اخبار عمومی
اعلام وصول 2
30759
تاریخ انتشار: 1395/03/12 16:10
همایش گرامیداشت روز جهانی محیط زیست با شعار سلام (سلامتی، ایمنی و محیط زیست) و با هدف ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست صنایع در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش جلال کاووسی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان، در این همایش که با حضور  مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، مدیر کل منابع انسانی، پشتیبانی ورفاه سازمان بنادر و دریانوردی، مدیر مرکز منطقه ای کنوانسیون های بازل، استکلهم و رتردام و جمعی از اعضای شورای اداری این اداره کل برگزار شد، در خصوص لزوم رعایت الزامات محیط زیست دریایی و خشکی و رعایت الزامات و مقررات جهانی در این زمینه به منظور حفاظت و صیانت از آن تأکید شد.
در این مراسم  مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به ویژگی ها و امتیازات منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) و افتخارات و دستاورهای کسب شده در سطح ملی و استانی، موقعیت اقلیمی این مجتمع بزرگ بندری را،  ویژه عنوان کرده و افزود: هیأت های خارجی مختلف هنگام بازدید از این مجتمع بندری، همجواری آن با  مراکز صنعتی به ویژه منطقه ویژه پتروشیمی را موقعیتی تلقی  نموده و به آن به دیده ی تحسین می نگرند.


مهندس عبداللهی با اشاره به  اقتضائات و ضرورت های توسعه ی مراکز بازرگانی و صنعتی با توجه به رشد جهانی آن  با طرح این سئوال که چگونه  می توان بین  هزینه ی های مرتبط  به حفظ زیست افزایش قیمت تمام شده کالاها و خدمات تعادل  و توازان ایجاد کرد،اظهار داشت: برای اینکه به نقطه ی تعادلی میان  توسعه ی صنعت و حفاظت از محیط زیست برسیم می باید با استفاده از تجارب کشورهای پیشرفته، میزان بهره وری تولید را بالا برده تا سهم بیشتری برای حفاظت و نگهداری از محیط زیست اختصاص داده شود.
در ادامه ی این آیین که مدیران و کارشناسان مراکزHSE  بنادر کشور و شرکت های فعال در مجتمع بندری امام خمینی(ره) نیز در آن حضور داشتند، دکتر لاهیجان زاده- مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان- طی سخنانی ضمن تبیین وضعیت محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان به استناد اعداد، ارقام و تصاویر، وضعیت آلاینده های مختلف در این حوزه ها را مطرح نموده و بر لزوم همکاری و همراهی همه ی صنایع و مراکز بازرگانی همجوار با این حوزه ها به منظور پیشگیری از آلودگی بیشتر و نگهداشت پاکیزگی آنها تأکید نمود.
ایشان در ادامه، با اشاره به مأموریت و وظایف حاکمیتی اداره کل بنادر و دریانوردی، حفاظت از محیط زیست دریایی را یکی از مهم ترین مأموریت های این سازمان برشمرده و افزود: به لحاظ اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از کشور ما عضو کنوانسیون های متعدد بین المللی زیست محیطی است، در خصوص  حفاظت و صیانت از محیط زیست دریایی، وظایف سنگینی متوجه آن است و این همایش نشان دهنده نمونه ای از دغدغه های زیست محیطی این سازمان می باشد.
مدیر کل منابع انسانی، پشتیبانی و رفاه سازمان بنادر و دریانوردی نیز طی سخنانی در این آیین با اشاره به لوازم مبحث توسعه ی پایدار و اجزای تشکیل دهنده ی آن، بنادر را ازجمله سازمان های پیشرو برشمرد که در خصوص مسئولیت های اجتماعی خود را متعهد می دانند.


 آقای جوادپور در ادامه، توجه به محیط زیست و تلاش برای حفاظت و صیانت از آن را از مصادیق عمل به مسئولیت های اجتماعی در بنادر برشمرد و افزود: خوشبختانه امروزه بنادر با بهره گیری از مشارکت بخش خصوصی و تشکیل مراکز متعدد HSE  با همکاری آنان، موفق شده است به بخش عمده ای از مسئولیت های اجتماعی خود و به حداقل رساندن و کاهش تبعات زیست محیطی در بنادر جامه عمل بپوشاند.
ایشان، از تشریک مساعی شرکت های بخش خصوصی فعال در بنادر که در کنار توسعه بنادر، به محیط زیست نیز اهتمام می ورزند،تقدیر نموده و اظهار امیدواری کردندکه سایر بنادر کشور نیز با الگو برداری از مدل بندرامام خمینی(ره) در جهت برگاری همایش ها و کارگاه های آموزشی حفاظت از محیط زیست  اقدام نمایند..
دکتر منوری، استاد دانشگاه و مدیر منطقه ای  کنوانسیون های بازل، استکلهم و روتردام در این مراسم نیز به برخی ناهنجاری ها و آلاینده های زیست محیطی که بر اثر عدم رعایت مقررات و الزامات زیست محیطی پیش آمده است، اشاره نمود.
ایشان هدف کنوانسیون های بین المللی را در حوزه رعایت پاکیزگی محیط زیست، تعهد و الزام همه ی  عوامل و نیروها برای داشتن محیط زیست سالم و پاکیزه عنوان کرد.
این مدرس دانشگاه، به مواردی از جمله امکان  پیشرفت و توسعه  صنایع و اشتغال در کنار حفظ محیط زیست اشاره کرده و تصریح کرد: محیط زیست می تواند در این راه خطیر  همکاری کند و الزامات آن نیز حفظ شود.
معاون اداری و مالی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در ادامه ی این آیین، طـــی گزارشی درباره ی بزرگترین  پروژه ی  مدیریت پسماند در بنادر کشور که با مشارکت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این مجتمع بندری در دست اقدام می باشد، توضیحاتی ارائه نموده و در خصوص اهداف این پروژه ی بزرگ سرمایه گذاری نکاتی را برای شرکت کنندگان بازگو نمود.
سید علی سیاوش، بهره گیری از مشارکت بخش خصوصی به منظور رعایت کنوانسیون ها و الزامات استانداردهای بین المللی را یکی از اهم این اهداف برشمرد.
در ادامه ی این مراسم ضمن اهدای لوح سپاس از همکاری و مشارکت شرکت های خصوصی فعال در  منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) در اجرای برنامه های زیست محیطی و فرهنگی تقدیر به عمل آمد.
گفتنی است، تشریح وضعیت محیط زیست و اهمیت حفاظت و صیانت از آن با اجرای سرود به زبان های  فارسی و انگلیسی  و استفاده از فیلم های مرتبط، از جمله بخش های جنبی این آیین گرامیداشت بود.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*