اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307667
تاریخ انتشار: 1401/09/30 11:28
جنون‌آمیز و غیرقابل توصیف با یک کشته
پنج میلیون نفر برای شرکت در جشن قهرمانی تیم ملی آرژانتین در جام جهانی راهی خیابان‌های بوئنوس آیرس شدند.

 چنین جمعیتی هرگز در هیچ جشن قهرمانی در آرژانتین دیده نشده بود و این در حالی بود که این کشور با جشن‌های خیابانی و حضور پرشمار مردم در خیابان غریبه نیست.

اما 20 دسامبر 2022 در واقع رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت رسید و مردم این کشور بار دیگر ثابت کردند که فوتبال برای آنها در چه جایگاهی قرار دارد و از چه ارزشی برخوردار است.

تخمین زده شده که پنج میلیون نفر (بیش از 10 درصد از کل جمعیت) روز گذشته راهی خیابان‌های این شهر شدند تا در جشن قهرمانی تیم ملی  کشورشان حضور پیدا کنند و اتوبوس حامل بازیکنان این تیم را همراهی کنند.

1783624

ورزش سه نوشت: این جمعیت به حدی زیادی بود که بسیاری آن را به یک فرش روان در سطح شهر بوئنوس آیرس تشبیه کرده بودند که آماده انجام هر کاری از جمله داد زدن، پریدن، بالا رفتن و آواز خواندن برای ابراز قدردانی از بازیکنان تیم ملی آرژانتین که بزرگترین شادی ممکن پس از سال 1986 را برای آنها به ارمغان آورده بودند بود.
خوشمان بیاید یا نه، از نظر ما خوب باشد یا بد، زیبا یا زشت، فوتبال در نهایت برای بسیاری از مردم جهان به موضوعی بسیار جدی تبدیل شده است.

این اتفاق خاطرات بسیاری را به ذهن مردم آرژانتین می‌آورد که شاید از بسیاری جهات حتی شباهت زیادی هم به خوشحالی روز گذشته نداشته باشد. آنها با حضور در خیابان در سال 1983 و انتخاب رائول آلفونسین به عنوان رییس جمهور در واقع بازگشت دموکراسی را جشن گرفتند.

پیش از این نیز این کشور شاهد حضور چنین جمعیتی در خیابان بود و زمانی که دو میلیون نفر پل ازیزا را بستند، حادثه‌ای تراژیک رخ داد که همیشه در ذهن آرژانتین ماند.

1783626

اما نباید فراموش کرد که هیچ اتفاقی پیش از این با چنین جمعیتی که از خوشحالی سر از پا نمی‌شناختند رخ نداده بود. جمعیتی که بدون توجه به اختلاف طبقاتی، دینی یا نژادی کنار هم جمع شده بودند تا قهرمانی تیم ملی کشورشان در بزرگترین رویداد فوتبالی جهان را جشن بگیرند.

یکی از معضلات دولت آرژانتین برای سازماندهی این جشن و پایکوبی به ذات غیرقابل پیش‌بینی آن برمی‌گشت. وقتی مسی پیش از ترک دوحه گفت که ما قرار است این جام را به خانه ببریم، مردم به معنای واقعی کلمه منتظر جام ماندند.

بحث درباره اعلام یا عدم اعلام تعطیلی عملا بیهوده بود چون مردم نشان دادند که قرار نیست با حضور جام قهرمانی جهان در خاک آرژانتین به سر کار بروند. آنها با هر لباسی که به تن داشتند و بدون توجه به ساعت بازی یا مسافت یا آب و هوا یا هر موضوع دیگری به خیابان رفتند.

 

1783627

و همین باعث شد که سیلی باورنکردنی از جمعیت شکل بگیرد که شامل مردمی از تمامی گروه‌های سنی و با هر شرایط فیزیکی با پرچم‌ها، تی‌شرت‌ها و پوسترهایی که در دست داشتند بود و تصاویر منتشر شده از این جمعیت همه را شوکه کرد.

