اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307470
تاریخ انتشار: 1401/09/13 09:22
دادستان کل کشور در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر اینکه چرا گشت ارشاد تعطیل شد، اظهار داشت: گشت ارشاد ربطی به قوه قضائیه ندارد و از همان جایی که در گذشته تاسیس شد از همانجا نیز تعطیل گردید. البته قوه قضائیه نظارت‌های خود را بر کنش های رفتاری در سطح جامعه ادامه می دهد.

دادستان کل کشور گفت: جنگ ترکیبی اخیر که قابل قیاس با ایام جنگ تحمیلی نبوده، آمیخته ای از موضوعاتی چون؛ «سیاست»، «جنگ سایبری»، «جعل خبر و دروغ پراکنی»، «جنگ دیپلماسی و مخدوش کردن روابط ایران با دیگر کشورها»، «جنگ فرهنگی»، «ایجاد تضاد دینی، قومی و مذهبی» و «تشدید تحریم های اقتصادی و نظامی» بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از  روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، در سلسله نشست‌های جهاد تبیین که با موضوع «تبیین ابعاد جنگ ترکیبی در اغتشاشات اخیر» برگزار شد بیان کرد: موضوع جهاد تبیین امروز یکی از مهمترین مسائل روز جامعه بوده و مبلغان و طلاب حوزه های علمیه به عنوان طلایه داران این امر، مورد خطاب رهبر معظم انقلاب مبنی بر ورود به عرصه جهاد تبیین و روشنگری می باشند.

 منتظری پیامبر اکرم(ص) را پیامبر تبیین دین اسلام برشمرد و اظهار داشت: دین اسلام از اساس دین تبیین بوده و هدف از نزول قرآن با توجه به آیه «و نزّلْنا علیْک الْکتاب تبْیاناً لکلّ شیْ ءٍ و هدیً و رحْمةً و بشْری للْمسْلمین» تبیان و هدایت بشر بوده است در نتیجه شخص والای پیامبر رحمت(ص) را می توان به عنوان "پیامبر تبیین" بر شمرد.

دادستان کل کشور، مبارزه با دشمنان را مصداقی از آیه (فلا تطع الکافرین وجاهدهم به جهادًا کبیرًا) برشمرد و تاکید کرد: تقابل و رویایی با دشمنان کشور عزیز ایران، از جمله آمریکا و رژیم صهیونیست مصداق بارز "جهاد با کفار" بوده و این مبارزه از ابتدای پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی شروع شده و ادامه خواهد داشت.

 منتظری خاطر نشان کرد: در کتاب تاریخ جمهوری اسلامی ایران صفحه ای پیدا نمی شود که در آن اقدامات خرابکارانه آمریکا و ایادی استکبار مشهود نباشد. هر روز با روشی نو و سبکی جدید در پی ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و در حال حاضر نیز کشور مورد گزند و دشمنی مستکبران جهان می باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون روش دشمن در ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی مسبوق به سابقه نبوده و شاهد سبکی نو در دشمنی می باشیم اظهار داشت: در اغتشاشات اخیر دشمنان با هماهنگی و هم افزایی با یکدیگر با روش جنگ ترکیبی به مقابله با جمهوری اسلامی برخاسته که این امر سابقه نداشته است. در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی استکبار جهانی مساله نظامی و سپس اقتصادی را نشانه گرفت و در دهه های بعد بر موضوع فرهنگ و سیاست و امروز با یک صحنه جدید از جنگ ترکیبی که از تمامی عوامل مذکور با اضافه شدن جنگ سایبری مواجه هستیم.

دادستان کل کشور تاکید کرد: تمامی اقداماتی که علیه کشور عزیزمان صورت می گیرد با سرکردگی 5 کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و رژیم صهیونیستی و البته با کمک های مالی بعضی از کشور های عربی منطقه که رهبر انقلاب آنها را با عنوان گاو شیرده یاد کرده است، می باشد.

 منتظری در ادامه به موضوعات جنگ ترکیبی اخیر اشاره کرد و گفت: جنگ ترکیبی اخیر که قابل قیاس باجنگ تحمیلی نبوده، بلکه آمیخته ای از موضوعاتی چون؛ «سیاست»، «جنگ سایبری»، «جعل خبر و دروغ پراکنی»، «جنگ دیپلماسی و مخدوش کردن روابط ایران با دیگر کشورها»، «جنگ فرهنگی»، «ایجاد تضاد دینی، قومی و مذهبی» و «تشدید تحریم های اقتصادی و نظامی» بوده است.

وی شناخت برنامه ریزی دشمن در جنگ ترکیبی را عاملی مهمی در خنثی کردن آن دانست و ابراز کرد: از عواملی که در رویارویی در جنگ های نظامی به نیروی های مقابل کمک می کند، دارا بودن امکانات مورد نیاز و شناخت برنامه های دشمن می باشد که این امر در جنگ ترکیبی که هم اکنون با آن موجه هستیم مستثنی نبود و اقدامات لازم در جهت شناسایی برنامه های دشمن صورت پذیرفته است.

دادستان کل کشور اظهار داشت: در جنگ های ترکیبی مسئولیت ها بر عهده یک ارگان خاص نبوده و هر فرد متناسب با توانایی‌های خود مسئول می باشد. حوزه های علمیه، مبلغان و طلاب نیز باید با مجهز شدن به علم و تخصص در این رویارویی عظیم گام برداشته و در کنار دیگر نهادها در عرصه جهاد تبیین ورود نماید.

