اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307901
تاریخ انتشار: 1401/11/04 10:22
با دستگیری 3 تبعه خارجی لو رفت
اعضای یک باند سرقت اتباع خارجی که با دستبرد به یک کارگاه بسته بندی خشکبار در حاشیه مشهد، بیش از 210 کیلوگرم زعفران را سرقت کرده بودند، با تلاش شبانه روزی کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی دستگیر شدند.
روزنامه خراسان نوشت: - اعضای یک باند سرقت اتباع خارجی که با دستبرد به یک کارگاه بسته بندی خشکبار در حاشیه مشهد، بیش از 210 کیلوگرم زعفران را سرقت کرده بودند، با تلاش شبانه روزی کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی دستگیر شدند.
رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی روز گذشته در تشریح جزئیات این پرونده سرقت به خبرنگار روزنامه خراسان گفت: بیست و پنجم دی گذشته، خبر دستبرد به یک کارگاه بسته بندی خشکبار و سرقت 210 کیلوگرم بار زعفران صادراتی به پلیس گزارش شد که با توجه به اهمیت پرونده و امکان انتقال زعفران ها به خارج از کشور، رسیدگی به این ماجرا در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی قرار گرفت. سرهنگ جواد شفیع زاده افزود: در اولین مرحله از اقدامات پلیسی بلافاصله گروهی تخصصی از کارآگاهان اداره عملیات ویژه به سرپرستی سرهنگ محمدرضا افتخاری (رئیس اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی) تحقیقات میدانی را با بررسی محل وقوع جرم آغاز کردند.
در بازبینی دقیق کارگاه مشخص شد که عاملان سرقت ابتدا از روی دیوار وارد کارگاه بسته بندی شده اند و با بستن دست و پای نگهبان جوان کارگاه، او را به یکی از اتاق ها منتقل و زندانی کرده اند. اعضای این باند مخوف برای آن که نگهبان مذکور سروصدا نکند چاقویی را روی نقطه حساس پیکر وی قرار داده و او را تهدید به نقص عضو کرده اند.
مقام ارشد پلیس آگاهی خراسان رضوی با اشاره به مستندسازی آثار باقی مانده از سارقان روی برف های محل کارگاه خاطرنشان کرد: آثار ورود دو خودروی سواری و وانت بار و همچنین ردپای تبهکاران خطرناک در این مکان بیانگر آن بود که زعفران های صادراتی توسط وانت بار و خودروی سواری منتقل شده است، بنابراین ردزنی های اطلاعاتی و بازبینی دوربین های ترافیکی در دستور کار قرار گرفت و بدین ترتیب سرنخ هایی از دزدان زعفران به دست آمد.
وی گفت: همزمان با شروع دومین مرحله از عملیات های پلیسی، اظهارات شاکی تبعه خارجی زیر ذره‌بین تحقیقات قرار گرفت و مشخص شد که وی زعفران ها را توسط راننده یک دستگاه پیکان وانت از شهرک صنعتی به منطقه شترک (محل کارگاه) انتقال داده است اما بررسی های نامحسوس کارآگاهان بیانگر آن بود که راننده وانت پیکان که او نیز تبعه خارجی است از حدود 4 سال قبل بارهای با ارزش تری را برای شاکی حمل کرده است، بنابراین او نقشی در این ماجرا ندارد.در همین حال ادامه تحقیقات نامحسوس، به جوان 24 ساله ای رسید که از حدود 2 هفته قبل به عنوان شاگرد در انتقال بارهای شهری به راننده پیکان وانت کمک می کند. سرهنگ کارآگاه شفیع زاده تصریح کرد: این عملیات نامحسوس نشان داد که شاگرد جوان در هنگام وقوع سرقت (ساعت یک بامداد بیست و پنجم دی) در منطقه شترک حضور داشته است، به همین دلیل بررسی های کارآگاهان در این باره متمرکز و مشخص شد که او از مدتی قبل با جوان تبعه خارجی دیگری به نام «امین» ارتباط دارد.
رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی در ادامه این گفت وگوی اختصاصی تاکید کرد: پس از آن که دو مظنون مذکور زیر چتر اطلاعاتی قرار گرفتند، رفت و آمد و معاشرت های پنهانی آن ها با دو جوان تبعه خارجی دیگر به نام های محمدرضا 30 ساله و یاسر 25 ساله نیز لو رفت و سرنخ هایی از خودروی پژو 206 به دست آمد که متعلق به «امین» (جوان 35 ساله) بود. این سرنخ مهم، کارآگاهان را برای ورود به سومین مرحله از عملیات های تخصصی به تکاپو انداخت چرا که آثار باقی مانده از خودروی سواری روی برف های محیط کارگاه نیز مربوط به یک دستگاه سواری پژو بود.
سرهنگ کارآگاه جواد شفیع زاده گفت: طولی نکشید که با هماهنگی های قضایی، عملیات دستگیری 4 متهم افغانستانی پرونده در نیمه شب آغاز شد و کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی در چند گروه ضربتی و به طور همزمان متهمان را در شهرک مهرگان و بولوار دوم طبرسی در حالی دستگیر کردند که همه زعفران ها به یک منزل اجاره ای روزانه منتقل شده بود.
این مقام باتجربه انتظامی اضافه کرد: با کشف محموله 210 کیلوگرمی زعفران های صادراتی، متهمان نیز به پلیس آگاهی هدایت شدند و تحت بازجویی های فنی قرار گرفتند.
«امین» (یکی از متهمان اصلی پرونده) در بازجویی ها گفت: من به تازگی با شاگرد راننده پیکان وانت دوست شده بودم که روزی ماجرای انتقال مقادیر زیادی زعفران به کارگاهی در حاشیه شهر (شترک) را برایم بازگو کرد. من هم که وسوسه شده بودم، موضوع را با دو هموطن دیگرم در میان گذاشتم و بدین ترتیب نقشه سرقت زعفران ها را طراحی کردیم چرا که شاگرد راننده پیکان وانت معتقد بود به راحتی می تواند آن زعفران ها را آرام آرام در شهرک صنعتی به فروش برساند یا اگر بتوانیم آن ها را از مرز خارج می کنیم، به همین دلیل شبانه سوار بر خودروی 206 که متعلق به من بود، به محل آمدیم و با تهدید نگهبان دست، پا و دهان او را بستیم تا سروصدا نکند! سپس یک دستگاه وانت اجاره کردیم و همه کارتن های حاوی زعفران را به جاده کمربند سبز انتقال دادیم چرا که از قبل خانه مخروبه ای را در آن جا برای پنهان کردن زعفران ها در نظر گرفته بودیم. برای آن که راننده وانت مزدای اجاره ای به ما مشکوک نشود، به او گفتیم بارها را باید این جا تخلیه کنیم تا با یک خودروی دیگر به شهرستان ببریم. بعد از آن به منازل خودمان رفتیم و روز بعد همه زعفران ها را دوباره به شهرک مهرگان بردیم و در منزل من مخفی کردیم ولی مدتی بعد احساس کردم زعفران ها رطوبت دارد و بوی تعفن گرفته است!
این بود که بلافاصله به بولوار دوم طبرسی رفتم و منزلی مبله را به بهای شبی 300 هزار تومان اجاره کردم. سپس زعفران ها را به آن جا انتقال دادیم و روی زمین پهن کردیم تا شرایط فروش فراهم شود. کارآگاه شفیع زاده با اشاره به دستگیری همه عوامل مرتبط با این باند سرقت به عنف خاطرنشان کرد: بررسی های بیشتر برای کشف ابعاد دیگر این دستبرد چندین میلیارد تومانی با دستورات ویژه قضایی همچنان ادامه دارد. وی در پایان به رانندگان حمل کالا نیز توصیه کرد: حتما افراد قابل اعتماد را به کار بگیرند و در صورتی که با پیشنهادهای انتقال کالا در ساعات نامتعارف یا بارهای مشکوک روبه رو می شوند، بلافاصله موضوع را با پلیس 110 یا شماره 21825267 پلیس آگاهی درمیان بگذارند.

 



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*