اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307864
تاریخ انتشار: 1401/10/30 21:53
مبارزه برای تسلط بر بازار تراشه‌ها در حال تغییر شکل اقتصاد جهانی است

بیش از یک قرن تقلا برای به دست آوردن نفت باعث به راه انداختن جنگ‌ها، شکل‌گیری ائتلاف‌های غیرمعمول و منازعات دیپلماتیک زیادی شده است.
حالا دو قدرت اقتصادی بزرگ دنیا در حال جنگ بر سر یک منبع ارزشمند دیگر هستند: نیم‌رساناها یا چیپ‌ها یا تراشه‌هایی که به معنای واقعی کلمه کارهای زندگی روزمره ما را راه می‌اندازند.
این قطعات کوچک سیلیکون، قلب صنعتی ۵۰۰ میلیارد دلاری هستند که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ ارزش آن دو برابر شده باشد. و هر آنکه زنجیره تامین این صنعت را کنترل می‌کند - شبکه درهم‌تنیده‌ای از شرکت‌ها و کشورهای سازنده تراشه‌ها- کلیدی را در دست دارد که او را ابرقدرت بی‌رقیب می‌سازد.
کریس میلر، نویسنده کتاب جنگ تراشه‌ها و دانشیار دانشگاه تافتس می‌گوید که دو کشور به وضوح درگیر مسابقه تسلیحاتی در آسیا و اقیانوسیه هستند.
اما او اضافه می‌کند که این مسابقه چیزهای بیشتری هم دارد: «[این] هم در بخش‌های سنتی مثل تعداد کشتی‌ها یا موشک‌های تولیدی است هم به طور فزاینده‌ای در قسمت کیفیت الگوریتم‌های هوش مصنوعی اتفاق می‌افتد که می‌تواند در سیستم‌های نظامی به کار گرفته شود.»
در حال حاضر آمریکا دارد برنده می‌شود اما جنگی که ایالات متحده بر سر تراشه‌ها با چین شروع کرده، اقتصاد دنیا را از نو شکل می‌دهد.
تراشه‌سازان
ساخت نیم‌رساناها پیچیده، تخصصی و عمیقا درهم‌ پیچیده است.
گوشی‌ آیفون تراشه‌هایی دارد که در آمریکا طراحی شده، در تایوان، کره جنوبی و ژاپن ساخته شده و در چین مونتاژ شده است. هند که در حال سرمایه‌گذاری در این صنعت است، در آینده می‌تواند نقش بزرگتری در این عرصه ایفا کند.
نیم‌رساناها یا نیم‌هادی‌ها در آمریکا اختراع و ساخته شدند اما در گذر زمان عمدتا به دلیل مشوق‌های دولتی از جمله دادن یارانه تولید، آسیای شرقی به یک مرکز تولید آنها تبدیل شد.
این به واشنگتن اجازه داد تا روابط تجاری و اتحادهای استراتژیکی را در آن بخش از آسیا شکل بدهد که در برابر نفوذ روسیه در طول جنگ سرد آسیب‌پذیر بود. در حال حاضر با نفوذ فزاینده پکن در آسیا و اقیانوسیه، این اتحاد استراتژیک به همان اندازه مفید است.
مسابقه برای ساخت بهترین و کارآمدترین تراشه‌ها در جریان است؛ هرچه کوچک‌تر، بهتر. چالش چیست؟ چه تعداد ترانزیستور می‌توان روی کوچک‌ترین ویفر (زیرلایه یا برش) سیلیکونی قرار داد. ترانزیستورها کلیدهای الکتریکی کوچکی هستند که می‌توانند جریان الکتریسیته را قطع و وصل کنند.
رسیدن به اینجا حتی برای بهترین تراشه‌سازهای دنیا کار راحتی نیست. اواسط سال ۲۰۲۲ میلادی، سامسونگ تبدیل به اولین کارخانه‌ای شد که تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری را آغاز کرد. اواخر آن سال شرکت صنایع نیم‌رسانای تایوان (تی‌اس‌ام‌سی) که بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه جهان و اولین تامین‌کننده تراشه برای شرکت اپل است، به تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری رسید.