همه اعضای خانواده و دوستان در کنار هم به جشن و پایکوبی مشغول شدند. شاید بد نباشد به این موضوع اشاره کرد که جشن قهرمانی تیم ملی آلمان پس از جام جهانی 2014 در جوی پر از نژادپرستی و نفرت پراکنی برگزار شد و یک کشته و چندین مجروح به همراه داشت اما چنین اتفاقی با وجود حضور پنج میلیون نفر در خیابان‌ها در آرژانتین رخ نداد و تماشای این که این جمعیت چطور همه چیز را مدیریت کرد و اجازه رخ داد هیچ حادثه تلخی را نداد واقعا باورنکردنی است. این اتفاق در حالی رخ داد که تقریبا هیچ نیروی پلیسی در بین مردم حضور نداشت.

همه آماده بودند که به بقیه آب و غذا برسانند. همه مراقب کودکان یا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها بودند و سعی داشتند شرایط را برای کسانی که در اطراف‌شان حضور داشتند بهتر کنند.

1783628

از سوی دیگر، بازیکنان نیز از حضور در جمع مردم بسیار خوشحال بودند و تصاویر منتشر شده از آنها نشان می‌داد که بی‌صبرانه منتظر جشن گرفتن این افتخار بزرگ با آنها هستند.

اتوبوس این تیم با همراهی چندین ماشین و موتور پلیس سعی داشت وارد جمعیت شد و این کار با توجه به فشردگی و تجمع بیش از حد با احتیاط بسیار و سرعت کم انجام می‌شد. قرار بود آنها به میدان اصلی شهر بروند و وقتی این موضوع اعلام شد، بسیاری از مردم به آن سمت حرکت کردند.

1783629

اما این اتفاق غیرممکن بود و کاروان بازیکنان آرژانتین پس از سه ساعت هنوز حتی به خیابان منتهی به این میدان نیز نرسیده بود و این در حالی بود که به نظر می‌رسید جمعیت همچنان در حال اضافه شدن است.

در همین لحظات بود که هواداری از روی پل به داخل اتوبوس سرباز حامل بازیکنان پرید و مصدوم شد و همزمان زنی که کنار اتوبوس بود زمین خورد و استخوان زانویش شکست تا آژیر خطر برای مقامات پایتخت آرژانتین به صدا دربیاید.

1783623

از اینجا بود که شرایط کاملا تغییر کرد و مقامات امنیتی شهر تصمیم گرفتند واکنش دیگری نشان دهند و بازیکنان تیم ملی آرژانتین را بلافاصله به کمک هلیکوپتر از صحنه خارج کنند تا از وقوع اتفاقات بدتر جلوگیری کرده باشند.

به این ترتیب میلیون‌ها نفر بدون این که موفق به دیدن بازیکنان آرژانتین یا جام قهرمانی شده باشند مجبور شدند خیابان را ترک کنند اما واقعیت این بود که حضور چنین جمعیت بی سابقه‌ای باعث شد که کسی درست نداند که دقیقا باید چه واکنشی نشان دهد.

1783625

نگرانی‌ها از این وجود داشت که فاصله باریک بین لذت و پایکوبی به درد و فاجعه تبدیل شود و همین موضوع مقامات را وادار کرد که واکنش نشان دهند.

هرچند مردم بوئنوس آیرس هم نهایتا همکاری را انجام دادند و خیابان‌های شهر را با همان اشتیاقی که در آن گرد آمده بودند ترک کردند و در حالی که همچنان مشغول جشن و خوشحالی بودند به خانه برگشتند.

این در حالی است که منابع خبری آرژانتین اعلام کردند پسری ۲۴ ساله در حالی که روی یک سقف کاذب مشغول خوشحالی بوده به پایین پرت شده و جانش را بر اثر شدت صدمات از دست داده است.

همچنین گفته می‌شود کودکی پنج ساله نیز با آسیب جدی به سرش در بیمارستان بستری است و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند.


منبع: اوله



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*