اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307583
تاریخ انتشار: 1401/09/25 06:48
پس از یک هفته اعتراضات ضد دولتی در پرو، وضعیت فوق‌العاده سراسری در این کشور اعلام شد؛ وضعیتی که به پلیس این کشور اختیارات ویژه اعطا کرده و آزادی‌ها از جمله حق برپایی تجمعات را محدود می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بسیاری از معترضان در پرو خواستار آزادی پدرو کاستیو، رئیس جمهوری برکنار شده چپ میانه‌رو هستند که روز ۷ دسامبر توسط قانونگذاران پس از تلاش برای انحلال کنگره قبل از استیضاحش برکنار شد.

دادستان‌های این کشور روز چهارشنبه گفتند که به دنبال ۱۸ ماه بازداشت موقت برای کاستیو که به "شورش" و "توطئه" متهم شده است، هستند. دادگاه عالی پرو برای بررسی این درخواست تشکیل جلسه داد اما سپس جلسه را تا امروز (پنجشنبه) به حالت تعلیق درآورد. این درحالیست که خود پدرو کاستیو چنین اتهاماتی را رد کرده است.

 

۱۸ ماه بازداشت موقت برای کاستیو رئیس جمهور مغزول پرو

دینا بولوارته، رئیس جمهوری جدید پرو و معاون سابق کاستیو در واکنش به ناآرامی‌ها در کشورش اعلام کرد قصد دارد با معرفی لایحه‌ای به کنگره کشورش انتخابات سراسری را دو سال جلوتر آورده و در آوریل ۲۰۲۴ برگزار کند.

آلبرتو اوتارولا، وزیر دفاع خانم بولوارته به خبرنگاران گفت: ما توافق کرده‌ایم که وضعیت فوق‌العاده را در کشور به دلیل "خشونت و آسیب به اموال عمومی" اعلام کنیم. این نیازمند "پاسخ قاطع" از سوی دولت است.

وی در ادامه افزود: این وضعیت به معنای تعلیق برخی از آزادی‌ها از جمله حق تجمع است و به مقامات این اجازه را می‌دهد که بدون مجوز وارد خانه‌ها شوند.

بولوارته در کاخ ریاست‌جمهوری ضمن آنکه خواستار صلح شد، گفت: اگر خشونتی بین ماست، ما نمی‌توانیم گفت‌وگویی داشته باشیم.

وی در ادامه تاکید کرد که انتخابات می‌تواند از آوریل ۲۰۲۴ تاریخی که او پیشتر قول داده بود به دسامبر ۲۰۲۳ منتقل شود اما در حال حاضر این انتخابات برای سال ۲۰۲۶ در نظر گرفته شده است؛ زمانی که دوره کاستیو به پایان برسد.

دستگاه قضایی پرو در توییتر اعلام کرد، تا روز جمعه جلسه استماعی را درخصوص بازداشت موقت ۱۸ ماهه کاستیو برگزار خواهد کرد.

جرقه اعتراضات از آنجایی زده شد که پدرو کاستیو بعد از برکناری‌اش به اتهام تلاش برای منحل کردن پارلمان برای ممانعت از برگزاری رای‌گیری برای استیضاحش، دستگیر شد. تظاهرکنندگان پرویی که عمده آنها را حامیان کاستیو تشکیل می‌دهند، تقاضا کرده‌اند به جای آنکه بولوارته تا سال ۲۰۲۶ در قدرت باقی بماند مقامات پرو انتخابات زودهنگام برگزار کنند. دوره ریاست جمهوری کاستیو در صورت تداوم ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۲۶ به اتمام می‌رسید. برخی معترضان همچنین تقاضا کرده‌اند که کنگره تعطیل شود.

پرو در شش سال گذشته شش رئیس جمهوری داشته است؛ از جمله سه رئیس جمهوری در یک هفته در سال ۲۰۲۰، زمانی که کنگره اختیارات استیضاح خود را تغییر داد. همچنین، از چهارشنبه زمانی که اعتراضات بر سر استیضاح آقای کاستیو شروع شد، دست کم هشت تن از مردم در حین درگیری با نیروهای امنیتی کشته شدند.

 



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*