اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307828
تاریخ انتشار: 1401/10/25 19:06
از سال 1390 بحث رتبه‌بندی مطرح شده و حالا در 1401 هستیم. به کلیپی نگاه می‌کنم. دو معلم عزیز که از این طرح سخن می‌گویند از دنیا رفته‌اند و رتبه‌بندی هنوز اجرا نشده. اما این شما و این تنها بخشی از وعده‌های طرح رتبه‌بندی فرهنگیان، تنها طی سه سال اخیر....

یکی از روزهای دی ماه ۱۴۰۱ سری به دبیرستان قدیمی و با سابقه امامت در محمدشهر کرج می‌زنم. البته‌ این روزها مدارس به دلیل مشکل آلودگی هوا و افت فشار گاز و... در میانۀ امتحانات تعطیل است و دبیرستان امامت نیز و به تبع آن معلم و دانش آموز از فردای خود بی‌خبر. برخی امتحانات برگزار شده‌، برخی در تعلیق است‌، برنامۀ تدریس یا حضور در مدارس چندان مشخص نیست‌، برخی همکاران هنوز امتحان نوبت اول را نگرفته با توجه به تعطیلی‌های پیاپی مشغول تدریس نوبت دوم در سامانه موسوم به (شاد) هستند تا از بودجه‌بندی عقب نمانند و برخی مشغول مرور دروس اند.

رضا شاه ملکی در عصر ایران نوشت: متوجه می‌شوم که امروز هم مانند بسیاری از روزهای امسال و سال گذشته و پیش از آن، برنامه شاد اختلال دارد. در ماه‌های اخیر اینترنت خط گوشی که معلم و دانش‌آموز هزینه آن را از جیب شخصی می‌پردازند جواب‌گو نیست و کند شده است.

 

برای برگزاری جلسه‌ای مجازی در نقد بخش تاریخ کتب مطالعات اجتماعی می‌خواهم از وای‌فای پرسرعت مدرسه بهره بگیرم اما نه، شدنی نیست. سرعت اینترنت پایین است و پیام‌ها رد و بدل نمی‌شود. چشمم به آقای محدودی آچار فرانسه مدرسه می‌افتد که «آچار فرانسه‌» به دست به سمت موتورخانه روان است. می‌پرسم چه شده‌؟ پاسخ می‌دهد درجه را روی کمترین حالت تنطیم کرده‌ام . می‌گویم خوب کاری کردی. می‌گوید آری اما سیستم گرمایشی فرسوده مدرسه دچار خرابی شده و می‌خواهم ببینم چه می‌شود کرد.

نگاهی به آقای احمدی مدیر باسابقه و توانای مدرسه -که نگران است- می‌اندازم‌ تا ببینم راه حل او چیست. از نگاهش می‌خوانم: «فلانی، بودجه مدارس کافی نیست. شما که راهبر آموزشی و سرگروه درسی هستی باید بدانی و به دوستان بالایی هم بگویی! همان مبلغ را هم دیر پرداخت می‌کنند. از اولیا هم‌ که نمی‌توانیم کمک دریافت کنیم‌. امیدمان به خود آقای محدودی است!»

پس سخنی نگفته و رو به آقای محدودی می‌کنم : از دست من کاری ساخته است؟ نگاهی به حقیر می‌اندازد و تشکری می‌کند که معنی‌اش این است : آقا جان برو به کار خودت و تدریس تاریخ بپرداز و بگذار ببینم چه می‌توانم بکنم.

القصه، مدیر و آقای محدودی را به حال خود وامی‌گذارم و وارد دفتر می‌شوم. چشمم به دو معاون کاربلد دبیرستان آقایان فتح اللهی و غفاری می‌افتد. یکی از اولیا زنگ زده که ما امروز اینترنت نداشتیم و نتوانستیم بسته تهیه کنیم، از غیبت دانش‌آموز ما در کلاس مجازی بگذرید. جز این چه می‌شود کرد؟ آقای غفاری موضوع را رفع و رجوع می‌کند.ولیِّ یکی دیگر از دانش آموزان تماس می‌گیرد که فرزند من گوشی ندارد و باید منتطر شود تا پدرش غروب از سر کار بازگردد و آنگاه تدریس را در «شاد‌» دنبال کند.

به برنامه شاد گوشی نگاه می‌کنم. در خواب است‌. سه سال از ورد آموزش مجازی به مدارس گذشته و هنوز نتوانسته‌ایم یک بستر مناسب برای تدریس دانش‌آموزان پیدا یا فراهم کنیم. البته تجربۀ کشورهای مستکبر را نمی‌خواهیم. خوب است لااقل به تجربۀ کشورهایی همچون عمان یا چین یا ... بنگریم تا ببینیم آنها چه می‌کنند. نفس راه‌اندازی این برنامه فکری مناسب بود اما مگر چقدر سخت است تا به آن پهنای باند بدهیم تا لااقل در زمان تعطیلی آموزش حضوری بتواند به نسبت نیازهای آموزشی را بر‌طرف کند؟

به سمت اتاق مشاور می‌روم. آقای وکیلی دوست قدیمی را می‌بینم با سگرمه‌هایی در هم.. می‌پرسم چه شده؟ می‌گوید جلسه ای با اولیا داشتیم که به دلیل تعطیلی مدارس غیر حضوری شد و اکنون می‌خواهم پیام و سخنان خود را ارسال کنم اما اینترنت جواب نمی‌دهد.