این تراشه‌های «پیشرو» کوچک‌تر، قدرتمندتر هم هستند. به این معنی که وارد دستگاه‌های باارزش‌تری مثل ابررایانه‌ها، دستگاه‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء (آی‌او‌تی) می‌شوند.
بازار تراشه‌های «عقب‌افتاده» هم که انرژی بخش‌های پیش پا افتاده زندگی ما مانند مایکروویو، ماشین لباسشویی و یخچال را تامین می‌‌کنند، هنوز سودآور است. اما تقاضا در آینده کاهش خواهد یافت.
واشنگتن سعی دارد دست چین را از بازار فناوری تولید تراشه قطع کند
بیشتر تراشه‌های جهان در حال حاضر در تایوان ساخته می‌شوند و این جزیره خودمختار آنطور که رییس‌جمهورش می‌گوید «سپر سیلیکون» خوانده می‌شود. سپری که به بیان دیگر این جزیره را در مقابل چین که ادعای مالکیت آن را دارد، محافظت می‌کند.
پکن هم تولید تراشه‌ها را اولویت ملی خود قرار داده و به شدت در بخش ابررایانه‌ها و هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند. آقای میلر می‌گوید چین به هیچ عنوان نزدیک این مرحله هم نیست که سرآمد تراشه‌سازان جهان شود اما در دهه گذشته به سرعت در این زمینه، به‌ویژه از نظر قابلیت طراحی تراشه‌ها، پیشرفت کرده است.
او اضافه می‌کند: «به طور تاریخی همیشه شاهد بوده‌ایم که هر زمان کشورهای قدرتمند در زمینه فناوری کامپیوتری پیشرفتی داشته‌اند، آن را در بخش سیستم‌های اطلاعاتی جاسوسی و نظامی به کار گرفته‌اند.»
دولت بایدن در تلاش است دسترسی چین به فناوری تولید تراشه را قطع کند.
اکتبر گذشته واشنگتن مقررات گسترده کنترل صادرات را اعلام کرد که فروش تراشه‌ها، تجهیزات ساخت تراشه و نرم‌افزارهای حاوی فناوری اطلاعات ایالات متحده به چین را برای شرکت‌ها غیر ممکن می‌‌کند، صرف‌نظر از اینکه شرکت‌ها در کجای دنیا مستقر باشند.
بر اساس این مقررات همچنین شهروندان آمریکایی و ا

فراد دارای اقامت آمریکا هم از حمایت از «توسعه یا تولید» تراشه‌ها در کارخانه‌های مشخصی در چین منع شده‌‌اند.
این مقررات به شدت به چین ضربه می‌زند چون برای توسعه صنعت نوپای تولید تراشه‌های خود هم سخت‌افزار و هم نیروهای مستعد را وارد کشور می‌کند.
آمریکا همچنین می‌خواهد تراشه‌های بیشتری تولید کند. قانون فدرال تراشه و علم که اوت ۲۰۲۲ اجرایی شد، به شرکت‌هایی که در داخل خاک آمریکا تراشه بسازند ۵۳ میلیارد دلار یارانه کمکی می‌دهد. بسیاری از بازیگران بزرگ از این امتیاز استفاده خواهند کرد. تی‌اس‌ام‌سی تایوان در دو کارخانه تولید تراشه به ارزش ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌‌کند که تنها کارخانه‌های این شرکت در خارج از تایوان است.
مایکرون تکنولوژی، بزرگ‌ترین تولید کننده تراشه‌‌های حافظه در آمریکا (مورد استفاده ابررایانه‌ها، سخت‌افزارهای نظامی و هر دستگاهی است که پردازنده دارد)، اعلام کرده که قصد دارد تا ۱۰۰ میلیارد دلار در ۲۰ سال آینده در یک کارخانه تراشه‌‌های کامپیوتری در شمال نیویورک هزینه کند.
