اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307695
تاریخ انتشار: 1401/10/03 00:23
به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال حدود ۲۰۰ دستگاه دریافت کننده اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای کمک به دور زدن محدودیت‌های اینترنت در ایران، طی چند محموله به داخل این کشور قاچاق شده است. یکی از این افراد به وال استریت ژورنال گفت برای این نقل و انتقال پرمخاطره، گاهی مبلغی معادل قیمت خود دستگاه (۶۰۰ دلار) یا حتی بیشتر به قاچاق‌بر‌ها پرداخت می‌شود.

سایت انتخاب به نقل از بی بی سی نوشت: به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال حدود ۲۰۰ دستگاه دریافت کننده اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای کمک به دور زدن محدودیت‌های اینترنت در ایران، طی چند محموله به داخل این کشور قاچاق شده است.

این روزنامه موفق شده با گروهی از فعالان ایرانی-آمریکایی مقیم کالیفرنیا گفتگو کند که همزمان با آغاز حوادث  اخیر و اعمال محدودیت‌های شدید بر اینترنت در ایران، تلاش کرده‌اند با خریداری و ارسال دستگاه‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ارتباط با دنیای خارج کمک کنند.

این فعالان به وال استریت ژورنال گفته‌اند برای گمراه کردن ماموران گمرک، تجهیزات استارلینک را گاهی در جعبه لوازم خانگی مثل مایکروویو قرار می‌دهند و از مسیرهای آبی خلیج‌فارس و یا مسیرهای زمینی از مرز عراق وارد ایران می‌کنند. آنها گفته‌اند تنها در یک مورد ماموران با شناسایی این دستگاه در مرز، مانع از ورود آن شدند.

یکی از این افراد به وال استریت ژورنال گفت برای این نقل و انتقال پرمخاطره، گاهی مبلغی معادل قیمت خود دستگاه (۶۰۰ دلار) یا حتی بیشتر به قاچاق‌برها پرداخت می‌شود. در عین حال این گروه برای هزینه اشتراک ماهانه ۱۱۰ دلاری خدمات اینترنتی استارلینک از افراد و موسسات داخل آمریکا کمک‌های مالی جمع‌آوری می‌کنند.

گروهی که وال استریت ژورنال موفق به گفتگو با آنها شده می‌گوید تا کنون ۴۰ دستگاه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را با موفقیت وارد ایران کرده، و در حال حاضر ۴۰ دستگاه دیگر را هم برای ارسال به این کشور در دست تهیه و آماده‌سازی دارد. اما آنها می‌گویند تنها گروهی نیستند که تجهیزات استارلینک به ایران می‌فرستند و در مجموع تا به امروز حدود ۲۰۰ دستگاه وارد این کشور شده است.

شرکت استارلینک سه روز پیش در توییتی اعلام کرد که در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان از خدمات اینترنت ماهواره‌ای این شرکت استفاده می‌کنند، اما به نوشته وال استریت ژورنال، این شرکت حاضر نشده درباره فعالیتش در ایران پاسخی به خبرنگار این روزنامه بدهد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*