وکیلی را با مشکلش تنها گذارده و به سمت دفتر دبیران می‌روم. آقای فتح‌اللهی را می‌بینم که پس از ساعت‌ها چشم دوختن به صفحه گوشی و اتمام کلاس‌های مجازی و سر‌و‌کله زدن با شاد، (‌ناشاد) شده و مشغول دیدن کلیپی در گوشی است.

می‌گوید فلانی تو هم بیا ببین. نکته جالبی دارد. گوشی را می‌گیرم و می‌بینم فیلمی است از جلسه شورای دبیران مربوط به سال ۱۳۹۰. چقدر همه جوان‌ایم. در کلیپ آقایان «‌مرادی گل » و «کشتکار ملکی‌» مشغول سخن گفتن درباره طرح رتبه‌بندی فرهنگیان‌اند. اکنون که سال ۱۴۰۱ است هردوی این عزیزان روی در نقاب خاک کشیده‌اند و دیگر در این «دار بی‌قرار» نیستند. روان‌شان آسوده باد. رتبه‌بندی هم البته هنوز اجرا نشده. اما این شما و این تنها بخشی از وعده‌های طرح رتبه‌بندی فرهنگیان، تنها طی سه سال اخیر :

-10 تیر 98: حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش: اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان تا شهریور‌ماه امسال


-سیدحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس : رتبه بندی معلمان یک قانون است که باید اجرایی شود.


-مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش : «در سال گذشته برای اولین بار توانستیم، طرح توسعه صلاحیت‌های معلمان را تدوین کنیم که امیدوارم بتوانیم آن طرح را هم از مهر 99 در کشور عملیاتی کنیم.»


-نوبخت در ارتباط زنده اینستاگرامی : ️اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان لغو نشده و در سال ۹۹ نیز اجرای آن ادامه خواهد یافت.


-رییس سازمان برنامه و بودجه: رتبه‌ بندی معلمان احیا و از اول فروردین ۹۹ اجرا می‌شود.

-سومین جلسه تشكل‌های فرهنگيان با مديران سازمان مديريت، سازمان امور استخدامی و آموزش و پرورش/ موضوع: احیای بحث رتبه‌ندی معلمان به عنوان يك آيتم مجزا در احكام.

-دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی خبر داد: صدور احکام رتبه بندی معلمان از هفته معلم/ اول افزایش ۱۵ درصدی سالانه و بعد رتبه بندی

-اللهیار ترکمن معاون توسعه وزارت آموزش و پرورش : به زودی عودت تفاوت بین رتبه‌بندی‌ها به فرهنگیان و ترمیم رتبه‌بندی.

-اللهیار ترکمن : ارایه پیش نویس لایحه رتبه‌بندی به دولت تا شهریور ماه. 1399


-آخرین وضعیت ترمیم رتبه‌بندی معلمان از زبان وزیر آموزش و پرورش محسن حاجی میرزایی : فعلاً نمی‌گویم تا قطعی شود!

-نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه: میزان افزایش حقوق و جزئیات تا روز معلم نهایی و اعلام می شود. (1399)


-زاهدی ، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی :اجرای کامل طرح رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را از وظائف حداقلی دولت و مجلس دانست.

-مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش: در حال حل مشکل پیش آمده برای صدور احکام رتبه بندی هستیم و در هر حال مطمئن باشید رتبه بندی از اول فروردین ۹۹ اجرا خواهد شد.

-اردیبهشت 1399: صدر مجوز ترمیم رتبه‌بندی فرهنگیان و ابلاغ توسط سازمان برنامه و بودجه.


- رییس جمهور محترم سید ابراهیم رییسی: تأخیری در اجرای رتبه بندی معلمان صورت نگرفته.


-یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰: اجرای قانون رتبه بندی معلمان از فردا کلید می‌خورد.

-نوری: رتبه‌بندی پخت نان در نانوایی نیست که به سرعت آماده ارائه شود.


-نوری وزیر آموزش و پرورش به اجرای موفق طرح رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و افزود: ما در ماه‌های اخیر با تلاش شبانه‌روزی طرح رتبه‌بندی را آغاز کردیم و با قوت و قدرت اجرای آن را پیگیر هستیم.

-ریس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: یک میلیون معلم رتبه‌بندی نشده‌اند!

-نوری وزیر آموزش وپرورش: به دلیل جمعیت بالای فرهنگیان مشمول حق رتبه‌بندی و حق مناطق جنگی، این روند هنوز به صورت کامل اجرا نشده.

-وزیر آموزش و پرورش : تا دی ماه ۱۴۰۱ تمام احکام فرهنگیان باید صادر گردد.

-منادی خطاب به نوری:‌ تکلیف رتبه‌بندی همه معلمان تا پایان سال مشخص شود| ۸۰ هزار معلم مهرآفرین همچنان نگرانند

-شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی: محاسبه رتبه‌بندی معلمان بسیار زمان‌بر است و فرایند و مراحل بسیار طولانی دارد تا برای همه محاسبه شود.

- رییس جمهور محترم سید ابراهیم رییسی: بعد از ۱۱ سال رتبه‌بندی معلمان را دولت سیزدهم اجرایی کرد.


- یوسف نوری: اجرای رتبه‌بندی قطعی معلمان تا پایان سال جاری. (1401)



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*