اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307542
تاریخ انتشار: 1401/09/21 11:17
چارلز سوم پادشاه انگلیس و همزمان پادشاه 14 کشور دیگر است که از جمله می توان به نام کانادا و استرالیا و نیوزیلند اشاره کرد.

پارلمان منطقه کبک کانادا در مصوبه ای،‌ سوگند وفاداری به چارلز سوم پادشاه بریتانیا و کانادا را اختیاری کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از بی بی سی،‌ پارلمان ( انجمن ملی) منطقه کبک کانادا قانونی را تصویب کرد که براساس آن ادای سوگند به پادشاه چارلز سوم اختیاری می شود و دیگر اجباری نخواهد بود.

این اتفاق به چند هفته نزاع واختلاف در پارلمان کبک کانادا پایان می دهد. قبل از این سه نماینده پارلمان کبک کانادا به دلیل خودداری از ادای سوگند وفاداری به چارلز سوم،‌ از ورود آنها به پارلمان جلوگیری شده بود.

چارلز سوم پادشاه انگلیس و همزمان پادشاه 14 کشور دیگر است که از جمله می توان به نام کانادا و استرالیا و نیوزیلند اشاره کرد.

پارلمان منطقه خودمختار کبک کانادا

قانون کانادا می گوید برای همه اعضای پارلمان و مجالس در سطح ملی و مناطق و شهرها، سوگند وفاداری به پادشاه، شرط آغاز رسمی کار آنها خواهد بود.
براساس قانون جدید از این به بعد تنها ادای سوگند به ملت کبک برای رسمیت یافتن عضویت در پارلمان منطقه کبک کانادا کفایت می کند.

"پل سان پییر بلاموندون" نماینده پارلمان و رهبر "حزب کبک" در توییتی نوشت: این لحظه عظیمی برای دموکراسی در کبک است.
وی یکی از سه نماینده ای است که به دلیل عدم سوگند به پادشاه، پلیس مانع از ورود او به صحن پارلمان شد.

سه نماینده پارلمان کبک کانادا بعد از لغو اجبار سوگند به پادشاه انگلیس، توانستند در صحن پارلمان حاضر شوند زیرا آنها از سوگند برای پادشاه خودداری کردند.


او افزود: "این گام دیگر به سمت آزادی ملت کبک از استعمار بریتانیایی است".
هفته گذشته پلیس محافظ پارلمان کبک از ورود 3 نماینده پارلمان از جمله بلاموندون به محل پارلمان به دلیل رد ادای قسم پیروی از پادشاه، جلوگیری کرد. هر سه نماینده اعضای "حزب کبک"‌ بودند.
بعد از جلوگیری از ورود سه نماینده به پارلمان، آنها نشست خبری برگزار کردند.
رهبر حزب کبک و یکی از این ۳ نماینده در سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: قرن ها گذشته است و در همه این مدت باید خضوع برای تاج بریتانیایی را انجام داد تا نمایندگی مردم کبک را برعهده بگیری. قرن ها گذشته است و می گوییم شرایط تغییر خواهد کرد اما تغییر نکرد."

پارلمان منطقه خودمختار کبک کانادا

وی ادامه داد: هم اکنون اجماعی درباره این مسئله در پارلمان وجود دارد. این یعنی در نسل آینده سیاستمداران مجبور نخواهند بود به این حرکت توهین آمیز بپردازند.
روز پنجشنبه گذشته، همه 5 حزب حاضر در پارلمان اعلام کردند که تمایل دارند قسم به پادشاه را لغو کنند. یکی از این احزاب به نام " (Quebec Solidaire) طرح لغو ادای سوگند به پادشاه را ارائه کرد.
نخست وزیر دولت منطقه کبک کانادا هم به خبرنگاران گفت: من به عنوان مثال، دوست ندارم به پادشاه، سوگند یاد کنم. در نتیجه همه درباره لغو سوگند به پادشاه توافق می کنیم. او رهبری حزب "ائتلاف آینده کبک" را برعهده دارد. وی گفته است این حزب هم در هفته آینده، طرحی در این باره ارائه خواهد کرد.
در گذشته هم 11 نماینده پارلمان منطقه کبک کانادا از حزب "کبک همبستگی" نیز سوگند به پادشاه را رد کردند اما در نهایت از موضع خود عقب نشینی کردند و به پادشاه انگلیس، سوگند ادا کردند.

کبک خواهان پایان حاکمیت پادشاه انگلیس

همچنین برای اولین بار در تاریخ کانادا،‌ شمار قابل ملاحظه ای از شهروندان کانادایی در همه پرسی آوریل گذشته گفتند خواهان پایان حکومت پادشاهی در این کشور هستند. این نسبت در کبک به 71 درصد رسید.
کبک نام منطقه ای خودمختار در کاناداست. زبان رسمی این منطقه برخلاف سایرمناطق کانادا، انگلیسی نیست بلکه فرانسوی است.

پادشاه انگلیس و کانادا و 13 کشور

پادشاه انگلیس همزمان با پادشاهی بر بریتانیا، پادشاه 14 کشور دیگر از جمله کانادا،‌استرالیا، نیوزیلند نیز هست.
جایگاه پادشاه در سیستم حکمرانی کانادا و دیگر کشورهای تحت حاکمیت پادشاه انگلیس،‌ تشریفاتی است. او و خانواده پادشاهی در مسائل کشورهای تحت حاکمیت آنها، دخالت تاثیرگذاری ندارد و صرفا نقش شکلی دارند.
نوع حکومت همه این کشورها پادشاهی است و شخص پادشاه و ملکه انگلیس،‌ همزمان پادشاه و ملکه و ولیعهد این کشورها نیز به شمار می آیند.

رنگ ابی: کشورهای تحت حاکمیت پادشاه انگلیس - رنگ قرمز: کشورهایی که قبلا زیرمجموعه حاکمیت پادشاه انگلیس بودند اما به مرور از این حاکمیت خارج شدند و هم اکنون جمهوری هستند
پادشاه انگلیس از طریق نماینده خود در این کشورها، اعمال حاکمیت می‌کند. نماینده پادشاه که از اهالی همان کشور است سمت فرماندارکل یا حاکم کل را دارد. او به نمایندگی از پادشاه، استورانامه سفرا را امضا و استورنامه سفرای خارجی را قبول می‌کند.
همچنین رهبر حزب برنده در انتخابات پارلمانی را مسوول تشکیل کابینه و به عنوان نخست وزیر منصوب می کند و استعفای او را می پذیرد. همچنین به تقاضای نخست وزیر،دستور انحلال پارلمان را صادر می‌کند اما به مانند پادشاه از اظهارنظر و موضع گیری در برابر مسایل سیاسی خودداری و بی طرف است.

 



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*