 منتظری ادامه داد: بعضی از افراد در دولت های گذشته نسبت به فرمایش رهبر انقلاب در خصوص ایجاد شبکه ملی اطلاعات، توجه نکرده و فضای مجازی را بدون مدیریت رها و زمینه را برای عوامل دشمنان ایجاد کرده اند، البته دادستانی کل کشور به عنوان مدعی العموم نسبت به این امر ورود و برای این افراد پرونده تشکیل داده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر اینکه چرا قوه قضائیه نظارتی بر فضای مجازی ندارد اظهار داشت: در خصوص نظارت بر فضای مجازی، قوه قضائیه وظایف خود را انجام داده لکن در مراحل دیگر اقدامات صورت نگرفته است. افرادی در کشور هستند که مانع اقدامات لازم در جهت نظارت بر فضای مجازی و همچنین دیگر موضوعات حساس کشور می شوند.

دادستان کل کشور رعایت اقتضائات و مصالح عالیه نظام را امری مهم در اقدامات قوه قضائیه برشمرد و گفت: قوه قضائیه با تأسی به سیره پیامبر و ائمه اطهار(ع) از اقدامات نسنجیده و غیر علمی پرهیز می کند و رعایت اقتضائات و مصالح عالیه نظام مورد تاکید این قوه قرار گرفته است. گاهی شرایط خاص کشور اقتضا می کند دفع افسد به فاسد شود تا مشکل جدیدی در کشور رخ ندهد.

 منتظری با اشاره بر اقدامات همه جانبه آمریکا در جهت اتحاد دیگر کشور علیه ایران گفت: در جلسه شورای حقوق بشر اکه اخیرا برگزار شد آمریکا در صدد اتحاد دیگر کشورهای جهان علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و با توجه به اطلاعات به دست آمده این اقدام با پرداخت پول های کلان به برخی کشورها صورت گرفته است.

وی در ادامه بر موضوع بدحجابی در کشور و خصوص شهر قم اشاره کرد و خاطر نشان کرد: بدحجابی در کشور خصوصا در شهر مقدس قم از دغدغه های اصلی قوه قضائیه و همچنین جامعه انقلابی ما است اما باید توجه داشت برخورد قضائیه در مرحله آخر بوده و اقدامات فرهنگی مقدم بر هرگونه فعالیت می باشد.

دادستان کل کشور اظهار داشت: قوه قضائیه از تمامی فعالان در عرصه فرهنگ به خصوص از حوزه های علمیه و دفتر تبلیغات اسلامی با توجه به وظیفه ذاتی خود، درخواست دارد طرح های علمی مبتنی بر تدبیر خود را در جهت دفع اقدامات دشمن را برای ما ارسال کند و عموم علما با سخنرانی ها و صدور پیام و جامعه انقلابی، مطالبات خود را در عرصه مبارزه با فعالیت های فرهنگی دشمن، بیشتر نمایند تا این امر پشتوانه ما در قوه قضائیه شود.

 منتظری در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر اینکه چرا گشت ارشاد تعطیل شد، اظهار داشت: گشت ارشاد ربطی به قوه قضائیه ندارد و از همان جایی که در گذشته تاسیس شد از همانجا نیز تعطیل گردید. البته قوه قضائیه نظارت‌های خود را بر کنش های رفتاری در سطح جامعه ادامه می دهد.

وی با بیان اینکه با مسببان اصلی اغتشاشات اخیر کوتاه نخواهیم آمد بیان کرد: بنده به عنوان دادستان کل کشور این قول را به عموم مردم خواهم داد که نسبت به برخورد با مسببان اصلی اغتشاشات اخیر کوتاه نخواهیم آمد ولی با توجه به شرایط خاص کشور نیازمند اقدامات خرمندانه از سوی قوه قضائیه هستیم.

 منتظری در خصوص سوال مطرح شده در زمینه کوتاهی احقاق حقوق عامه توسط دادستانی کل کشور ابراز کرد: حقوق عامه دامنه بسیار گسترده ای دارد و دستگاه قضا و همچنین دادستانی کل کشور تمام سعی و تلاش خود را در این زمینه انجام داده و خواهد داد. البته در سال های اخیر و روبرو شدن با مسائل جدید نیازمند قوانین جدیدی بوده که به طور جدّ پیگیر آن می باشیم.

وی تاکید کرد: عموم شهروندان از قوه قضائیه انتظار رسیدگی به جرائم اخیر را دارند که درخواست به حقی بوده اما باید توجه شود که در برخورد با اغتشاشگران، قوه قضائیه به دنبال سرکردگان و مهره های اصلی بوده که این امر محتاج زمان می باشد. در دیداری که با خانواده شهید آرمان علی وردی داشتیم با صبر بی نظیر آن خانواده عزیز روبرو شدیم که ما را در جهت شناسایی و برخورد با عوامل اصلی شهادت آن شهید عزیز کمک کرد.

دادستان کل کشور خاطر نشان کرد: جلسات تبیینی برای بازداشت شدگان ناآرامی های اخیر که از روی هیجانات و گره های ذهنی که دشمنان برای آنان ایجاد کرده اند، برگزار شده است که نتیجه خوبی را شاهد بوده ایم و جا دارد از اقدامات معاونت فرهنگی فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی که در این زمینه گام های موثری را برداشته است تشکر نمائیم.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*