مطالعه و پژوهش و نهایتاً اجرا می باشند، اجتناب کرد.

معاون وزیر اذعان کرد: ما چاره ای جز سوق به سمت امنیت، خودکفایی، اقتدار و حاکمیت غذایی نداریم. تکانه های جنگ در منطقه، علیرغم اینکه امنیت غذایی را در جهان با چالش مواجه نموده است ولی جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم های ناجوانمردانه دشمنان در تامین نیازهای غذایی تاپ می باشد.

دماوندی نژاد بیان داشت: به زنبور عسل بعنوان دام نگریسته می شود. عسل شرکت مغان از رتبه خوبی برخوردار است و زمینه برای تولید این محصول مهیا بوده و به سبب وجود باغات و دانه های روغنی، این بنگاه تولیدی از ظرفیت زیادی برای تولید عسل برخوردار است.

دکتر شریف، مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام کشورنیز گفت: باید ضمن رد و بدل کردن مباحث در حوزه دام سبک و سنگین مسائل را به چالش کشیده و جهت اقتصادی تر کردن تولیدات اقدام کنیم و با در نظر گرفتن بازار به تولید بپردازیم. شرکت مغان مجموعه منسجمی است و اگر مسیر اصلی مشخص گردیده و تیمی توسط وزارتخانه و این شرکت تشکیل داده شود، شاخص های اقتصادی می تواند برای تولید، مسیر را انتخاب کند. افزون بر آن مجموعه مرکز نژاد، برنامه خوبی دارد و شرکت مغان نیز باید در خصوص صادرات تلیسه برنامه مطالعه ای داشته باشد.

محمدی تاکید کرد: در طرح تولید قراردادی گوشت کشور با جامه عمل پوشاندن به ماموریت جدید ملی برای قرارگاه امنیت غذایی ایران، شرکت کشت و صنعت مغان سرقطب شمالغرب کشور برای ۱۰۰ هزار دام سبک و ۵ هزار دام سنگین انتخاب گردیده و عملیات اجرایی آن آغاز شد. افزون بر آن شرکت مغان آمادگی فعالیت در حوزه دامپروری در منطقه قره باغ جمهوری آذربایجان را دارد.

حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت اظهار داشت: شرکت مغان بعنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت و دامپروری ایران با داشتن شبکه آبیاری در سطح بزرگ، ۲ هزار هکتار زمین زراعی دیم و ۱۵ هزار هکتار آبی که ۴ هزار هکتار آن دارای سیستم آبیاری نوین است، تنوع محصول کشاورزی آن زیاد می باشد. این شرکت بر اساس مدل الگوی کشت وزارتخانه اقدام نموده و علاوه بر کشت گندم، جو و کلزا در کشت سویا، چغندر قند و ذرت نیز فعال است.

وی اضافه کرد: کارخانه قند مغان با ظرفیت اسمی ۵ هزار تن به تولید شکر پرداخته و علاوه بر آن کارخانجات لبنیات، پروسس میوه، روغن کشی زیتون، پروسس بذر، خوراک دام و رب نیز از دیگر واحدهای صنعتی شرکت می باشد.

کاهش آب در واحد سطح از معضلات گریبانگیر شرکت است

نظیفی چنین بیان کرد: کاهش آب در واحد سطح از معضلات گریبانگیر شرکت بوده و با توجه به وضعیت بحران موجود باید نگاه و رویکرد نیز به این مایه حیاتی تغییر پیدا بکند. در همین راستا در حال تدوین استراتژی زراعت می باشیم.

رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت گفت: در خصوص آموزش دپارتمانی را با سازمان فنی و حرفه ای کشور راه اندازی کرده ایم. ۵ دستگاه تراکتور شاسی بلند با توجه به نیاز خریداری گردیده و برای توسعه دامپروری نیز از محل منابع داخلی سرمایه گذاری های قابل توجهی انجام گرفته است.

لازم بذکر است، در این دیدار دکتر سعادتی پور، مشاور معاون وزیر؛ مهندس نوبخت، معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان؛ مهندس حسنیان، مدیرکل پشتیبانی امور دام؛ مهندس محبی زاده، مدیرعامل اتحادیه دامداران و مهندس تقی زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل حضور داشتند. منصور کریمی، مدیر مجتمع دامپروری؛ هوشنگ محمدی، مدیر امور فنی و عمرانی؛ مصطفی فولادی، مدیر حراست و افشار کلانتری، مدیر امور بازرگانی شرکت کشت و صنعت مغان نیز در این جلسه حضور یافته بودند.

دکتر جعفری، معاون شرکت پشتیبانی امور دام کشور چنین بیان کرد: در زمینه ذخیره استراتژیک گوشت کشور نسبت به تامین ۴۰ هزار تن گوشت اقدام گردیده که قسمت عمده آن از تولیدات داخلی می باشد. در این خصوص مشارکت را اصل قرار داده و تولیدکننده را درگیر بازار نموده ایم. در زمینه دام سبک با تشکل های استان سمنان نیز کار مشابهی را شروع کرده ایم. ما ۴ ماه به تولیدکننده ها نهاده می دهیم و بعد از موعد مقرر گوشت مورد نیاز را برای بازار مطالبه خواهیم کرد.