سانجی مهروترا،‌ مدیر اجرایی شرکت مایکرون می‌گوید: «قانون تراشه و علم می‌تواند شکاف بین تفاوت هزینه‌هایی را که تولید در ایالات متحده و آسیا دارد، پر کند. مایکرون به سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های ما در آسیا ادامه خواهد داد.»
چین خریدار بیش از ۵۰ درصد تراشه‌های تولیدی در جهان است
بازی چین
محدودیت‌های اعمال شده توسط ایالات متحده آمریکا جایی را نشانه گرفته که به چین ضربه خواهد زد.
بر اساس گزارش‌ها، بعد از این محدودیت‌ها شرکت اپل قرارداد خرید تراشه‌های حافظه از شرکت یانگ‌تسه مموری تکنولوژی (وای‌ام‌تی‌سی) را لغو کرده است.
به گفته آقای بائو، تجربه شرکت هواوی نشان می‌دهد که این ماجرا به کجا ختم خواهد شد. او می‌گوید این غول دنیای ارتباطات از دومین تولید‌کننده بزرگ گوشی‌های هوشمند جهان پس از سامسونگ، به یک شرکت «واقعا مرده» تبدیل شد.
او می‌گوید: «واشنگتن به راحتی می‌تواند یک شرکت فناوری چینی را فلج کند. چین واقعا گزینه جایگزینی برای پاسخ‌دادن به آمریکا ندارد. پیش از این، ایالات متحده شرکت‌های چینی را هدف قرار می‌داد. اما این بار دامنه این موضوع به کل کشور تسری یافته است.»
آیا چین می‌تواند در واکنش کاری بکند؟ خودداری از خرید کالا و خدمات یا ایجاد محدودیت برای صادرات محصولات خودش، بیش از فایده می‌تواند در این شرایط رکود اقتصادی به زیان چین باشد.
چین به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده اما صدور یک قطعنامه می‌تواند سال‌ها زمان ببرد.
در همین حال کارشناسان اعتقاد دارند چین سرمایه‌گذاری و حمایت از صنعت تولید تراشه‌ داخلی خود را دو برابر خواهد کرد.
شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین،‌ در بیستمین کنگره حزب کمونیست چین در ماه اکتبر گفت: «ما بر نیازهای استراتژیک ملی تمرکز خواهیم کرد تا با جمع‌کردن توان خود برای انجام تحقیقات علمی و فناوری بومی و پیشرو، قاطعانه در نبرد در عرصه فناوری‌های کلیدی پیروز شویم.»
سیاست‌های آمریکا باعث مرگ هواوی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تلفن همراه در جهان شد
چه پیش خواهد آمد؟
در کوتاه مدت، این صنعت باید با رکود جهانی ناشی از جنگ اوکراین، تورم فزاینده و بازگشایی پر دست‌انداز اقتصاد چین دست و پنجه نرم کند.
پکن با توجه به اینکه اقتصادش به خاطر همه‌گیری کرونا آسیب بزرگی متحمل شده، می‌خواهد به آرامی و با احتیاط وضعیت اقتصادی‌اش را بازسازی کند.
آقای میلر می‌گوید: «هنوز بین شرکت‌های آمریکایی،‌ تایوانی، شرکت‌های چینی و شرکت‌های کشورهای دیگر مذاکرات و رفت و آمدهای زیادی وجود خواهد داشت. این فقط در بخش تراشه‌های حافظه و پردازش است که شاهد خواهیم بود آمریکا تلاش می‌کند تا دست چین را از شبکه‌های نوآورانه تولید قطع کند و در مقابل چین هم به دنبال تامین نیازهای تراشه‌ای خود بدون احتیاج به آمریکا خواهد بود.»
او اضافه می‌کند که این می‌تواند به معنای جداسازی نسبی در اکوسیستم موجود باشد؛ یکی متمرکز بر چین و دومی بقیه جهان.
این پیامدهای بزرگی برای اقتصاد جهانی دارد. این کار بازیگران را مجبور می‌کند یک طرف منازعه را انتخاب کنند و احتمالا دسترسی بسیاری از بازار چین قطع خواهد شد



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*