اولویت اصلی در عرضه گوشت، خود استان است

وی افزود: دام های سبک تولیدی در اختیار خود شرکت مغان بوده و تصمیم سازی کلی با مدیریت شرکت خواهد بود. اولویت اصلی در عرضه گوشت، خود استان بوده و سپس کل کشور می باشد. در صورتیکه تمام گزینه ها اعمال نشود، وزارت جهاد کشاورزی بصورت مستقیم برنامه اصلی را اجرا و مدیریت خواهد کرد.

مهندس اژدری، معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: مدیریت شرکت کشت و صنعت مغان تلاش های زیادی در حوزه دامپروری داشته و سرمایه گذاری های قابل توجهی نیز در این خصوص انجام داده است که همگی از منابع داخلی خود شرکت می باشد و جای تقدیر و تشکر دارد.

وی اضافه نمود: ارتباط دوسویه شرکت مغان و امور دام نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و سال گذشته حدود ۶۰ هزار تن نهاده دامی در اختیار این بنگاه اقتصادی قرار گرفته است. میزان سالانه تولید شیر خام استان ۳۳۰ هزار تن می باشد که ۳۱ درصد آن مربوط به شرکت مغان بوده و برآورد ما در تولید گوشت قرمز هم همین است.

قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان بیان داشت: با توجه به اقداماتی که در طول ۲ سال گذشته انجام گرفته است، وضعیت شرکت کشت و صنعت مغان خوب و رو به رشد و توسعه می باشد. میزان دام تحویلی در زمان تحویل گیری شرکت بعد از ابطال واگذاری ۱۷ هزار و ۳۰۰ راس بود که در حال حاضر به ۲۱ هزار راس افزایش پیدا کرده است. تولید روزانه شیر خام نسبت به تاریخ قبل از ۱۳۹۹٫۱۰٫۱۵ که به میزان ۱۶۵ تن بوده است، در حال حاضر به ۲۰۰ الی ۲۳۵ تن رسیده و مشتقات لبنی آن در کارخانه لبنیات تولید شده و با برند مغانه در بازار عرضه می گردد. علاوه بر تولیدات قبلی با تکمیل زنجیره ارزش نسبت به تولید ماست موسیر و روغن زرد نیز اقدام کرده و بزودی با برند مالیکو صادر خواهد شد.

افزایش ۴۰ درصدی راندمان تولید محصولات زراعی در دو سال

وی تصریح کرد: کارهای فاخر زیادی توسط مدیریت شرکت انجام گرفته است که افزایش ۳۰ الی ۴۰ درصدی راندمان تولید محصولات زراعی در دو سال پی در پی و ثبت رکورد بالاترین میزان تولید محصول در واحد سطح در طول تاریخ تاسیس این بنگاه اقتصادی بی سابقه و بی نظیر بوده است. ۱۷۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی شرکت، سرمایه گذاری انجام گرفته که ۵۰ درصد آن در دامپروری بوده است و در سال آینده در نظر داریم، این میزان سرمایه گذاری را به ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.

اشتغال بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ نفر نیروی ثابت در شرکت کشت و صنعت مغان

محمدی تاکید نمود: در حال حاضر بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ نفر نیروی ثابت داریم که جهت حمایت از مسائل رفاهی و معیشتی آنان علاوه بر پرداخت بموقع حقوق بسته های معیشتی نقدی و غیرنقدی در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی به پرسنل اعطا می گردد. تعاونی مصرف کارکنان جهت خرید مایحتاج با کسر از حقوق تقویت خواهد شد. تعاونی اعتبار نیز به پرداخت تسهیلات مورد نیاز اقدام خواهد کرد. با توجه به اینکه بسیاری از شاغلین شرکت فاقد مسکن بوده و پرداخت اجاره بها بخش عمده ای از حقوق آنان را می بلعد، با تاسیس تعاونی مسکن به احداث منزل مسکونی برای تمامی کارکنان اقدام خواهد شد که زمین مورد نیاز برای اجرای پروژه آماده شده و در آینده نزدیک عملیات اجرایی احداث منازل آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان در ادامه اذعان کرد: ظرفیت ۱۰۰ هزار راس دام سبک امر مبارکی است. قبلاً شرکت دارای ۹۳ هزار راس دام سبک بود که در مقاطعی بنا بدلایلی تعطیل شده است و سالن هایی که برای این امر اختصاص یافته بود، بخشی از آنها آماده احیای دوباره پرواربندی گوسفند می باشد و برخی دیگر نیاز به مرمت و بازسازی دارد. در استارت و فاز اولیه آمادگی راه اندازی گوسفندداری با ۳۰ هزار راس را داریم که افزایش این میزان به ۵۰ الی ۱۰۰ هزار راس را هدفگذاری کرده و در آینده صادرات آن را در برنامه کاری خویش داریم.

وی ادامه داد: شرکت مغان در بحث تامین گوشت مورد نیاز کشور با دیالوگ مشارکتی وارد بحث گردیده و در این خصوص گود بیزنس شرکت، دامپروری آن است. با توجه به حل شدن کارت بازرگانی باید ساختار فروش آن را نیز تغییر داده و علاوه بر فروش زنده و بسته بندی آن با برند مغانه بصورت صادرات محور وارد موضوع شد.

    کشت و صنعت مغان

کشت و صنعت مغان  کشت و صنعت مغان

 

  • منبع خبر : روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان
برچسب ها:
تایماز نیوز ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*